; سرشیر و یبوست و خواص و مضرات مصرف سرشیر برای یبوست - فال و خواب
خواص باقلا در شیردهی و فواید مصرف باقالا در دوران شیردهی

خواص باقلا در شیردهی و فواید مصرف باقالا در دوران شیردهی

خواص باقلا در شیردهی خواص باقلا در شیردهی ؛ فواید مصرف باقالا در دوران شیردهی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

عرق شاه تره گرمه یا سرد و ایا مصرف عرق شاه تره طبع گرم دارد یا سرد

عرق شاه تره گرمه یا سرد و ایا مصرف عرق شاه تره طبع گرم دارد یا سرد

عرق شاه تره گرمه یا سرد عرق شاه تره گرمه یا سرد ؛ ایا مصرف عرق شاه تره طبع گرم دارد یا سرد همگی در …

دمنوش سماق برای نقرس و خواص و مضرات خوردن دمنوش سماق برای نقرس

دمنوش سماق برای نقرس و خواص و مضرات خوردن دمنوش سماق برای نقرس

دمنوش سماق برای نقرس دمنوش سماق برای نقرس ؛ خواص و مضرات خوردن دمنوش سماق برای نقرس همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

سرشیر و یبوست

سرشیر و یبوست ؛ خواص و مضرات مصرف سرشیر برای یبوست

سرشیر و یبوست ؛ خواص و مضرات مصرف سرشیر برای یبوست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

سرشیر و یبوست

سرشیر گزینه مناسبی برای وعده صبحانه است. سرشیر ملین است و رفع یبوست می‌کند. مصرف آن به همراه شکر برای رفع گرفتگی مجاری ادراری مفید است. غذا ها و نوشیدنی های مختلفی باعث ایجاد اسهال می شوند. حدود ۷۰ درصد مردم جهان نمی توانند شیر و سایر محصولات لبنی را به راحتی مصرف کنند. برخی افراد ممکن است هنگام خوردن شیر به دلیل وجود لاکتوز در آن دچار اسهال شوند. در این شرایط مدفوع آبکی بوده و حتی ممکن است به دلیل از دست دادن مایعات بدن و مواد معدنی دچار کم آبی و خستگی شوید.

آشنایی با دیگر خواص سرشیر

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص سرشیر آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص سرشیر

سرشیر نوعی خامه است که از سطح شیر گرفته می شود و این روزها صنعتی و بهداشتی آن با بسته بندی های متنوع به بازار آمده است. از آنجا که چربی سبک بوده و به مرور بر روی شیر جمع می‌شود، معمولا سرشیر مقدار فراوانی از چربی شیر را در خود جای می‌دهد. مسلما خوردن این چربی بدفعات، موجب افزایش دریافت انرژی و در نتیجه تجمع چربی در بدن مصرف کننده خواهد شد.

شیر چربی بالایی دارد، این چربی‌ها چگالی کمتری نسبت به بقیه اجزای شیر دارند و در صورت ساکن ماندن شیر، روی سطح آن جمع می‌شوند. به این چربی‌ها سرشیر گفته می‌شود. برای تهیه سرشیر به صورت سنتی ابتدا شیر را به مدت یک الی ۲ ساعت با حرارت ملایم می‌جوشانند، سپس اجازه می‌دهند تا شیر به آرامی سرد شود و در طی سرد شدن قسمت چربی جمع شده روی سطح آن را جدا می‌کنند. امکان تهیه سرشیر از شیر‌های پاستوریزه و گرمادیده وجود ندارد. در واقع نوعی مولکول پروتئینی در شیر وجود دارد که باعث می‌شود چربی‌های شیر در زمان سرد شدن به یکدیگر بچسبند، اما گرمای زیاد این مولکول‌ها را از بین می‌برد.

سرشیر نوعی خامه است که از سطح شیر گرفته می‌شود و این روزها صنعتی و بهداشتی آن با بسته بندی‌‌‌های متنوع به ‏بازار آمده است. در واقع سرشیر نوعی خامه گیری است. در این روش شیر گرم را بتدریج خنک می‌کنند که ‏طی این زمان گویچه‌‌‌های چربی همراه مقداری از پروتئین‌‌‌های مفید روی سطح شیر بسته می‌شود که به آن سرشیر گویند و ‏اغلب به روش سنتی تهیه می‌شود و بسیار لذیذتر از خامه‌‌‌های صنعتی است، بخصوص آن که با مرباهایی چون آلبالو، ‏هویج، به یا گل سرخ و یا با مقداری عسل میل شود.

