; تره کوهی در چه غذاهایی استفاده میشود و برای پخت کدام غذا از تره کوهی می توان استفاده کرد - فال و خواب
گلابی برای معده و فواید درمانی مصرف گلابی برای تسکین معده درد

گلابی برای معده و فواید درمانی مصرف گلابی برای تسکین معده درد

گلابی برای معده گلابی برای معده ؛ فواید درمانی مصرف گلابی برای تسکین معده درد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

آب نخود و خواص آن و پروتئین های موجود و خواص فوق العاده

آب نخود و خواص آن و پروتئین های موجود و خواص فوق العاده

آب نخود و خواص آن آب نخود و خواص آن ؛ پروتئین های موجود و خواص فوق العاده همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم …

درمان اسهال با نبات سوخته و فواید مصرف اسهال برای درمان دلپیچه

درمان اسهال با نبات سوخته و فواید مصرف اسهال برای درمان دلپیچه

درمان اسهال با نبات سوخته درمان اسهال با نبات سوخته ؛ فواید مصرف اسهال برای درمان دلپیچه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

تره کوهی در چه غذاهایی استفاده میشود

تره کوهی در چه غذاهایی استفاده میشود ؛ برای پخت کدام غذا از تره کوهی می توان استفاده کرد

تره کوهی در چه غذاهایی استفاده میشود ؛ برای پخت کدام غذا از تره کوهی می توان استفاده کرد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

تره کوهی در چه غذاهایی استفاده میشود

طرز تهیه املت تره کوهی

مواد لازم برای ۲ نفر

تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد

تره کوهی ۱ دسته متوسط

زردچوبه ½ قاشق چایخوری

کره یا روغن به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

برای تهیه املت تره خوشمزه و سنتی ابتدا تره های کوهی را پاک می کنیم. نکته ای که باعث خوشمزه شدن این املت می شود استفاده از تره کوهی است، که علاوه بر طعم تندی که دارد، دارای عطر بسیار خوشایندی نیز می باشد.در صورتی که نتوانستید تره کوهی تازه پیدا کنید، می توانید از تره کوهی خشک شده که در عطاری ها موجود است استفاده کنید. تره خشک را باید ابتدا بخیسانید تا نرم شود، سپس در تهیه املت از آن استفاده کنید.

روش تهیه خورشت تره کوهی

خورشت تره کوهی را می‌توان با گوشت و یا بدون گوشت پخت. نسخه بدون گوشت آن دارای ترکیبی از حبوبات و قارچ است که برای افراد گیاه‌خوار توصیه می‌شود. ترکیب سبزی‌ها نیز در این خورشت می‌تواند به‌دلخواه تغییر کند. باتوجه‌به نزدیک بودن مزه این خورشت به قورمه سبزی و خورشت کرفس، می‌توان حتی این سبزی را در ترکیب سبزی‌های قورمه سبزی و خورشت کرفس به میزان کم استفاده کرد.طرز تهیه خورشت تره کوهی با گوشت

