; فواید لبنیات برای کودکان و کمک به رشد استخوان های کودک با مصرف لبنیات - فال و خواب
مضرات سنگدان مرغ ؛ عوارض مصرف سنگدان مرغ در طب سنتی

مضرات سنگدان مرغ ؛ عوارض مصرف سنگدان مرغ در طب سنتی

مضرات سنگدان مرغ مضرات سنگدان مرغ ؛ عوارض مصرف سنگدان مرغ در طب سنتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

خواص گوشت بلدرچین و کبک و فواید گوشت بلدرچین و کبک چیست

خواص گوشت بلدرچین و کبک و فواید گوشت بلدرچین و کبک چیست

خواص گوشت بلدرچین و کبک خواص گوشت بلدرچین و کبک ؛ فواید گوشت بلدرچین و کبک چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

کالری برگه زردآلو و در ۱۰۰ گرم برگه زردآلو چه میزان کالری وجود دارد

کالری برگه زردآلو و در ۱۰۰ گرم برگه زردآلو چه میزان کالری وجود دارد

کالری برگه زردآلو کالری برگه زردآلو ؛ در ۱۰۰ گرم برگه زردآلو چه میزان کالری وجود دارد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

فواید لبنیات برای کودکان

فواید لبنیات برای کودکان ؛ کمک به رشد استخوان های کودک با مصرف لبنیات

فواید لبنیات برای کودکان ؛ کمک به رشد استخوان های کودک با مصرف لبنیات همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید لبنیات برای کودکان

متخصصان تغذیه به مصرف شیر در دوران کوکی و نوجوانی تاکید بسیاری می کنند. مصرف شیر به علت منبع کلسیم بودن، داشتن مواد مغذی فراوان و انواع پروتئین کمک شایانی به رشد کودک میکند. بسیار بدیهی است که تا چندین ماه نوزاد ما از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می کند، با این حال متخصصان میگویند که مصرف شیر گاو به خاطر قابل جذب نبودن پروتئین و کلسیم آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شد. پس باید حتما توجه داشته باشید که بعد ازیک سالگی میتوانید به کودکان خود شیر گاو بدهید.

شیر منیع غنی ویتامینD ، کلیسم، پروتئین، ویتامین A وB12 و پتاسیم می باشد که با مصرف شیر می توانید مانع ازبروز بیماری پوکی استخوان شده به رشد و استقامت استخوان های خود کمک زیادی کنید. همچنین خوب است بدانیم که شیر به خاطر داشتن کلسیم از حملات میگرنی در کوکی جلوگیری کرده و از چاقی مفرط جلوگیری میکند. همچنین فواید محصولات لبنی برای کودکان و نقش مهم شیر در سلامتی دندان ها بسیار قبل توجه می باشد. مصرف مکرر شیر میتواند به انقباض و انبساط ماهیچه ها کمک کرده و از التهابات جلوگیری نماید. ویتامین E موجود در شیر نیز سستی را از ما دور کرده و در افزایش قدرت و مقاوت بدن نقش بسزایی دارد.

آشنایی با دیگر خواص لبنیات

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص لبنیات آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص لبنیات

لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و خامه گروهی از مواد غذایی هستند که ارزش‌ غذایی زیادی دارند. در هرم موادغذایی، لبنیات جایگاه ویژه‌ای دارند و تاکید می‌شود هر فرد با توجه به سن و جنس خود، روزانه بین ۲ تا ۴ واحد شیر یا سایر لبنیات مصرف کند.

لبنیات برای بدن انسان فواید بسیار بالایی دارد. از جمله خواص لبنیات برای بدن انسان می‌توان به تامین کلسیم مورد نیاز، استحکام استخوان و دندان‌ها و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است، مصرف روزانه دو لیوان شیر، ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می کند.

نوشیدن شیر گاو سبب تقویت شدن جوهر مغز، رفع فراموشى و مالیخولیا و وسواس، نیکوکننده رنگ صورت و درمان امراض بینى می شود. شیر گاو چربى زیاد دارد. چکاندن و مالیدن شیر گاو بر چشم جهت درمان اکثر مرض‌های چشم به کار می رود. نوشیدن شیرگاو تازه دوشیده شده ی گرم تقویت قلب ، رافع غم و وسواس و خفقان و سل می شود، به شرطى که مکرر خورده شود.

