; فواید اسطوخودوس ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی اسطوخودوس برای سلامتی - فال و خواب
خواص سیب پخته برای لاغری و ایا مصرف سیب پخته برای لاغری مفیده

خواص سیب پخته برای لاغری و ایا مصرف سیب پخته برای لاغری مفیده

خواص سیب پخته برای لاغری خواص سیب پخته برای لاغری ؛ ایا مصرف سیب پخته برای لاغری مفیده همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

روغن اکالیپتوس برای چی خوبه ؛ خواص روغن اکالیپتوس در طب سنتی

روغن اکالیپتوس برای چی خوبه ؛ خواص روغن اکالیپتوس در طب سنتی

روغن اکالیپتوس برای چی خوبه روغن اکالیپتوس برای چی خوبه ؛ خواص روغن اکالیپتوس در طب سنتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

روش ترک قند و چگونه میتوان از قند استفاده نکرد + راهکار منع مصرف قند

روش ترک قند و چگونه میتوان از قند استفاده نکرد + راهکار منع مصرف قند

روش ترک قند روش ترک قند ؛ چگونه میتوان از قند استفاده نکرد + راهکار منع مصرف قند همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

فواید اسطوخودوس

فواید اسطوخودوس ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی اسطوخودوس برای سلامتی

فواید اسطوخودوس ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی اسطوخودوس برای سلامتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید اسطوخودوس

مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین می‌باشد. لاواندا (اسطوخودوس) با نام علمی Lavandula stoechas L گیاهی است از خانوادهLabiatea))که برگ‌ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است.

اسطوخودوس به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری هایی مانند کبد چرب می شود.گیاه اسطوخودوس، دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، آهن، ویتامین A، ترکیبات فنولیکی و همچنین دارای ترپنس های از قبیل لینالول است. این مواد مغذی، اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارند.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر خیلی پرشاخه، ساقه‌های آن ۴گوشه، برگ‌های آن دراز، متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای. برگ‌های آن که در بهار ظاهر می‌شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله. اسطوخودوس دارای برگ‌ها و کرک‌های معطر است.

یک قاشق غذاخوری از گل‌های خشک‌شدهٔ اسطوخودوس را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش اسطوخودوس شما آماده است، مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و بنوشید. شما می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ فنجان دمنوش اسطوخودوس، مصرف کنید.

اسطوخودوس دارای خواص ضد درد و آرام بخش طبیعی است و برای درمان سردرد و میگرن مفید می باشد.از دیگر خواص خارق‌العاده این دمنوش گیاهی اسطوخودوس می‌توان به درمان مشکلات گوارشی اشاره کرد. مصرف این دمنوش موجب درمان سوءهاضمه و معده عصبی می‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته، ثابت شده است که مصرف دمنوش اسطوخودوس و یا روغن آن، موجب جلوگیری از بروز زخم معده نیز شده و گوارش غذا را آسان‌تر می‌کند.

اسطوخودوس خواص بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به بهبود سرماخوردگی، کاهش فشارخون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود. دمنوش اسطوخودوس در طب سنتی برای درمان بی‌خوابی، استرس و اضطراب، کاهش فشارخون بالا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، درمان معده درد و حالت تهوع، آکنه و جوش صورت و سردرد و میگرن مفید است. این نوشیدنی فواید بسیار زیادی برای بدن داشته، با بیماری‌های مختلف مبارزه کرده و موجب لاغری و کاهش وزن نیز می‌گردد.

اسانس اسطوخودوس، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع) سینئول، الکل و لینالول است. مطابق تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، اسانس اسطوخودوس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زای مورد مطالعه است.

اسطوخودوس اثر مقوی در رفع آسم و نزله دارد. اسانس آن بند آورندهٔ خون و ضد عفونی کننده است. از آن به حالت رقیق شده، در پانسمان زخم‌ها و جراحات استفاده به عمل می‌آید. در میان تمامی … روغن‌های فرار، بدون شک خواص روغن فرار از اسطوخودوس دارای بیشترین تنوع بوده و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها از جمله مسکن، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، باکتری کش، ضد احتقان، کاهندهٔ فشار خون، دافع حشرات، آرام بخش و ضد کرم را داراست.

اسطوخودوس با بهبود گردش خون در بدن، به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.همان‌طور که می‌دانید یکی از علت‌های چاقی در افراد یبوست و ناتوانی در عمل دفع است. اسطوخودوس در این زمینه می‌تواند به افراد کمک بسیاری انجام دهد. “اسطوخودوس خاصیت ضد استرس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می‌کند.”

