; خواص بارهنگ و عرق نعنا در قاعدگی خیر اندیش برای کیست و میکروب معده - فال و خواب
طبع اکالیپتوس و ایا طبیعت برگ اکالیپتوس برای بدن سرد است یا گرم

طبع اکالیپتوس و ایا طبیعت برگ اکالیپتوس برای بدن سرد است یا گرم

طبع اکالیپتوس طبع اکالیپتوس ؛ ایا طبیعت برگ اکالیپتوس برای بدن سرد است یا گرم همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

نشاسته گل در بارداری و خاصیت نشاسته گل برای جنین زنان باردار چیست

نشاسته گل در بارداری و خاصیت نشاسته گل برای جنین زنان باردار چیست

نشاسته گل در بارداری نشاسته گل در بارداری ؛ خاصیت نشاسته گل برای جنین زنان باردار چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

فواید و مضرات عرق شیرین بیان و خواص و مضرات عرق شیرین بیان چیست

فواید و مضرات عرق شیرین بیان و خواص و مضرات عرق شیرین بیان چیست

فواید و مضرات عرق شیرین بیان فواید و مضرات عرق شیرین بیان ؛ خواص و مضرات عرق شیرین بیان چیست همگی در سایت فال و …

خواص بارهنگ

خواص بارهنگ ؛ و عرق نعنا در قاعدگی خیر اندیش برای کیست و میکروب معده

خواص بارهنگ ؛ و عرق نعنا در قاعدگی خیر اندیش برای کیست و میکروب معده همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص برگ بو ؛ در طب سنتی و برای لاغری در برنج و برای گوشت

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص بارهنگ

بارهنگ (به انگلیسی : plantago major یا greater plantain یا broadleaf plantain ) گیاهی چند ساله از تیره بارهنگیان و بومی اروپا و آسیاست. بارهنگ دارای برگ های پهن و تخم مرغی شکل سبز رنگ و دانه های کوچک، تیره رنگ و تخم مرغی شکل می باشد.این گیاه شگفت انگیز در اواسط بهار و تابستان به گلدهی می رسد.

بارهنگ دارای نام‌های زیادی مانند لسان الحمل، ذنب الفار و بارتنگ می‌باشد که به نام داروی زندگی در هند شناخته می شود. بارهنگ گیاه دارویی محسوب شده که از برگ و دانه‌های آن برای جلوگیری از عفونت مثانه، سرماخوردگی، برونشیت و هموروئید خونی استفاده می شود.گیاه بارهنگ سرشار از فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، تانن، موسیلاژ و فیبر است.

گیاه بارهنگ یک علف چند ساله است. عصاره‌ای که از برگ بارهنگ و دانه بارهنگ استخراج می‌شود، فواید و خواص درمانی فراوانی دارد. برگ‌ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت داشتن این خاصیت برای درمان زخم‌ها، التهاب‌ها و جراحت ها کاربرد دارد. از دیگر خواص بارهنگ می‌توان به درمان سرفه، درمان یبوست و درمان اگزما اشاره کرد. گیاه بارهنگ تقریباً در تمام نقاط ایران در منطقه وسیعی از دو قاره اروپا و آسیا و همچنین شمال آفریقا و آمریکای شمالی می‌روید. ولی مکان دقیق رویش این گیاه در جنگل‌های سبز و مرطوب، کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها می‌باشد.

خواص بارهنگ در طب سنتی

طبیعت بارهنگ سرد و خشک می باشد. یک فنجان بارهنگ حاوی ۲۳۲ کالری یعنی ۹۰ درصد کالری که از کربوهیدرات ها بدست می آید می باشد. مصلح بارهنگ، عرق نعنا است که طبع گرمی دارد و شربت بارهنگ و عرق نعناع یک ترکیب عالی و متعادل است که فرادی با طبع سرد و گرم هر دو می‌توانند مصرف کنند و از خواص بارهنگ و عرق نعناع بهره ببرند. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید و موثر است.