محصولات لبنی گزینه های بسیار مغذی محسوب می شوند. یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) شیر حاوی مواد زیر است: کلسیم: ۲۷۶ میلی گرم – ۲۸ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین D: 24 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ریبوفلاوین (ویتامین B2): 26 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین B12: 18 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه پتاسیم: ۱۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

خواص لبنیات پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند چرا که رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند؛ باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند. محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند که برای میزبان خود یعنی بدن ما مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند. اگر تعریف ساده‌تر بخواهید، پروبیوتیک‌ها تعادل بین باکتری‌های «خوب» و «بد» را برقرار می‌کنند و این باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود.

عواملی مثل استرس، مصرف دارو و رژیم غذایی می‌تواند تعادل طبیعی باکتری‌های روده را بر هم بزند. غذاهای چرب و سنگین از این دسته هستند و بهتر است به جای آن‌ها میوه‌های تازه و سبزیجات مصرف شود. پروبیوتیک‌ها خواص بسیار زیادی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند: ارتقا سیستم ایمنی بدن جبران آسیب‌های آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن کاهش التهاب روده در اثر جراجی افزایش توانایی هضم غذا بهبود حساسیت به لاکتوز افزایش سلامت کلی رحم شادابی پوست کاهش افسردگی کمک به جذب بهتر ویتامین B

لبنیات پروبیوتیک محصولاتی هستند که با این باکتری مفید بهینه شده‌اند. روند افزوده شدن این پروبیوتیک‌ها یک روند بسیار تخصصی و صنعتی است. البته گروهی از لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر به صورت طبیعی حاوی این باکتری‌ها هستند. غنی‌سازی و بهینه‌سازی این گروه از لبنیات به مصرف کننده امکان دریافت مقدار بیشتر باکتری مورد نیاز برای بهبود عملکرد بدن را می‌دهد.

لبنیات برای ویروس کرونا

این روزها اخبار و شایعات مختلفی در خصوص تاثیر مصرف انواع مواد غذایی بر پیشگیری از ابتلا بیماری COVID-19 پخش شده‌است. یکی از این خبرها درباره مصرف شیر و لبنیات است. یکی از مهم‌ترین نکات درباره رژیم غذایی که بهتر است در زمان شیوعِ بیماریِ COVID-19 به منظور تقویت سیستم ایمنی در‌نظر گرفته‌شود، حفظ تعادل در مصرف تمام مواد غذایی در رژیم روزانه است. محققین دانشگاهِ Alabama at Birminghamدر این باره می‌گویند: “مصرف مواد غذایی مثل اسفناج و شلغم می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد.” همچنین به سالخوردگان توصیه می‌کند که گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را به میزان لازم در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.

همچنین محققین دانشگاهِ Alabama at Birminghamدر خصوص مصرف میزان بالای انواعِ مکمل جهت افزایش سیستم ایمنی بر این باور هستند که”مصرف بیش‌از‌حد دوز بالای مکمل‌ها، نه‌تنها موجب تقویت سیستم ایمنی نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث کاهش عملکرد آن نیز گردد. پس بهتر است دوز متعادلی از مکمل‌ها را جهت تقویت سیستم ایمنی مصرف کنیم، نه خیلی کم، و نه بیش از حد.” مصرف لبنیات پاستوریزه به دلیل اینکه منبع بسیار غنی از کلسیم و ویتامین B2 است، در کنار سایر مواد غذایی دارای ویتامین‌های گروه E، D وC در سبد غذایی روزانه می‌تواند با بالا بردن قدرت دفاعی بدن، به مقابله و پیشگیری از بیماریِ COVID-19کمک کند.

لبنیات برای میکروب معده

افرادی که نفخ معده و باد روده و میکروب معده دارند نباید لبنیات مصرف کنند.