میوهٔ این گیاه ۴ فندقه‌ای است و هریک از آنان نیز پس از رسیدن، شکل بیضوی و رنگ قهوه‌ای شفاف پیدا می کن. در سطح میوه ۳ زائده مشخص پیدا می‌شود. از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصا شاخه‌های برگدار آن بوی قوی ولی مطبوع استشام می‌گردد. ظاهر زیبایی که گیاه پس از گل دادن پیدا می‌نماید باعث می‌شود در بعضی نواحی اقدام به پرورش آن به عنوان یک گیاه زینتی گردد. قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه‌های برگدار و گل دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، اسانس گیری به عمل می‌آید.

پلی فنول هایی که در این گیاه پیدا شده تاثیرات بسیار مفیدی بر روی بدن دارد. این ماده از پیشرفت باکتری های مضر و تجمع گاز در روده جلوگیری می کند. همچنین سبب تسکین ناراحتی های معده، کاهش نفخ معده و از بین رفتن و درد و گرفتگی شکم می شود. از فواید دمنوش اسطوخودوس می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند معده عصبی و سوء هاضمه اشاره کرد. براساس مطالعات جدید، از نظر علمی فواید های آن اثبات شده است.

از آنجایی که اسطوخودوس خاصیت ضدعفونی کننده دارد. می تواند در کاهش ترشحات برونشیتی موثر باشد و به خلط انداختن آن را ساده تر کند و در درمان گلودرد و سرفه موثر واقع شود. گیاه دارویی اسطوخودوس برای درمان بیماری های تنفسی همانند برونشیت، رینیت بسیار تاثیر گذار می باشد.

اسطوخودوس دارای مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین است. در خواص مفرح، تقویت‌کننده بدن، قلب، مغز، احشا و قوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده گرفتگی‌های عروقی و مسهل بلغم و سودا به‌خصوص سودای مغز است. در بیماری‌های سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه، بیماری‌های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید است. مصرف زیاد آن برای گرم‌مزاجان مضر است.

می توانید خارش حاصل از گزش پشه ها را با اسانس روغن اسطوخودوس آرام کنید. دکتر نایلا مالیک، متخصص پوست در تگزاس می گوید: اسطوخودوس یک ضد التهاب طبیعی است، پس به کاهش خارش، تورم و قرمزی کمک میکند. دو قطره از آن را روی محلی که مشکل دارد بریزید اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند ( اگر بیشتر تحریک شد دست نگه دارید ). تا ۲۴ ساعت آینده هر ۶ تا ۸ ساعت استفاده کنید.

آشنایی با دیگر خواص اسطوخودوس

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص اسطوخودوس آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص اسطوخودوس

لاواندولا، اسطوقدوس، اسطوخدوس، سرده‌ای مشتمل از ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از دسته گیاهان گلدار و از خانواده نعنائیان می‌باشد. اسطوخودوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. برگش شبیه برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و ساقش واحد و باریک و بی‌شاخ و در قد کمتر از شبری و قبهٔ او متراکم از اجزاء شبیه به جو و بی‌تخم و مایل به سرخی و تندطعم و با اندک تلخی. نام‌های دیگر آن: خیر دشتی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه‌اسپرم رومی می‌باشد.

بهترین نوع اسطوخودوس نوع هندی است که بسیار خوشبو است و رنگ آن بنفش پر رنگ است .ترکیبات شیمیایی اسانس اسطوخودوس، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع) سینئول، الکل و لینالول است.این گیاه در مکان های متعددی به شکل خودور تولید می شود. این گیاه براساس شرایط محیط و خاک به انواع متنوع ظاهر می شود و دارای مزاجی گرم و خشک می باشد. اسطوخودوس علاوه بر این که به عنوان گیاه دارویی و پر خاصیت در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی وجود دارد.

همچنین اسطوخودوس و فرآورده های آن همانند روغن اسطوخودوس، عصاره اسطوخودوس و چای یا دمنوش اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد.پودر اسطوخودوس را می توانید به هر وعده ای اضافه کنید. می توانید از ادویه هایی که حاوی اسطوخودوس نیز هستند روی گوشت کبابی یا سرخ کرده، گوشت مرغ، و سبزیجات بریزید و از مزایای آن بهره ببرید. اسطوخودوس در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می کند. اسطوخودوس علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان و طب سنتی کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی وجود دارد.