گیاه بارهنگ دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی است که می تواند به درمان هموروئید خونی یا بواسیر کمک کند. بارهنگ دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری قوی بوده که به پاک سازی پوست کمک می کند و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد. ماسک صورت بارهنگ روزی ۲ بار مقداری چای یا دمنوش برگ بارهنگ را یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

بارهنگ مقادیر زیادی رطوبت و آهن دارد که می تواند به درمان اسهال کمک کند، اما فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف این گیاه دارویی، خودش باعث اسهال می شود. برگ و تخم بارهنگ مقادیر زیادی فیبر دارند که به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کنند. برای درمان یبوست پیشنهاد می شود که دو قاشق چای خوری تخم بارهنگ را در دو فنجان آب تصفیه شده خیس کنید تا لعاب بدهد و سپس بخورید.

دانه بارهنگ دارای چربی، صمغ، لیزاب، ترکیبات گلوکزیدی است. سیلاژ، گبرگ و دانه‌های این گیاه جزوء اندام دارویی و مولیکوزیدهای ایروئیدی (آکوبین)، تانن‌ها، کومارینها، فلاونوئیدها نیز مواد موثرهٔ این گیاه هستند. یکی از خواص بارهنگ برای کبد، خاصیت سم زدایی قوی بارهنگ است. بارهنگ با سم زدایی از کبد به درمان کبد چرب کمک می‌کند. همچنین اسید اولانیولیک موجود در بارهنگ خاصیت ضد ویروسی دارد و از ابتلا کبد به هپاتیت جلوگیری می‌کند.

بارهنگ دارای خواص ضد التهابی است و می تواند برای درمان خارش پوست سر و شوره مو استفاده شود.مهم‌ترین ترکیبات موجود در برگ‌های بارهنگ نیزه‌ای، ترکیبات زیست‌فعالی مانند کاتالپول، اکوبین و ورباسکوزید هستند. این ترکیبات خواص دارویی متفاوتی دارند. از بین این خواص بارهنگ می‌توان به خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضدتومور و تقویت‌ کبد اشاره کرد.

برگ گیاه بارهنگ به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را کاهش می دهد.بارهنگ دارای خواض ضد التهاب طبیعی و ضد میکروبی است و به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سوختگی های سطحی استفاده می شود. توصیه می شود که برای چند ساعت اول پس از سوختگی برگ های بارهنگ را به عنوان پانسمان بر روی سوختگی بگذارید.

خواص درمانی ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم‌کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه‌کننده خون، آرام‌کننده ناراحتی‌های آسم مرطوب، اسهال‌های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می‌شود. جوشاندهٌ دانه بارهنگ در رفع بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه مؤثر است. اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند، بلکه سرعت بهبود را باعث می‌شود. طب سنتی معتقد است که بارهنگ برای سلامت مو‌ها مفید و موثر است. آب برگ بارهنگ و ساقه بارهنگ را با سرکه ترکیب کنید و به‌صورت روزانه برای مو‌های خود استفاده کنید. همچنین عصاره بارهنگ می‌تواند موجب درمان پوسته و شوره سر می‌شود.

پژوهشگران در مطالعه‌ای ۷۲ موش زخمی را با پمادی حاوی درصد خاصی از عصارهٔ بارهنگ نیزه‌ای (PLE) تحت درمان قرار دادند. سپس تأثیر این پماد را با پمادی که حاوی وازلین بود مقایسه کردند. پژوهشگران فهمیدند که غلظت‌های متفاوت عصارهٔ بارهنگ نیزه‌ای می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهبود زخم‌ها داشته باشد. به‌طور خاص غلظت ۱۰ درصد عصارهٔ بارهنگ نیزه‌ای می‌تواند در درمان زخم بسیار مؤثر باشد. البته در این زمینه باز هم به مطالعات بیشتری نیاز است.