خواص سرشیر گاومیش

سرشیر همان چربی و مواد سفیده شیر است، که روی سطح شیر جوشیده جمعمی‌شود. شیر گاومیش بیشترین مقدار سر شیر را دارد. شیر گاومیش دارای درصد چربی و مواد جامد بالایی است که همین مساله موجب بالارفتن ارزش این ماده سودمند شده است. شیر گاومیش از نظر چربی از شیر گاو غنی‌تر و دارای ماده خشک کمتر و بین میزان درصد لاکتوز با شیر گاو تفاوت دارد . املاح شیر گاومیش و پروتئین شیر گاومیش از شیر گاو بیشتر است. شیر گاومیش به دلیل دارا بودن مواد چربی و جامد بدون چربی زیاد ارزش غذایی بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

خواص سرشیر و خامه

خامه یک نوع فرآورده لبنی است، اما در گروه چربی ها دسته بندی می شود. چربی موجود در آن بر حسب نوع خامه از ۳۰ تا ۶۰ درصد متغیر است و میزان برخی از مواد مغذی موجود در آن به پای شیر نمی رسد. خامه صبحانه ای که این روزها در اغلب فروشگاه ها عرضه می شود ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی دارد و حدود ۵۰ درصد از کره، کم چرب تر است، اما چربی آن در مقایسه با شیر تازه دوشیده شده حدود ۹ برابر بیشتر است. هر چه خامه پرچرب تر باشد، سفت تر و غلیظ تر بوده و بر میزان ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین های A، E و D آن افزوده می شود.

به گونه ای که غلظت ویتامین A خامه با توجه به درصد چربی آن از ۲ تا ۱۲ برابر قابل افزایش است، اما میزان ویتامین های محلول در آب نظیر ویتامین های B ،C و اسید فولیک آن کمتر و در طول استریلیزاسیون نیز مقدار زیادی از ویتامین B12 آن تخریب می شود. در ضمن خامه نمی تواند تامین کننده کلسیم و پروتئین روزانه بدن باشد و به هیچ وجه نباید جایگزین شیر و فرآورده های لبنی کم چرب شود. البته خوردن یک یا دو قاشق خامه برای صبحانه آن هم یکی دو بار در هفته اشکالی ندارد، ولی از آنجا که چربی خامه مانند چربی گوشت قرمز جزو چربی های جامد است و کلسترول بالایی نیز دارد مصرف بیش از اندازه آن حتی برای وزن گرفتن افراد لاغر هم توصیه نمی شود.

سرشیر نوعی خامه است که از سطح شیر گرفته می شود و این روزها صنعتی و بهداشتی آن با بسته بندی های متنوع به بازار آمده است. در واقع سرشیر نوعی خامه گیری خود به خودی است. در این روش شیر گرم را بتدریج خنک می کنند که طی این زمان گویچه های چربی همراه مقداری از پروتئین های مفید روی سطح شیر بسته می شود که به آن سرشیر گویند و اغلب به روش سنتی تهیه می شود و بسیار لذیذتر از خامه های صنعتی است، بخصوص آن که با مرباهایی چون آلبالو، هویج، به یا گل سرخ میل شود، ولی احتمال آلوده بودن این محصول محلی به انواع میکروب های بیماریزا همچون سل و تب مالت زیاد است.

تفاوت اصلی سرشیر و خامه در فرآیند تولید آن‌هاست، همانطور که ذکر شد سرشیر از سرد کردن شیر گرما ندیده تهیه می‌شود. برای تهیه خامه شیر را در دستگاه سپراتور می‌ریزند، این دستگاه با سرعت بالایی حول محورش می‌چرخد و قسمت چربی شیر که نسبت به سایر اجزای شیر سبک‌تر است، در اطراف محور این دستگاه جمع می‌شود. برای تولید خامه این چربی‌ها را با مقداری مشخصی شیر مخلوط می‌کنند.

