; خواص شاهی برای زنان و فواید مصرف شاهی برای زنان باردار چیست - فال و خواب
طریقه مصرف روغن سویا ؛ دستور استفاده از روغن سویا برای سالاد

طریقه مصرف روغن سویا ؛ دستور استفاده از روغن سویا برای سالاد

طریقه مصرف روغن سویا طریقه مصرف روغن سویا ؛ دستور استفاده از روغن سویا برای سالاد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

گلپر در بارداری ؛ آشنایی با مضرات مصرف گیاه گلپر برای بارداری

گلپر در بارداری ؛ آشنایی با مضرات مصرف گیاه گلپر برای بارداری

گلپر در بارداری گلپر در بارداری ؛ آشنایی با مضرات مصرف گیاه گلپر برای بارداری همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

کاشت آناناس و بررسی بهترین شرایط برای کاشت و پرورش آناناس

کاشت آناناس و بررسی بهترین شرایط برای کاشت و پرورش آناناس

کاشت آناناس کاشت آناناس ؛ بررسی بهترین شرایط برای کاشت و پرورش آناناس همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم …

خواص شاهی برای زنان

خواص شاهی برای زنان ؛ فواید مصرف شاهی برای زنان باردار چیست

خواص شاهی برای زنان ؛ فواید مصرف شاهی برای زنان باردار چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص شاهی برای زنان

ویتامین کا و سایر ویتامین هایی که در شاهی وجود دارد به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان پریود نامنظم بسیار مفید می باشد. گفته می شود اب شاهی برای تنبلی تخمدان مفید است.

آشنایی با دیگر خواص شاهی

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص شاهی آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص شاهی

شاهی یکی دیگر از ترکیبات سبزی خوردن است که پس از جعفری و ریحان سبز از سبزیجات محبوب شناخته می شود. شاهی را به صورت خام و پخته می توان مصرف کرد.سبزی شاهی که به نام های ترتیزک یا تره تندک هم شناخته می شود نوعی سبزی خوردن بومی ایران از خانواده چلیپائیان است که بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود.

شاهی (تره تیز) از خانواده چلیپاییان با نام علمی Lepidium sativum می باشد. شاهی گیاه بومی مدیترانه شرقی است. شاهی گیاهی یک ساله به ارتفاع ۲۰تا ۳۰ سانتی متر است که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد. این گیاه دارای نشاسته و روغن فرار است. این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار می گیرد و به عنوان غذا و دارو مصرف می شود.

گیاه شاهی را در تمام ایران با همین نام می شناسند اما در مازندران به ترتیزک هم شهرت دارد اما این گیاه اسامی دیگری هم دارد مثل با اسامی مختلفی می شناسند من جمله = تره تیزک، تره تندک، هی جرجیزبستانی و رشاد. تخم شاهی را نیز با نام های حب الرشاد، حب ابیض و حرف می شناسند. رنگ برگ های شاهی سبز روشن بوده و گل های آن کوچک هستند که رنگ بندی آنها سفید یا قرمز ارغوانی است. میوه شاهی بیضوی شکل است و تقریبا ۵۰ میلی متر طول داشته و ۴ میلی متر هم عرض دارد.

شاهی گیاهی علفی و یک ساله است که می تواند تا ۳۰ سانتی متر رشد کند. سبزی شاهی در خاک مرطوب و زیر نور خورشید به خوبی رشد می کنند اما اگر نور کافی به سبزی شاهی نرسد ساقه ها بیش از حد رشد می کنند و سبزی کیفیت خوبی ندارد. همچنین فراموش نکنید که سبزی شاهی برای رشد به آب زیادی نیاز دارد.