برگ تازه و له شدهٌ بارهنگ اگر در محل گزیدگی زنبور عسل و پشه مالش داده شود درد را تسکین می‌دهد. میزان مصرف جوشانده ۵۰ تا ۱۰۰ گرم ریشه یا برگ بارهنگ در یک لیتر آب به مقدار سه فنجان در روز مجاز است. این گیاه در جاهای مختلفی می‌روید و انواع مختلفی دارد. معمولاً از دانه‌های این گیاه استفاده می‌شود. از این گیاه برای ناراحتیهای تنفسی استفاده می‌شود و یکی از گیاه‌های لعاب دار و دارای ماده سافورین است. دانه‌های آن را در آب خیس می‌کنند. این گیاه عوارض جانبی ندارد. از برگ این گیاه به وفور استفاده می‌شود و برگ آن خاصیت ضد عفونی‌کننده دارد و همچنین دانه این گیاه هم خاصیت ضد عفونی‌کننده و خلط آوری خوبی برای دستگاه تنفسی دارد.

خواص بارهنگ برای رفلاکس و میکروب معده و یبوست

گیاه بارهنگ دارای خاصیت ضد میکروبی طبیعی و ضد التهابی می باشد که به‌‌عنوان یک درمان خانگی برای عفونت معده، درد معده و کولیت استفاده می‌شود و برای سلامت دستگاه گوارش مؤثر است. یکی از بهترین راه‌های درمان طبیعی و گیاهی برای رفلاکس معده مصرف مخلوطی از یک لیوان عرق نعناع با تخم بارهنگ به اندازه یک قاشق چای خوری و مقداری عسل است. برای بهره مندی از خواص این ترکیب بهتر است آن را یک ساعت بعد از خوردن وعده غذایی خود استفاده کنید.

فیبر بالای موجود در برگ بارهنگ و تخم بارهنگ برای بدن مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. بارهنگ از طریق بالا بردن حرکات روده به درمان یبوست و حتی پیشگیری از ابتلا به یبوست یاری می‌رساند. بارهنگ با بالا بردن حجم مدفوع موجب تحریک روده می‌شود. برای درمان یبوست با گیاه بارهنگ، مقدار ۲ قاشق چای‌خوری از تخم بارهنگ را با دو فنجان آب خیس کنید و بگذارید لعاب بدهد، پس از اینکه لعاب داد آن را میل کنید.

 میکروب موجود در معده، میکروب هلیکوباکتر است. از بهترین راه‌های درمانی میکروب معده استفاده از ترکیب عرق نعنا و بارهنگ است. مقداری تخم بارهنگ را حرارت دهید، وقتی که رنگ بارهنگ شروع به تغییر کرد و از آن بویی خارج شد، تخم بارهنگ بو داده شده است. این تخم بارهنگ بو داده شده را آسیاب کنید و با عرق نعنا ترکیب کنید. به مدت دو هفته هر روز یک لیوان از این ترکیب را پیش از خوردن وعده غذایی، بنوشید.

خواص بارهنگ برای قاعدگی و کیست

از خواص بارهنگ برای بانوان میتوان به کاهش مشکلات ناشی از یائسگی در خانم ها، – کاهش خونریزی دوران ماهیانه در زنان و …، اشاره کرد . بارهنگ به‌‌عنوان یک گیاه که می‌تواند در دوران قاعدگی بسیار مفید باشد استفاده می شود چرا که باعث کاهش خون‌ریزی شده و برای دوران پریود مفید است. شما می توانید یک قاشق مرباخوری دانه بارهنگ را در یک لیوان آب خیس کرده و صبح و شب بنوشید. دانه های بارهنگ به دلیل خاصیت ملین و مسهل بودن خود و همچنین روغن خاصی که دارند، می توانند باعث تحریک عضلات دیواره رحم شده و انقباضات رحمی شود .