گونه‌های مختلف اسطوخودوس در پارک‌ها و فضای سبز و منازل به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شوند. برخی از گونه‌ها نیز به عنوان سبزی خوراکی و برای تهیه اسانس و استفاده در صنعت لوازم آرایشی به‌صورت تجاری کشت می‌شوند.

اسطوخودوس انگلیسی که با نام لاوندر نیز شناخته می‌شود، بیشترین کشت جهانی را داراست. این گیاه گرچه برای قرن‌ها به‌عنوان گیاه دارویی استفاده شده اما تا کنون شواهد علمی بر پایهٔ روش‌های پزشکی مبتنی بر شواهد در رابطه با تأثیر این گیاه در درمان بیماری‌ها و بهبود سلامت بیماران ارائه نشده‌است.

خواص اسطوخودوس برای مغز و اعصاب و حافظه

اسطوخودوس جاروی مغز است؛ یعنی مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری‌زا پاک می‌کند.اسطوخودوس با بهبود گردش خون در بدن، به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

به اعتقاد درمانگران مصرف عرق لاوندر پیش از خواب می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.اسطوخودوس از خوشبوترین گیاهان دارویی است که می توانید به صورت چای نیز مصرف کنید. آیا چای اسطوخودوس را امتحان کرده اید؟ چای اسطوخودوس برای کاهش استرس، بهتر خوابیدن و همچنین آرامش اعصاب بسیار موثر است.

از جمله خواص عرق اسطوخودوس برای مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افزایش حافظه، کاهش ورم‌های بافت عصبی، پاکسازی مایع مغزی نخاعی و… همچنین برای درمان سردرد با عرق اسطوخودوس می‌توانید آن را در هوا اسپری کنید و یا همراه با چای خود عرق اسطوخودوس نیز میل کنید.

همچنین ماساژ شقیقه‌ها با ترکیب عرق اسطوخودوس و روغن نارگیل می‌تواند برای درمان سردرد مفید باشد.مصرف چای اسطوخودوس برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است. این چای، دارای اثرات ضد درد نیز هست، که حساسیت های ذهن و بدن شما را به محرک های درد، کمتر میکند.

خواص اسطوخودوس برای کیست و عفونت رحم و قاعدگی

اسطوخودوس به دلیل خواص ضد درد طبیعی و آرام بخش قوی که دارد، برای درمان سندروم پیش از قاعدگی مفید بوده و به درمان درد پریود کمک می کند.یکی دیگر از گیاهانی که برای از بین بردن کیست تخمدان بسیار مفید است، اسوخودوس محسوب می شود.

این گیاه علاوه بر درمان کیست تخمدان، خاصیت آرام بخش هم دارد ؛ ضمن این که می تواند یک خواب آرام و خوب را برای فرد ایجاد کند. برای استفاده از اسطوخودوس می توان دمنوش آن را درست کرد. طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل است که باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن، قبل از خواب نوشید.

خواص اسطوخودوس در چای

یکی دیگر از راه های بهره بردن از خواص و عطر منحصر به فرد اسطوخودوس، افزودن آن به چای سیاه است. طعم و عطر چای گیلان، تلخ و گس است، می توان با افزودن مقداری از گل استخودوس به آن از عطر فوق العاده و خواص بی شمار این گیاه بهره برد. نوشیدن چای اسطخودوس پیش از خواب برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند می تواند خوابی آرام به همراه بیاورد.

اسطوخودوس را درون یک قوری همراه با یک چای کیسه‌ای به دلخواه خود (چای سیاه یا چای سبز) بریزید. مقداری آب در آن ریخته و اجازه دهید به جوش آید. سپس قوری را از روی اجاق گاز برداشته و اجازه دهید اسطوخودوس و چای کیسه‌ای به مدت ۵ دقیقه در آن دم بکشند. چای کیسه‌ای را از درون قوری برداشته و چای یا دمنوش را داغ سِرو کنید.

یکی از گیاهان دارویی که برای مصارف درمانی مختلف استفاده می شود اسطوخودوس است. اسطوخودوس برای کسب آرامش و رفع مشکلات بدخوابی کاربرد دارد. بوی مطبوع این گیاه موجب کاربرد آن در صنایع عطرسازی می شود. در درمان سرماخوردگی، افزایش تمرکز، درمان رماتیسم، آرتروز و نقرس می توان از خواص این گیاه دارویی بهره برد.