خواص شاهی کوهی

گیاه تره تیزک وحشی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه با نام محلی تره تیزه، از خانواده شب بو یا cracirferae می باشد.این گیاه، گیاهی پایا، به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر، ایستاده، پوشیده از کرکهای مختصر و کم است ساقه متعدد، ایستاده، منشعب به صورت دیهیم، تقریبا فاقد کرک، مختصرا کرک پوش با محرکهای ساده، شاخه های نازک و نخی غالبا ایستاده است.برگ این گیاه نیمه چرمی، پایینی ها یا بن رست ها دارای دمبرگ طویل، در راس کند و مدور، در حاشیه دارای دندانه های متفاوت، غالبا دارای دندانه های اره ای کند، ساقه ایها تقریبا لوله شده و به تعداد کم با دمبرگهای کوتاه که گاهی ساقه فاقد ان می باشد گل به رنگ سفید، کوچک، مجتمع در خوشه های متراکم از گل، خوشه میوه دار طویل و باریک است.

گلبرگهای گیاه به طول دو میلیمتر و دمگلها در انتها ضخیم، در میوه کم و بیش گسترده، طویلتر از خورجینک می باشد میوه خورجینگ و به بزرگی دو در ۵/۱ تا ۳ میلیمتر، تخم مرغی یا بیضی، خامه بطول سه میلیمتر، دانها دو عدد و تخم مرغی باریک هستند. این گیاه در تبریز، اصفهان، لرستان، همدان، شیراز، مشهد، سمنان، قزوین و تهران قابل رویش است و در استان کرمانشاه نیز در سنقر، کوه دالاخانی، کنگاور و کوه بیستون می توان آن را یافت. وی طریقه مصرف این گیاه را اینگونه عنوان کرد: از برگهای جوان این گیاه استفاده می شود و آن را بصورت خام به عنوان سبزی مصرف می کنند.به دلیل وجود ویتامین C و E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد. در نتیجه یک ماده ی ضد سرطانی می باشد.

خواص شاهی آبی

شاهی آبی (Watercress) که به اسم تره تیزک نیز شناخته می‌شود، سبزی است با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره که به صورت طبیعی در آب چشمه‌ها رشد می‌کند. به صورت معمول مردم شاهی آبی را به صورت محدود و اغلب به عنوان دورچین استفاده می‌کنند. شاهی آبی گیاهی با برگ‌های سبز رنگ است که خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد.

این سبزی کوچک دارای برگ‌های نسبتا گرد و ساقه‌ی ‌خوراکی است که طعم کمی تند و تیز و فلفلی دارد.شاهی آبی عضوی از خانواده «Brassicaceae» بوده و با سبزیجات دیگری همچون کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ هم خانواده است. به نظر می‌رسد این گیاه نخستن بار در اوایل دهه‌ی ۱۸۰۰ در انگلستان کاشته شده است؛ اما امروزه کاشت آن تقریبا در بسیاری از نقاط جهان مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

شاهی آبی مملو از یکی از قدرتمندترین ترکیبات مغذی موسوم به آنتی اکسیدان است که از بدن شما در برابر آسیب‌های سلولی ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همانگونه که می‌دانید این مواد مضر باعث تغییراتی در ساختار سلولی شده و درنهایت باعث ایجاد «استرس اکسیداتیو» می‌شود. استرس اکسیداتیو با انواع مختلف بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، سرطان و بیماری‌های عروق قلبی در ارتباط است.

خوشبختانه رژیم‌های غذایی مملو از مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان مثل شاهی آبی می‌توانند در محافظت از بدن در مقابل استرس اکسیداتیو مفید واقع شده و درنتیجه ریسک ابتلا به این نوع بیماری‌ها را تاحد قابل قبولی کاهش دهند.

خواص شاهی برای تیروئید

شاهی حاوی ید زیادی نیز هست، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است. اگر بدن کنترل هورمون تیروئید را کنترل نکند، شما به احتمال زیاد از بیماری هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج می برید، که می تواند شما را به سمت بسیاری از مشکلات مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و افزایش وزن سوق دهد. بنابراین، برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن، استفاده از شاهی بسیار مناسب است. سبزی شاهی شامل گیتروژن هایی است که جذب ید را کاهش داده و می توانند گواتر و کم کاری تیروئید را تشدید کنند.