مصرف سرشیر برای تقویت مغز و اعصاب نیز مفید است. سرشیر به رفع خشونت ریه و حنجره کمک می‌کند. افراد گرم و خشک از مصرف سرشیر سود می‌برند. زیاده روی در مصرف سرشیر سبب ضعف و سستی دهانه‌ی معده و کاهش اشتها می‌گردد و از این جهت برای معده‌های مرطوب، افراد کم‌اشتها و افراد مبتلا به سستی فم معده و ترش معده مناسب نیست. سرشیر چربی و کالری بالایی دارد و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود. در برخی از مواقع ممکن است شیر به میکروب‌های بیماری زا همچون میکروب سل و تب مالت آلوده باشد و از آنجاییکه برای تهیه سرشیر، شیر با حرارت ملایم جوشانده می‌شود، این میکروب‌ها همچنان در شیر باقی می‌مانند.

خواص سرشیر و عسل

سرشیر همراه با عسل، شیره خرما و مربا یکی از لذیذترین مواد غذایی است که می‌توان در وعده صبحانه میل کرد و طرفداران زیادی نیز دارد. عسل و خامه شیر را مخلوط کنید و آن را بر روی صورت بزنید ۲۰ دقیقه بعد بشویید. خامه شیر پوست را نرم میکند، در حالی که عسل آن را تمیز میکند و مانع بروز آکنه می شود و یکی از مواد بسیار مغذی برای پوست و مو و یک آب‌رسان طبیعی است که با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود، پوست سر شما را تمیز و لایه‌برداری ملایم می‌کند. این ماده، هم‌چنین برای التیام التهاب‌ها و درمان زخم‌های پوستی برای پوست سر، بسیار مناسب است.

سرشیر برای سحری

بهتر است که وعده سحری را با غذاهای سبک سپری کنید . سرشیر دارای کالری بالا و چربی بسیار زیادی است و برای سحری وعده مناسبی نیست. مصرف غذاهایی مانند آش‌های سنگین، غذاهای پر از کشک، ماکارونی، تن‌ماهی، ماهی و ته‌دیگ برای وعده سحری اصلا توصیه نمی‌شود و حتی بهتر است در وعده سحری کمی حجم برنج کم شده و بیشتر از نان استفاده شود.سالاد کاهو، سالاد گوجه و خیار یا سبزی خوردن. بهتر است از آبلیموی تازه به‌عنوان چاشنی سالادتان کمک بگیرید. انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند کاهو، گوجه‌فرنگی یا خیار علاوه بر اینکه قدری احساس سیری ایجاد می‌کنند، می‌توانند مقداری از آب خودشان را در دستگاه گوارش نگه دارند و آن را به تدریج در طول روز آزاد کنند. با این حساب، با خوردن سالادها و سبزی خوردن تازه، حس تشنگی ما در طول روز، کمی برطرف و قابل‌تحمل خواهد شد.

سرشیر برای صبحانه

سرشیر بسیار مقوی  گزینه مناسبی برای وعده صبحانه و غذای کودکان است.سرشیر همراه با عسل، شیره خرما و مربا یکی از لذیذترین مواد غذایی است که می‌توان در وعده صبحانه میل کرد و طرفداران زیادی نیز دارد. در صورتی‌که شما هم می‌خواهید این فرآورده لبنی را به رژیم غذای خود اضافه کنید، در نظر داشته باشید که زیاده روی در مصرف این فرآورده لبنی به دلیل چربی بالایی که دارد باعث اضافه وزن می‌شود

سرشیر در فال قهوه

نماد شیر با وفادار بودن به پروژه‌ها و افرادی که در اطراف شما هستند، ارتباط دارد. علامت شیر نشانه یک تغییر بزرگ است. چیزی که باید پشت سر گذاشته شود. مانند اتمام یک کار قدیمی و شروع یک کار جدید. به طور کلی می توان گفت نماد شیر نشان دهنده شروع یک کار جدید، بخشش خانواده، متارکه و ایجاد یک زندگی جدید است. اگر خطوطی مواج تصویر شیر را در برگرفته و نماد شیر واضح نباشد، این احتمال وجود دارد که موقعیت و مقام مناسبی را از دست بدهید. واضح بودن شیر می‌تواند نشانگر یک مسئولیت یا کار پردرآمد باشد.