خواص اسطوخودوس و سنبل الطیب

دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب طبعی گرم و تر دارد و برای درمان بی خوابی، آرامبخش، ضد افسردگی و ضد سرماخوردگی استفاده می شود.دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب دارای خواص آرام بخشی و کاهش دهنده اضطراب و استرس است و همچنین می تواند در بهبودی خواب و رفع خستگی بسیار موثر باشد.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرام بخشی که دارد به درمان سردرد و میگرن کمک می کند.اسطوخودوس و سنبل الطیب می تواند در هضم غذا و تقویت معده و همچنین بهبود سلامت قلب و تپش قلب کمک زیادی کند.

مواد لازم جهت تهیه دمنوش ۱ قاشق اسطوخودوس تازه یا خشک ۱ قاشق سنبل الطیب ۱ لیوان آب جوش جهت تهیه دمنوش اسطوخودوس برگ های تازه یا خشک شده اسطوخودوس و سنبل الطیب را در لیوان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد.سپس دمنوش را از صافی رد کرده تا دمنوش صاف به شما بدهد و اگر تمایل داشتید می توانید چند قطره لیمو به آن اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

خواص اسطوخودوس و بادرنجبویه

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم اما در زمستان گل بنفشه را نیز اضافه می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم می‌کنیم، بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد.این دمنوش برای افرادی که به ‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده و به‌ اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و. . . می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

دمنوش بادرنجبویه به ریلکس شدن ذهن، آرامش و خواب خوب کمک می‌کند، طبع این نوشیدنی گرم است و برای زمستان بسیار مناسب است. این دمنوش را به دفعات می‌توان مصرف کرد و هیچ منعی برای افراد با مزاج‌های مختلف ندارد.یک قاعده کلی برای تهیه دمنوش‌ها : دمنوش‌هایی که با برگ یا گل تهیه می‌شوند، مدت دم‌کشیدن‌شان کم است و کافی است بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت روی حرارت قرار بگیرند اما آنها که چوب (مثل دارچین)، ریشه (مثل زنجبیل) یا بذر (مثل انیسون و رازیانه) دارند، مدت زمان دم کشیدن طولانی‌تری دارند تا عصاره‌شان به خوبی خارج شود مثلا دارچین را تا دو ساعت یا حتی بیشتر هم می‌توان روی حرارت غیرمستقیم گذاشت به این ترتیب عصاره‌اش بیشتر خارج می‌شود و نباید نگران تغییر طعم یا از دست رفتن خاصیتش بود.

خواص اسطوخودوس و افتیمون

برای دفع کرمهای روده و معده مصرف جوشانده افـتیمون موثر می باشد. و چنانچه آن با اسطوخودوس مصرف شود در بهبود صرع بلغمی، صرع سوداوی، لقوه، خدر و فلج نیز می تواند مفید باشد.

خواص اسطوخودوس و گل گاوزبان

گل گاوزبان یگ گیاه با طبیعت گرم می‌باشد. دمنوش این گیاه بسیار آرام بخش بوده و اگر با لیموعمانی تهیه شود خاصیت ضد سرماخوردگی دارد. گل گاوزبان با وجود منیزیم باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. اما توصیه می‌شود در زمان بارداری از مصرف گل گاوزبان خود داری نمائید زیرا همانند زغفران موجب سقط جنین می‌شود.

اسطوخودوس یک گیاه با طبیعت گرم و خشک می‌باشد. این گیاه در مناطق مختلف جهان از جمله ایران به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه خاصیت کاهش فشار خون می‌شود. همچنین می‌توانید با مصرف اسطوخودوس شاهد کاهش سر دردهای شدید شده و به آرامش خاصی دست پیدا کنید.

خواص اسطوخودوس و عسل

اسطوخودوس جاروی مغز است؛ یعنی مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری‌زا پاک می‌کند ، استفاده اسطوخودوس همراه با عسل برای تزکیه ذهن مفید است.

خواص اسطوخودوس و فشار خون

مقادیر بالای لینانول موجود در اسطوخودوس به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد. همچنین اسطوخودوس باعث بهبود گردش خون در بدن شده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

خواص اسطوخودوس و بابونه

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم

اما در زمستان گل بنفشه را نیز اضافه می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم می‌کنیم،

بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد.این دمنوش برای افرادی که به ‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده

و به‌ اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و. . . می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 14 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.