تره کوهی: ۱ کیلوگرم

جعفری: ۲۰۰ گرم

نعنا: ۱۰۰ گرم به‌دلخواه

لوبیای قرمز یا سفید یا لوبیاچشم‌بلبلی به‌دلخواه: ۱ پیمانه

پیاز: ۱ عدد بزرگ

نمک، فلفل، زردچوبه، پودر لیمو، پودر سیر: به میزان کافی

گوشت قرمز یا مرغ: ۸۰۰ گرم

روغن: به میزان لازم

سیب‌زمینی: ۳ عدد بزرگ یا ۴ عدد متوسط

گوجه‌فرنگی: ۵ عدد

زعفران: به میزان دلخواه

رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق به‌دلخواه

لیموعمانی: ۲ عدد

در ابتدا تمام سبزی‌ها را با هم خوب ریز و ساطوری کنید. افزودن سبزی‌هایی مانند جعفری و نعنا به این خورشت کاملاً اختیاری است و درصورتی‌که این سبزی‌ها در دسترس شما نیست می‌توانید آن‌ها را حذف کرده و فقط از تره استفاده کنید. گوجه‌ها را نیز پوره یا رنده کنید. اگر اولین‌بار است که این خورشت را می‌پزید پیشنهاد می‌شود که در کنار تره از سبزی‌های جعفری و نعنا نیز استفاده کنید تا طعم تره به خورشت غالب نباشد. پس از ساطوری کردن سبزی‌ها نوبت خردکردن پیاز است. پیاز را در قابلمه‌ای ریخته و با روغن تفت دهید تا کاملاً سبک شود. سپس تمام ادویه‌هایی که در مواد اولیه ذکر شده را به آن اضافه کرده و مقداری تفت دهید.

پس از آن گوشت را به مواد اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت عوض شود آن را تفت دهید. می‌توانید از قسمت‌های مختلف گوشت گوسفندی یا مرغ به‌دلخواه استفاده کنید، اما گوشت راسته گوسفندی و سینه مرغ برای این خورشت پیشنهاد می‌شود. تکه‌های گوشت در این خورشت بهتر است کوچک باشد. در صورتی‌که از گوشت مرغ استفاده می‌کنید بهتر است از لوبیای پخته شده در این خورشت استفاده کنید زیرا زمان پخت گوشت مرغ نسبت به لوبیا کمتر است و ممکن است مرغ در خورشت وا برود و بیش از حد پخته شود.

تکه‌های گوشت، چه مرغ و چه گوشت قرمز، بهتر است کوچک باشند. پس از تغییر رنگ گوشت نوبت به‌اضافه کردن لوبیا رسیده است. لوبیاهایی که از شب قبل آن‌ها را خیس کنید، به ترکیب گوشت و پیازداغ اضافه کرده و کمی تفت دهید. گوجه‌های پوره شده را نیز در این مرحله به گوشت اضافه کنید و در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق رب گوجه را نیز برای رنگ و طعم بهتر، به آن اضافه کنید. سپس به آن لیموعمانی و آب جوش اضافه کنید تا جایی که آب روی گوشت‌ها را بگیرد و با شعله ملایم اجازه دهید بپزد.

حال در قابلمه‌ای دیگر سبزی‌ها را به همراه کمی روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. در ۵۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، سبزی‌ها را به همراه زعفران اضافه کنید و اجازه دهید خورشت جا بیفتد. سیب‌زمینی‌ها را خلالی برش داده و سرخ کنید و در پایان در هنگام سرو روی خورشت بریزید. خورشت تره کوهی شما آماده است. همراه برنج دم‌کرده نوش جان کنید!

آش با تره کوهی و ماست محلی

مواد لازم

۱ لیوان نخود

۱ لیوان لوبیا

۱ لیوان عدس

۱/۲ لیوان برنج

چند حبه سیر

۱ عدد پیاز متوسط

ماست محلی مقداری

تره کوهی به مقدار لازم

نخود و لوبیا رو که قبلا تو خونه پخته بودیم یه پیاز رو ریز خرد کردیم با زردچوبه کمی تفت دادیم

عدس و برنج رو اضافه کردیم با یه مقدار آب گذاشتیم بپزه

تره کوهی (ما از گیاهی به اسم شومون استفاده کردیم اسم های دیگه آش رو تو نت اسفناج چهار دانه زده بود متاسفانه یادم رفت ازش عکس بگیرم شبیه اسفناج اما برگ هاش از اسفناج کوچیک تره) رو خرد کرده شستیم و به قابلمه اضافه کردیم کمی که پخت نخود و لوبیا رو هم ریختیم توش و گذاشتیم جا بیافته

سیر ها رو رنده کرده و با ماست قاطی کردیم اجازه دادیم آش کمی سرد بشه بعد ماستشو زدیم جای همگی خالی طعمش عالی بود.