وجود شیر در پایین فنجان قهوه نشان‌دهنده یک عاشق جدید است؛ مرد یا زنی که سوال‌هایی از شما خواهد پرسید. توجه داشته باشید که در رابطه عاشقانه طولانی مدت، وجود همدلی و توافق الزامی است.تعبیر شیر در میانه فنجان قهوه : شما با شانس و فرصت خوبی برای بهبود امور مالی خود روبرو خواهید شد.تعبیر شیر در بالا و لبه فنجان قهوه : این خطر وجود دارد که با فردی روبرو شوید که فریبکار و دغلباز است. بعلاوه وجود شیر در بالای فنجان قهوه نشان دهنده دستبایی به یک موقعیت خوب از طریق دوستان با نفوذ است.تعبیر چند شیر در فنجان قهوه : این حالت نشان می‌دهد شما فردی هستید که به راحتی می‌توانید با بسیاری از مسائل یا مشکلات کنار بیایید. همچنین این حالت نشان می‌دهد که شما در مواجهه با مخالفان، قوی هستید.نماد شیر در فال قهوه نشان از برتری شما در حوزه کاری و ماموریت‌هایتان دارد. شما صاحب افتخار و درآمد خواهید شد.

سرشیر در رژیم کتوژنیک

مصرف سرشیر در رژیم کتوژنیک مجاز است . لبنیات مجاز در رژیم کتوژنیک : کره، خامه، سرشیر، پنیرهای چرب و پروسس نشده (گودا، چدار، موزارلا، کممبر، خامه‌ای، پارمزان، سفید، لیقوان، پنیر بز، ماسکرپونه) البته نه زیاد و در حد دو سه برش یا پخت یک وعده باشد.

سرشیر و چاقی

سرشیر چربی و کالری بالایی دارد و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود. معمولا متخصصان تغذیه به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌کنند این ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

پروتئین سرشیر

هر ۱۰۰ گرم سرشیر ۵۹۶ کالری دارد. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم سرشیر ، چربی کل ۶۵ گرم ۱۰۰٪ . کربوهیدرات کل ۲ گرم ۱٪ . پروتئین ۰/۸ گرم –

علت تلخ شدن سرشیر

برخی محصولات لبنی سنتی مانند پنیر، ماست و سرشیر، رگه‌های تلخی در طعم خود دارند. این تلخی در اثر وجود باکتری‌های تولیدکننده آنزیم‌های لیپولیزکننده (حل‌کننده چربی) و پروتئولیزکننده (حل‌کننده پروتئین) ایجاد می‌شود. دلیل ترشح یا وجود این باکتری‌ها در محصول لبنی هم می‌تواند نگهداری محصول در شرایط دمایی نامطلوب یا نگهداری بیش از حد محصولات لبنی سنتی باشد که در هر دوی این موارد، دیگر مصرف محصول مورد نظر، توصیه نمی‌شود. اما اگر به هر دلیلی در منطقه‌ای مجبور به مصرف لبنیات سنتی شدید، ما ابتدا مصرف ماست را به شما پیشنهاد می‌کنیم زیرا هم شیر آن قبل از تولید ماست جوشیده می‌شود، هم pH پایین ماست به سالم‌سازی محصول کمک می‌کند و هم میکروارگانیسم‌های طبیعی و مفید موجود در آن جلوی رشد میکروارگانیسم‌های مضر را می‌گیرند. بعد از ماست، مصرف شیر با احتیاط فراوان و جوشاندن ۵ دقیقه‌ای توصیه می‌شود؛ به این ترتیب که باید مقداری آب به شیر اضافه کنید و ۵ دقیقه روی حرارت، آن را هم بزنید تا هم آب آن تبخیر شود، هم شیر تاحدی سالم‌سازی شود. تماس کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار با شیر سنتی و غیرپاستوریزه می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد زیرا بیماری تب مالت بدون هیچ سروصدایی و به مرور زمان در فرد بروز می‌کند؛ مخصوصا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند… و درنهایت هم از بین لبنیات سنتی، مصرف پنیری که حداقل ۲ ماه از تاریخ تولید آن گذشته و در آب نمکی با غلظت حداقل ۱۳ درصد خوابانده شده باشد، توصیه می‌شود. مصرف سایر محصولات لبنی مانند خامه و سرشیر به دلیل خام‌خواری و افزایش خطر بیماری‌زایی توصیه نمی‌شود.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.