خواص بارهنگ برای یبوست و کولیک نوزاد و کودکان

گیاه دارویی بارهنگ به دلیل خاصیت ضد اسپاسم به کاهش درد و اسپاسم ناشی از کولیک در نوزادان و کودکان استفاده کرد.برای درمان زخم معده گاز روده کولیت ملین و نرم کننده روده جهت رفع یبوست یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ در یک لیوان عرق نعناع ۵ دقیقه جوشانده بعداز ولرم شدن با یک قاشق مرباخوری عسل شیرین کنید و روزی یک لیوان میل شود.بمدت چهل روز .

افردای که یبوست دارند یک استکان گلاب و عرق نعناع ترکیب کنند و با تخم بارهنگ طبق دستور بجوشانند و مصرف کنند استفاده از این ترکیب در نوزادان روزانه ۳ تا ۵ قاشق چایخوری بدون عسل در خردسالان روزانه یک استکان تحت نظر طبیب باید مصرف شود.

خواص بارهنگ برای سرفه

بارهنگ دارای خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی می باشد و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های آن برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا، آسم، گلودرد، سرفه و برونشیت مفید است. شما برای پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین درمان آن می‌توانید یک فنجان چای برگ بارهنگ را با عسل ترکیب کرده و بنوشید.

تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد و از این رو برای درمان گلودرد و نرم کردن سینه استفاده می‌شود. از مهمترین خواص بارهنگ، استفاده این دانه در داروی ترکیبی چهار تخم لعابی است. (دانه به، تخم قدومه و تخم مرو) چهار تخم لعابی برای بر طرف کردن سرفه های خشک سردرد آور، خشکی و خارش گلو، نرم کننده سینه و گرفتگی صدا موثر است. همچنین تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کننده و رفع خشکی سینه را دارد.

خواص بارهنگ در بارداری و شیردهی

با اینکه قدیمی ها و بزرگترها در هنگام سرماخوردگی و گلودرد یا سرفه، خوردن بارهنگ را توصیه می کنند اما متاسفانه استفاده از بارهنگ در دوران بارداری مجاز نبوده و می تواند خطرناک باشد. دانه های بارهنگ به دلیل خاصیت ملین و مسهل بودن خود و همچنین روغن خاصی که دارند، می توانند باعث تحریک عضلات دیواره رحم شده و خطر وقوع انقباضات رحمی و در نتیجه سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهند

بنابراین بهتر است برای حل مشکلات خود، به جای خوردن بارهنگ در بارداری، با پزشک مشورت کرده و از گزینه های کم خطرتر کمک بگیرید.گفته می شود که بارهنگ می تواند رحم را تحریک کرده و احتمال سقط جنین در زنان باردار را افزایش دهد. هنوز تحقیقاتی درباره اثر بارهنگ بر روی زنان شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران شیردهی از مصرف بارهنگ اجتناب کنند.

خواص بارهنگ و عرق نعنا

 یکی از بهترین راه‌های درمان طبیعی و گیاهی برای رفلاکس معده مصرف مخلوطی از یک لیوان عرق نعناع با تخم بارهنگ به اندازه یک قاشق چای خوری و مقداری عسل است. برای بهره مندی از خواص این ترکیب بهتر است آن را یک ساعت بعد از خوردن وعده غذایی خود استفاده کنید.

مصلح بارهنگ، عرق نعنا است که طبع گرمی دارد و شربت بارهنگ و عرق نعناع یک ترکیب عالی و متعادل است که فرادی با طبع سرد و گرم هر دو می‌توانند مصرف کنند و از خواص بارهنگ و عرق نعناع بهره ببرند. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید و موثر است.خواص بارهنگ و عرق نعناع برای لاغری به دلیل خاصیت کاهش اشتها و ادرار آوری بارهنگ و عرق نعنا، همچنین رفع یبوست و درمان سردی مزاج بر اثر چاقی است.