لبنیات برای صفراوی ها

در طب سنتی زمان، مزاج و نوع مصرف لبنیات واجد اهمیت است که باید بیشتر در مصرف آن‌ها دقت شود، عموماً سعی کنید لبنیات را همراه با مصلح آن هم هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کنید. مزاج صفراوی : لبنیات سازگار: ماست، کشک، قراقورت، پنیرتازه با گردو یا مصلحات، شیر پاستوریزه . لبنیات ناسازگار: کره، پنیر کهنه، شیر محلی

لبنیات در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک میزان مصرف لبنیات خود را باید در حد متوسط نگه دارید چرا که در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات خالص دریافتی باید حدود ۲۵-۳۰ گرم باشد و لبنیات دارای کربوهیدرات است. لبنیات انواع مختلفی دارد که هر کدام کربوهیدرات متفاوتی دارد. اگر کره و روغن زرد نیز جزو لبنیات محسوب کنیم بدلیل نداشتن کربوهیدرات در رژیم کتو مجاز هستند. بنابراین نوع لبنیات بسیار مهم است. بستنی نیز در گروه لبنیات دسته بندی می‌شود اما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست.

لبنیات در سرماخوردگی

سرما خوردگی یکی از بیماری های شایع می باشد که هر ساله به آن مبتلا می شویم. علائم این بیماری با خارش و درد گلو شروع شده و بعد با آبریزش بینی، سرفه های مکرر، عطسه، آبریزش بینی، سردرد، خلط سینه و …. همراه می شود. برای بهبودی سریع این بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن، دقت در تغذیه بسیار مهم است. شیر و محصولات لبنی نقش ویژه ای در سلامتی و تندرستی انسان ها دارند. این محصولات سرشار از کلسیم ، مواد عالی و مغذی مفید برای بدن انسان می باشند.

مخاط گلو و مجاری تنفسی برای بسیاری از افراد نا خوشایند است. برخی از افراد بر این باورند که مصرف شیر و محصولات لبنی، باعث تحریک ترشح مخاط شده در نتیجه باعث بدتر شدن وضعیت بیماری می شوند.تحقیقات بسیاری درباره این موضوع انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهند که این یک باور غلطی بوده و مصرف شیر یا خوردن محصولات لبنی باعث تحریک ترشح بیشتر مخاط هنگام سرماخوردگی نمی شود.

لبنیات در بدنسازی

نوشیدن یک لیوان شیر پس از تمرین تولید پروتئین را تقویت می کند، مکانیزمی که مسئول رشد عضلانی است. از آنجا که محققان در این تحقیق شیر را با منابع دیگر پروتئین مثل وی خالص مقایسه نکردند، دشوار است که بتوان به طور دقیق گفت که شیر به تنهایی تا چه اندازه در تقویت رشد عضلات پس از تمرین مؤثر است.

به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم در وعده پس از تمرین شیر را با وی مخلوط کنید ولی اگر شیر، تنها گزینه شماست، آنرا به تنهایی مصرف کنید. در ضمن شیر غیر از پروتئین حاوی ترکیبات دیگری است که رشد عضلانی را تقویت می کند. شیر گاو حاوی تمام چیزهایی است که گوساله کوچک برای بزرگ و قوی شدن به آنها نیاز دارد.

فواید لبنیات برای کودکان

متخصصان تغذیه به مصرف شیر در دوران کوکی و نوجوانی تاکید بسیاری می کنند. مصرف شیر به علت منبع کلسیم بودن، داشتن مواد مغذی فراوان و انواع پروتئین کمک شایانی به رشد کودک میکند. بسیار بدیهی است که تا چندین ماه نوزاد ما از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می کند، با این حال متخصصان میگویند که مصرف شیر گاو به خاطر قابل جذب نبودن پروتئین و کلسیم آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شد. پس باید حتما توجه داشته باشید که بعد ازیک سالگی میتوانید به کودکان خود شیر گاو بدهید.