تره کوهی با پلو 

پلو تره کوهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که با نوعی سبزی کوهی به نام چیریش درست می‌شود که بسیار مقوی است و عطر و طعم آن فوق العاده است، این غذای خوش طعم خیلی راحت درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج خیس کرده ۴ پیمانه

فیله مرغ خلال شده ۴ عدد

سبزی چیریش ۲ لیوان

نخود آبگوشتی ۱ پیمانه

زعفران دم‌کرده ۴ قاشق غذا خوری

روغن محلی ۴ قاشق غذا خوری

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

سیر و زنجبیل به مقدار لازم

فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم

ابتدا برنج را از شب قبل در یک قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و کمی هم نمک اضافه کنید و هم بزنید تا برنج خوب خیس بخورد، نخود آبگوشتی را هم در ظرف دیگری بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید تا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود.

در این فاصله چند بار آب نخودها را عوض کنید، بعد نخودها را که خوب خیس خورده‌اند داخل یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا نخودها به مدت ۳ تا ۴ ساعت خوب بپزند.

سپس فیله‌های مرغ را به شکل خلالی و باریک خرد کنید و در یک ظرف بریزید و مقداری نمک، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه و سیر و زنجبیل به آن اضافه کنید و هم بزنید و روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.

بعد سبزی چیریش را که نوعی سبزی کوهی و بسیار مقوی است را تمیز بشورید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن برود و سپس سبزی را ریز خرد کنید و کنار بگذارید، بعد از این که برش‌های مرغ خوب مزه دار شدند، آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید.

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود، بعد مرغ‌های خلالی شده را در تابه بریزید و تفت دهید، مرغ‌ها را هم بزنید تا تمام قسمت‌های آن سرخ شود، مرغ‌ها خیلی پخته نشوند چون همراه با برنج می‌پزند.

بعد نخود پخته شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بعد یک قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند و سپس برنج را در آن بریزید.

کمی نمک و مقداری روغن را هم به برنج اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و اجازه دهید تا برنج به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشد و کمی پخته شده و نرم شود، بعد از آن برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.

سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد برای درست کردن ته دیگ برش‌های حلقه‌ای سیب زمینی را کف قابلمه بچینید، یک لایه برنج روی سیب زمینی‌ها بریزید و سطح آن را صاف کنید.

بعد یک لایه از مایه مرغ و نخود روی برنج بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح برنج را بپوشاند و سپس یک لایه پر از سبزی چیریش خرد شده را روی مرغ‌ها بریزید و پخش کنید، دوباره یک لایه برنج بریزید و این کار را لایه به لایه ادامه دهید.

لایه آخر را برنج بریزید و سپس مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب روی آن بگیرید و بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود، سپس زعفران دم‌کرده غلیظ را روی سطح برنج بریزید و پخش کنید تا عطر زعفران کاملا پخش شود.بعد درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت خوب دم بکشد و بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید و مقداری کره محلی را در یک ظرف بریزید و روی بخار کتری ذوب کنید.

سپس کره ذوب شده را روی سطح برنج بریزید و پخش کنید و بعد پلو تره کوهی را در ظرف مناسب بکشید و با چند برگ نعناع و شوید و ریحان تازه تزئین کنید و این غذای خوش طعم را همراه با سالاد و ترشی و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آشنایی با دیگر خواص تره کوهی در طب سنتی

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص تره کوهی  آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

خواص تره کوهی برای مو

تره کوهی با داشتن مقادیر زیادی فلز منگنز به سیاه شدن مو‌های سفید کمک می کند.

خواص بازسازی کننده روغن چریش فولیکول‌های مو را تحریک کرده و در نتیجه رشد مو را تشویق و تقویت می‌کند. روغن چریش همچنین گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد که این موضوع به نوبه خود از ریزش بیش از حد مو و نازک شدن آن ناشی از عواملی مانند آلودگی، استرس و داروها جلوگیری می‌کند.

روغن چریش یک تونیک موی سالم است که در صورت استفاده منظم می تواند کیفیت موهای شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

این ماده دارای خواص تقویت کننده قابل توجهی است که می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، که توسط مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ منتشر شده در مجله آفریقایی طب سنتی، مکمل و جایگزین نشان داده شد.