برای درمان زخم معده گاز روده کولیت ملین و نرم کننده روده جهت رفع یبوست یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ در یک لیوان عرق نعناع ۵ دقیقه جوشانده بعداز ولرم شدن با یک قاشق مرباخوری عسل شیرین کنید و روزی یک لیوان میل شود.بمدت چهل روز . افردای که یبوست دارند یک استکان گلاب و عرق نعناع ترکیب کنند و با تخم بارهنگ طبق دستور بجوشانند و مصرف کنند استفاده از این ترکیب در نوزادان روزانه ۳ تا ۵ قاشق چایخوری بدون عسل در خردسالان روزانه یک استکان تحت نظر طبیب باید مصرف شود.

 میکروب موجود در معده، میکروب هلیکوباکتر است. از بهترین راه‌های درمانی میکروب معده استفاده از ترکیب عرق نعنا و بارهنگ است. مقداری تخم بارهنگ را حرارت دهید، وقتی که رنگ بارهنگ شروع به تغییر کرد و از آن بویی خارج شد، تخم بارهنگ بو داده شده است. این تخم بارهنگ بو داده شده را آسیاب کنید و با عرق نعنا ترکیب کنید. به مدت دو هفته هر روز یک لیوان از این ترکیب را پیش از خوردن وعده غذایی، بنوشید.

خواص بارهنگ و قدومه

بارهنگ به همراه قدومه و به‌دانه مخلوطی درست می‌کنند که به عنوان نرم‌کننده سینه و برطرف‌کننده سرفه وخارش‌های گلو مصرف سنتی دارد.

خواص بارهنگ و عسل

جوشاندهٌ ریشه گیاه همراه با عسل، اگر به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می‌برد.

خواص بارهنگ و گلاب

اگر شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته یک ربع ساعت ملایم بجوشانید ، پس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید برای درمان یبوست خیلی خوب است. برای درمان ناراحتی های معده از عرق نعنا در تهیه شربت استفاده کنید و برای درمان ناراحتی روده از گلاب. اگر هم مشکل روده دارید و هم معده، از نیم لیوان عرق نعنا و نیم لیوان گلاب در تهیه شربت استفاده کنید.

خواص بارهنگ و بادام

۵۰ گرم بادام(۴ تا ۵ عدد) را پوست میگیریم و آسیاب میکینم و با یک قاشق مرباخوری بارهنگ داخل نصف استکان ابجوش همراه با نبات خیس میکنیم و بعد نیم ساعت میتوانید نوش جان کنید. نکته: این نوشیدنی بسیار گوارا است و فواید فراوانی دارد. الکترولیت‌های بدن را تنظیم می‌کند، برای رشد و کودکان و نوجوانان بسیار مفید است ‌و باعث لطافت پوست می‌شود و به آن نشاط و شادابی می‌بخشد. برای تقویت مفاصل نیز بسیار مفید است. در تقویت مغز و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید بوده و می تواند جایگزینی برای مکملهای کلسیم غیر ضروری باشد.

خواص بارهنگ و بالنگو

دمنوش برای مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ در آب و گلاب به‌همراه کمی زعفران، ‌یکی از دمنوش‌های موثر خواهد بود. برای تهیه این دمنوش باید سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب و یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را به‌همراه یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعت صبر کنید تا بالنگو و بارهنگ به‌خوبی لعاب دهند. سپس سرِ قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را به مواد قبلی اضافه کرده و دوباره هم بزنید؛ پس از آن می‌توانید دمنوش را با افزودن کمی عسل طبیعی آرام‌آرام بنوشید. این مقدار ۲ تا ۳ بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار و مفید است.