خواص شاهی برای زنان و تخمدان

ویتامین کا و سایر ویتامین هایی که در شاهی وجود دارد به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان پریود نامنظم بسیار مفید می باشد. گفته می شود اب شاهی برای تنبلی تخمدان مفید است.

خواص شاهی برای مرغ عشق و قناری و عروس هلندی

سبزیجات یکی از بهترین منابع برای تامین ویتامین های بدن قناری و سهره .. شما می باشند اما باید توجه داشته باشید استفاده نادرست از آن باعث بیماری ،حتی مرگ پرنده شما می شود . نکته مهم : میوه جات و سبزیجات به خاطر سم پاشی شدنشان عامل مهم بیماری پرنده می شوند ، سعی کنید حتی الامکان از سبزیجات و میوهجاتی استفاده کنید که سم پاشی نشده باشند در غیر این صورت باید آنها را کاملا با مواد شوینده به دقت شستشو کنید و آب کشیده شود ،سپس آنها را لای روزنامه با وسیله نم گیر قرار دهید تا کاملا خشک شود . رطوبت میوه جات و سبزیجات باعث دل درد و ناراحتی های روده ای برای پرنده شما می شود .

سعی کنید یک روز در میان از میوه جات و سبزیجات را در جیره غذائی پرنده تان قرار دهید .سبزیجات و میوهجات سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی هستند ودارای انواع هیدرو کربن ها و قند های طبیعی و… این غذا حیاتبخش ترین غذائی است که پرنده می تواند استفاده کند . برگ کاهوی بدون رطوبت تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست می باشد. برگ کاهو طبیعتی سرد دارد. برگ تیزک شاهی نیز طبیعتی گرم دارد و حاوی ویتامین C ، کلسیم و ید بوده و ضد آسم می باشد. برگ تیزک آبی نیز همان خاصیت تیزک شاهی را دارد اما مقدار ید آن بیشتر می باشد و در درمان برونشیت و آسم بسیار مفید است.

شاهی محرک جنسی خوب و ضد باکتری است و دردرمان بیماری کبدی و کرم روده پرندگان نیز تاثیر زیادی دارد از تخم شاهی برای تقویت نیروی جنسی نر پرندگان میتوان استفاده نمود ولی از دادن آن به پرنده ماده در هنگام جفتگیری و تخم گذاری کاملا پرهیز کنید

از شاهی میتوان برای درمان بیماری تنفسی پرندگان سود برد و شاهی بخاطر انتی اکسیدانی که دارد میتواند در پیشگیری سرطان های پرندگان و حیوانات خانگی مفید واقع گردد همچنین شاهی در چربی سوزی و رو فرم نگاه داشتن پرندگان که دچار چاقی هستند میتواند موثر باشد. مقدار مصرف مجاز: ۳ بار در هفته و در هر بار ۲ تا۳ برگ متوسط شاهی برای پرندگان مفید است.

یکی دیگر از دانه هایی که در محدوده ی غذاهای فرعی عروس هلندی قرار می گیرد تخم شاهی است. و معمولا تخم شاهی به دلیل مرغوبیت خود و خواص خود در زمان بیماری عروس ها دارد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

خواص شاهی در روایات و طب اسلامی

شاهی یا ترتیزک، در روایات، موسوم به سبزی بنی امیه، به شدت نفی شده و مصرف خوراکی آن اصلا توصیه نمی‌شود.شاید یکی از وجوه جهنمی بودن شاهی، تاثیرات مخرب روحی و فکری ای است که بر روی مغز انسان می گذارد.