شیر منیع غنی ویتامینD ، کلیسم، پروتئین، ویتامین A وB12 و پتاسیم می باشد که با مصرف شیر می توانید مانع ازبروز بیماری پوکی استخوان شده به رشد و استقامت استخوان های خود کمک زیادی کنید. همچنین خوب است بدانیم که شیر به خاطر داشتن کلسیم از حملات میگرنی در کوکی جلوگیری کرده و از چاقی مفرط جلوگیری میکند. همچنین فواید محصولات لبنی برای کودکان و نقش مهم شیر در سلامتی دندان ها بسیار قبل توجه می باشد. مصرف مکرر شیر میتواند به انقباض و انبساط ماهیچه ها کمک کرده و از التهابات جلوگیری نماید. ویتامین E موجود در شیر نیز سستی را از ما دور کرده و در افزایش قدرت و مقاوت بدن نقش بسزایی دارد.

فواید خوردن لبنیات علوم دوم

خوردن شیر و انواع لبنیات چه فایده ای برای بدن دارد ؟ کمک می کند تا دندان ها و استخوان های ما خوب رشد کنند و محکم باشند .

فواید لبنیات محلی

یکی از ویژگی های مثبت محصولات لبنی سنتی، نداشتن مواد نگهدارنده است. به محصولات لبنی سنتی مواد نگهدارنده اضافه نمی کنند و در نتیجه این محصولات سالم تر هستند. شیر به صورت خام میکروب های زیادی دارد و مصرف آن می تواند باعث انتقال بیماری های مختلف مانند سل به انسان شود. پس از خرید شیر به صورت سنتی از مغازه های لبنیاتی، مردم اقدام به جوشاندن آن می کنند. با جوشاندن شیر میکروب های آن از بین می رود، اما همراه میکروب ها، بیشتر مواد مغذی و معدنی آن هم نابود می شوند.

به طور متوسط پس از ده دقیقه جوشاندن شیر، ۴۰ درصد کلسیم آن ته نشین می شود، ۳۰ درصد بافت پروتئین آن نابود و ۵۰ تا ۹۰ درصد ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین های گروه B شیر از بین می روند. همچنین چربی شیر بیشتر می شود و خوش طعم تر به نظر می رسد. کارشناسان توصیه می کنند که افراد شیر خام مصرف نکنند. در مورد سرشیر هم باید به این نکته اشاره کرد که این ماده لبنی به خاطر چربی بسیار بالای خود از منشاهای اصلی کلسترول می باشد.

پاستوریزه کردن به معنای حرارت دادن به ماده غذایی مورد نظر تا پایین تر از نقطه جوش و سپس به سرعت سرد کردن است. در این روش بیشتر میکروب های ماده غذایی از بین رفته و مدت زمان ماندگاری محصولات پاستوریزه بیشتر می شود. اما در روش سنتی پاستوریزاسیون کامل نیست. مثلا با جوشاندن شیر به مدت میانگین ۲۰ دقیقه بسیاری از خواص و مواد مغذی آن را از بین می روند.

روی پاکت یا ظرف محصولات لبنی سنتی تاریخ تولید و انقضا درج نشده است که این موضوع خودش می تواند نگران کننده باشد. مثلا شاید ندانیم شیری که خریداری می کنیم چند روز پیش تولید شده و آیا تاریخ انقضای آن گذشته یا نه.در اکثر واحدهای تولیدی لبنیات سنتی آزمایشگاهی برای کنترل سلامتی و مقدار مواد مضر موجود در شیر وجود ندارد. اما در واحد های تولیدی صنعتی آزمایشگاه های مجهز وجود دارند که سلامتی محصولات لبنی را کنترل می کنند.

چون پنیر را نمی توانیم بجوشانیم، برای از بین بردن میکروب های آن باید حداقل دو ماه پنیر مورد نظر را در آب نمک با غلظت تقریباً ۱۳ درصد بگذاریم. اگر فروشنده کمتر از این مدت پنیر را در آب نمک نگه داشته باشد آن پنیر سالم نخواهد بود و ما قادر نیستیم مدت زمان نگهداشته شدن پنیر در آب نمک را تشخیص دهیم. اما پنیرهای پاستوریزه بر اساس استاندارد های جهانی تولید می شوند.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 10 بهمن 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.