خواص بارهنگ و خاکشیر

در روزهای گرم تابستان برای پیشگیری از عطش و تشنگی مصرف خاکشیر همراه با بارهنگ و خرفه خیلی توصیه می شود. همانطور که می دانید خاکشیر باعث کاهش حرارت بدن و کارکرد بهتر کبد شما می‌شود. گیاه خاکشیر دارای طبیعت گرم و تر است ولی با یک سازوکار خاصی باعث کاهش حرارت بدن و کارکرد بهتر کبد می‌شود.

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی بسیار معروف و پرمصرف در ایران است که برای تقویت معده بسیار مناسب می‌باشد. دمنوش بارهنگ و خاکشیر به همراه هم می‌تواند به‌خوبی از تجمع چربی در بدن بخصوص در شکم جلوگیری کند. البته معجزه نمی‌کند و برای گرفتن نتیجه باید صبور باشید و به‌صورت منظم آن را مصرف کنید.این ترکیب برای درمان و پیشگیری از یبوست مفید است.

بارهنگ و فشار خون

بارهنگ کاهنده ی فشار خون میباشد برای این منظور روزانه یک لیوان شیر ولرم و یک قاشق عسل و یک قاشق بارهنگ میل شود.

فواید بارهنگ برای روده

بارهنگ از طریق بالا بردن حرکات روده به درمان یبوست و حتی پیشگیری از ابتلا به یبوست یاری می‌رساند. بارهنگ با بالا بردن حجم مدفوع موجب تحریک روده می‌شود. برای درمان یبوست با گیاه بارهنگ، مقدار ۲ قاشق چای‌خوری از تخم بارهنگ را با دو فنجان آب خیس کنید و بگذارید لعاب بدهد، پس از اینکه لعاب داد آن را میل کنید.بیماران مبتلا به انسداد روده یا ناراحتی های معده و شکم از مصرف بارهنگ خودداری کنند.

خواص بارهنگ برای اعصاب

درباره خواص بارهنگ برای اعصاب اطلاعات زیادی در دسترس نیست .دانه بارهنگ دارای چربی، صمغ، لیزاب، ترکیبات گلوکزیدی است. سیلاژ، گبرگ و دانه‌های این گیاه جزوء اندام دارویی و مولیکوزیدهای ایروئیدی (آکوبین)، تانن‌ها، کومارینها، فلاونوئیدها نیز مواد موثرهٔ این گیاه هستند.

خواص بارهنگ برای دیابت

بارهنگ ممکن است به کنترل قند خون خود نیز کمک کند فیبرهای محلول در آب می توانند بعد از صرف غذا، سطح قند خون و میزان جذب کربوهیدرات را کاهش دهند. مطالعه ای نشان داد زمانی که مردان با دیابت نوع ۲ به مدت ۸ هفته ۵٫۱ گرم بارهنگ روزانه مصرف می کنند سطح قند خونشان بهبود می یابد.

خواص بارهنگ برای صفرا

بارهنگ نیز یکی دیگر از داروهای گیاهی است که معمولا به خاطر فیبر محلول موجود در آن، جهت مهار تولید کلسترول در صفرا و مبارزه علیه سنگ کیسه صفرا به کار می‌رود. به این ترتیب، با مصرف بارهنگ خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا کاهش می‌یابد. به علاوه، بارهنگ به تسهیل حرکات طبیعی روده‌‌ها، و پیشگیری از انسداد کیسه صفرا کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها،‌ بارهنگ قادر است از یبوست پیشگیری کند؛ یبوست با افزایش روند تشکیل سنگ کیسه صفرا در ارتباط است.

در این بخش، به چگونگی استفاده از بارهنگ جهت درمان سنگ کیسه صفرا اشاره می‌کنیم: الف. یک قاشق چای خوری پودر بارهنگ آماده کنید. ب. آن را در یک کاسه بریزید. پ. مقداری آب در کاسه بریزید (یک لیوان کافی است). ت. محلول را خوب به هم بزنید. ث. این محلول را روزی دو دفعه میل کنید تا سنگ کیسه صفرا به طور کامل از بین برود. توجه: از آن‌جا که بارهنگ جذب آب بالایی دارد، لازم است مقدار زیادی آب بنوشید.