تعدادی روایت در مورد مضرات شاهی نقل شده است که بیانات تکان دهنده ای دارد. البته سند این روایات باید بررسی شود تا از صحت نسبت آنها به اهل بیت مطمئن شد. اما فارغ از این بحث، آنچه در منابع نقل شده از قرار زیر است.امام صادق (ع) فرمود =اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

روایات حضرات معصومین علیهم السلام بیشتر ما را از خوردن شاهی بر حذر میکند.و این سبزی، سبزی مضری است.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺷﺐْ ﻫﻨﮕﺎﻡ، ﺗَﺮِﻩ ﺗﻴﺰﻙ(شاهی) ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﺭﮒ ﺟﺬﺍﻡ ﺑﻪ ﺑﻴﻨﻰ ﺍﻭ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺷﺐ ﺑﺨﻮﺍﺑﺪ، ﺧﻮﻥْ ﺩﻣﺎﻍ ﺷﻮد. أبا بصیر می گوید:پرسیدم از امام حسین علیه السلام در مورد سبزی کاسنی و ریحان کوهی و تره تیزک (شاهی).پس فرمود:کاسنی و بادروج برای ما است و شاهی برای بنی امیه(لعنت الله علیهم)

امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. امام صادق ع فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم.

خواص شاهی و تره

مقادیر بالای ویتامین A موجود در سبزی شاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت غذایی در افراد می شود. از آنجا که شاهی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، این گیاه برای تقویت جذب آهن در بدن بسیار مفید است. آهن یک ماده مغذی بسیار مهم برای انتقال اکسیژن از ریه ها به اندام های دیگر بدن شما است. ویتامین C باعث جذب آهن به ویژه آهن غیر هِم می شود که جذب آن بدون کمک ویتامین C سخت است.

تره سبزی بسیار مغذی و کم کالری است به طوری که یک بسته ۱۰۰ گرمی تره حاوی ۳۱ کالری است، در عین حال از نظر ویتامین و مواد معدنی عالی است تره دارای ویتامین A از جمله بتاکاروتن زیادی هستند. که برای بینایی ، عملکرد سیستم ایمنی ، تولید مثل و ارتباط سلولی بسیار مهم است.سبزی تره همچنین منبع خوبی از ویتامین K1 است، که برای لخته شدن خون و سلامت قلب لازم است.

شاهی برای خرگوش

سبزیجات خوب برای خرگوش شما شامل موارد زیر است: اسفناج جعفری ریحان نعنا بوک چوی برگ قاصدک سبزی خردل پوست نخود (فقط پوست) جوانه بروکسل چارد سوئیسی کلم بروکلی (برگ و ساقه) کیلانترو شوید قسمت سبز هویج برگ کرفس شاهی آبی

شاهی برای معده

مانند سایر سبزیجات، برگ های شاهی حاوی مقادیر زیادی کلروفیل نیز هستند، که دارای آنزیم های مختلفی می باشند که می توانند از عملکرد دستگاه گوارش در بدن ما پشتیبانی کنند. این آنزیم ها از کلروفیل شاهی برای کمک به بدن برای جذب مواد مغذی از مواد غذایی که خوردیم، استفاده می کنند، بنابراین این نشانه سلامتی دستگاه گوارش بدن است. اما، لازم است که آن را بدون پخت و پز مصرف کنید زیرا جوشاندن شاهی قبل از آن باعث از بین رفتن آنزیم های موجود در کلروفیل شاهی می شود.

شاهی گیاه مفید می باشد که برای کسانی که از یبوست رنج می‌برند بسیار مؤثر است. ترکیب بذر شاهی و عسل می‌تواند به درمان اسهال کمک کرده و به راحتی برای اسهال خونی مفید می باشد.افراد مبتلا به زخم یا التهاب معده و روده بایستی از زیاده روی در مصرف شاهی خودداری کنند.

شاهی و فشار خون

سبزی شاهی نیز همانند چغندر و سایر سبزی های برگدار حاوی مقدار بالای نیترات رژیمی است. اکثر میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی مقداری نیترات هستند. برخلاف نیترات های افزودنی برای حفظ رنگ و کاهش رشد میکروارگانیزم ها در گوشت فرآوری شده، این نیترات های طبیعی از مواد ضروری برای رشد گیاه هستند. تحقیقات نشان می دهد نیترات موجود در سبزیجات موجب کاهش فشارخون دیاستولیک به طورمیانگین۳.۷ mm Hg می شود. از اینرو سبزیجات غنی از نیترات می توانند نقش حفاظتی در مقابل فشارخون بالا داشته باشند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 27 مهر 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.