کاهش قابل توجهی در میزان ریزش مو در بین افرادی که به طور منظم از روغن چریش استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کردند مشاهده شد.

علاوه بر این، افراد مورد مطالعه که تحت درمان با روغن چریش قرار گرفتند نیز بهبودی در بافت موی خود گزارش کردند که به مراتب صاف‌تر از گروه کنترل بود.

سه قطره روغن چریش را با مخلوط کردن آن با ۲ قاشق چایخوری روغن حامل ملایم مانند روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور رقیق کنید. همچنین می توانید ۳ قطره روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس یا هر اسانس دیگری که دوست دارید اضافه کنید.
روزانه با این مخلوط روغن سر خود را ماساژ دهید تا موهای شکننده و بی روح خود را جوان کرده و پوست سرتان را سالم کند.

خواص تره کوهی  برای پوست

مصرف این گیاه برای سلامت و زیبایی پوست مفید بوده، به دلیل وجود ویتامین ث فراوان به بدن در تولید کلاژن کمک می کند.

اگر از روغن این گیاه به صورت ماساژ موضعی استفاده شود، برای تسکین درد نیش حشرات مفید است. برای بند آمدن خون بینی کافیست چند قطره از آن را داخل بینی خود بچکانید. چند قطره از روغن این گیاه را بر روی لکه های پوستی به صورت دورانی ماساژ دهید تا شاهد رفع آن ها باشید. این روغن برای درمان ترک های پوستی بسیار موثر واقع شده است. درد آرتروز و مفاصلتان را با ماساژ روغن این گیاه بر روی ناحیه درد برطرف کنید. پس از ماساژ موضع را گرم نگه دارید و با تکرار این کار به مرور زمان خواهید دید که درد را کمتر حس می کنید

فرق تره فرنکی با تره کوهی

تره کوهی  و تره فرنگی هر دو دارای برگ های مسطح و صاف هستند اما تره فرنگی در انتهای برگ ها دارای یک پیاز سفید می باشد.

خواص تره کوهی برای کلیه

برای درمان سنگ کلیه از آب تره کوهی هر۶ ساعت یک استکان با یک لیوان آب میل شود.

خواص تره کوهی در بارداری و شیردهی 

برای زنان باردار و شیرده خطرناک است سقط جنین یکی از عوارض جانبی چریش برای زنان باردار به شمار می‌رود.

تره کوهی و لاغری

 یک نوع گیاه است که شاخ و برگ های آن خاصیت دارویی دارند و بیشتر در مناطق گرمسیری می روید و از گیاهان محلی هند به حساب می آیند. این گیاه می تواند با بالابردن سوخت وساز بدن می تواند داروی گیاهی لاغری مناسبی برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند باشد. کافی است تنها چند برگ از این گیاه را بجوید.

خواص تره کوهی برای معده 

خوردن تره کوهی با روغن حیوانی برای دفع کرم‌های معده موثر است.تره کوهی همانند خواص پیاز و خواص سیر دارای خاصیت ضدعفونی کننده بوده، مصرف آن روده ها و دستگاه گوارش را ضدعفونی میکند.برای پاکسازی دستگاه گوارش، مصرف تره کوهی انتخاب مناسبی است

خواص تره کوهی برای کبد 

یکی از خواص سبزی تره کوهی، سم زدایی کبد و کاهش کلسترول بد خون است و پرورده آن با سرکه نیز در باز کردن گرفتگی کبد و طحال نقش دارد.

خواص تره کوهی برای کودکان

ماده کولین موجود در تره کوهی به عنوان پیام آور شیمیایی در مغز عمل میکند، جالب است بدانید، گنجاندن مقدارکافی کولین در رژیم غذایی باعث افزایش قدرت یادگیری کودکان وبزرگسالان میشود.

خواص تره کوهی برای سرماخوردگی

تره به ویژه سرشار از ویتامین C هستند ، که به سلامتی سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی ، ترمیم بافت ها ، جذب آهن کمک می کند.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 3 بهمن 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.