خواص دانه بارهنگ

تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد و از این رو برای درمان گلودرد و نرم کردن سینه استفاده می‌شود. از مهمترین خواص بارهنگ، استفاده این دانه در داروی ترکیبی چهار تخم لعابی است. (دانه به، تخم قدومه و تخم مرو) چهار تخم لعابی برای بر طرف کردن سرفه های خشک سردرد آور، خشکی و خارش گلو، نرم کننده سینه و گرفتگی صدا موثر است. همچنین تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کننده و رفع خشکی سینه را دارد.از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. دانه‌های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می‌کند.

خواص عرق بارهنگ

عرق بارهنگ به طور عمده از شاخ و برگ های این گیاه تهیه می شود اما از بذر آن نیز می توان عرق تهیه کرد. عرق بارهنگ طبیعتی سرد دارد و برای بهبود یا درمان بیماری های زیر مناسب است.در درمان عفونت های داخلی مناسب است.بارهنگ ملین و مسهل است و باعث هضم غذا می شود.

خلط آور است و در درمان سرفه مفید است.عرق بارهنگ باعث تصفیه خون می شود.از دیگر خواص عرق بارهنگ می توان به درمان ناتوانی جنسی اشاره کرد.برای کاهش کلسترول می توان از عرق بارهنگ استفاده کرد. عرق بارهنگ ناراحتی های تنفسی را از بین می برد و در رفع گرفتگی صدا تاثیر دارد.یکی دیگر از فواید بارهنگ، درمان بواسیر است.برای درمان زخم معده و زخم های درونی می توان از عرق بارهنگ استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : خواص بلوبری ؛ برای لاغری و کودکان در بارداری و مضرات و قیمت میوه و خواص کرم بلوبری

بارهنگ برای درمان سرماخوردگی

بارهنگ دارای خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی می باشد و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های آن برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا، آسم، گلودرد، سرفه و برونشیت مفید است. شما برای پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین درمان آن می‌توانید یک فنجان چای برگ بارهنگ را با عسل ترکیب کرده و بنوشید.

بارهنگ برای درمان دندان درد

در طب سنتی از ریشه این گیاه به دلیل خاصیت ضددرد طبیعی که دارد برای درمان سریع دندان‌ درد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : خواص برنج قهوه ای ؛ در طب سنتی و بدنسازی برای لاغری و قیمت آن چیست

برای درمان دندان درد می توانید مقداری ریشه گیاه بارهنگ را درون دهان گذاشته و با دندانی که درد می کند بجویید.

خواص بارهنگ برای رفع جوش صورت

بارهنگ دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری قوی بوده که باعث پاک‌سازی پوست می‌شود و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می‌دهد. شما برای این امر می‌توانید روزی دو بار مقداری چای یا دمنوش برگ بارهنگ را بر روی پوست صورت خود قرار دهید و پس از گذشت بیست دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

خواص بارهنگ برای درمان کبد چرب

اسید اولانیولیک موجود در بارهنگ دارای خاصیت ضدویروسی قوی بوده که کبد را در برابر ابتلا به هپاتیت محافظت می کند.

بیشتر بخوانید : خواص بالنگ ؛ در بارداری و مضرات و خواص دانه بالنگ و مربای بالنگ برای معده

بارهنگ دارای خاصیت سم‌زدایی قوی بوده که به درمان کبد چرب کمک می کند.

خواص ضد سرطان

آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید موجود در بارهنگ به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

خواص بارهنگ برای درمان سوختگی

بارهنگ دارای خاصیت ضد التهابی و میکروبی قوی بوده و به‌‌عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سوختگی‌های سطحی استفاده می شود. سفارش شده است که برای چند ساعت اول پس از سوختگی برگ های بارهنگ را به عنوان پانسمان بر روی محل سوختگی قرار دهید.

بارهنگ برای کاهش وزن و لاغری

دانه‌های این گیاه دارای خاصیت دیورتیک و سم‌زدایی قوی بوده که به دلیل فیبر فراوانی که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری کاهش وزن را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید : خواص برگ مو ؛ مضرات و مزاج و طریقه مصرف و طبع در طب سنتی

برای لاغری و کاهش وزن بهتر است ۳ گرم دانه بارهنگ را در ۲۵۰ میلی لیتر آب خیس کرده و نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

خواص بارهنگ برای درمان اگزما و پسوریازیس

برگ گیاه بارهنگ بدلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی مختلف مانند اگزما و پسوریازیس را کاهش دهد.

طریقه و میزان مصرف بارهنگ

بر روی ۲ تا ۴ گرم برگ خرد یا پودر شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوشیدن، حرارت دهید و بعد از آن حرارت را خاموش کنید.

سپس ۱۰ دقیقه صبر کرده و محصول را صاف و میل کنید.

فرآورده‏های گیاهی‏ برگ بارهنگ، بیشتر به صورت تی بگ حدود یک گرمی عرضه می ‏شود

و داروهای گیاهی تهیه شده از برگ، به صورت قطره یا شربت، به عنوان ضد سرفه و خلط ‏آور در بازارهای جهان، در دسترس هستند.

منابع مختلف، مصرف روزانه بین ۵ تا ۱۵ گرم دانه‏ را توصیه کرده‏‏ اند. دانه‏ ها را داخل نصف استکان آب ریخته، مخلوط کرده و میل نمایید.

مضرات بارهنگ

در صورت مصرف بارهنگ در بارداری، احتمال وقوع عوارض جدی همچون انقباضات رحمی، درد، لکه بینی و خونریزی در پی انقباضات رحمی، سقط جنین و یا زایمان زودرس نیز وجود دارد. بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک خود اقدام به مصرف بارهنگ در بارداری نکنید و یا اگر احیانا زمانی مقداری از آن را خوردید، بهتر است دیگر هرگز این کار را تکرار نکنید تا سلامت شما و جنین کوچک درون رحمتان به خوبی حفظ شود.

افرادی که مبتلا به آلرژی هستند باید در مصرف بارهنگ نیز احتیاط کنند؛ زیرا ممکن است به این داروی گیاهی و دانه ش حساسیت داشته باشند. درباره مضرات بارهنگ برای نوزادان و کودکان اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

مصرف این گیاه برای بزرگ‌سالان عوارض خاصی ندارد اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث اسهال و کاهش فشارخون می شود.بارهنگ حاوی ویتامین K است و از همین رو نباید آن را همراه با دارو‌های ضدانعقاد خون مانند وارفارین به‌صورت همزمان استفاده کنید.

درصورت تجمع گاز و گرفتگی‌های معده در اثر مصرف پسیلیوم مصرف بارهنگ را متوقف کنید. اگر علائم از بین نرفت یا بدتر شد، حتما در اولین فرصت با پزشک یا داروساز تماس بگیرید. افرادی که سابقهٔ اختلال در عملکرد روده مانند انسداد روده یا اسپاسم دارند، نباید از مکمل‌های پسیلیوم استفاده کنند. اگر می‌خواهید از مکمل‌های حاوی فیبر استفاده کنید، بهتر است مصرف آن را با مقادیر کمتر شروع کنید و مقدار مصرفی‌تان را رفته‌رفته افزایش دهید.

تولیدکننده‌هایی مانند متاموسیل معمولا دستورالعمل‌هایی را روی محصولات‌شان می‌نویسند تا به کاهش عوارض جانبی آن در مصرف‌کنندگان کمک کنند. هر زمان که درمورد مصرف این مکمل‌ها مطمئن نبودید، با پزشک‌تان دربارهٔ مصرف آن مشورت کنید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 1 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.