; خواص برنج قهوه ای در طب سنتی و بدنسازی برای لاغری و قیمت آن چیست - فال و خواب
خواص روغن نارگیل و زردچوبه و داروی گیاهی موثر برای سفید کردن دندان

خواص روغن نارگیل و زردچوبه و داروی گیاهی موثر برای سفید کردن دندان

خواص روغن نارگیل و زردچوبه خواص روغن نارگیل و زردچوبه ؛ داروی گیاهی موثر برای سفید کردن دندان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

نشاسته برای پوست و خاصیت نشاسته برای پوست های جوش دار

نشاسته برای پوست و خاصیت نشاسته برای پوست های جوش دار

نشاسته برای پوست نشاسته برای پوست ؛ خاصیت نشاسته برای پوست های جوش دار همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

تباشیر برای زخم دهان ؛ درمان خانگی زخم دهان با مصرف تباشیر پودر شده

تباشیر برای زخم دهان ؛ درمان خانگی زخم دهان با مصرف تباشیر پودر شده

تباشیر برای زخم دهان تباشیر برای زخم دهان ؛ درمان خانگی زخم دهان با مصرف تباشیر پودر شده همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای ؛ در طب سنتی و بدنسازی برای لاغری و قیمت آن چیست

خواص برنج قهوه ای ؛ در طب سنتی و بدنسازی برای لاغری و قیمت آن چیست همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص بادمجان ؛ خواص کلاهک بادمجان و کبابی با پوست برای کودکان

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای همان برنج سفید است با این تفاوت که برنج قهوه ای برای خارج کردن دانه برنج آسیاب نشده است و فقط پوسته ی خارجی و غیر خوراکی آن گرفته شده است. این نوع برنج فاقد سدیم و کلسترول است و حدودا سه برابر برنج سفید فیبر دارد.

برنج بخش مهمی از رژیم غذایی ما ایرانی‌هاست. با این حال، شاید زیاد درباره برنج قهوه ای و خواص آن ندانید. این ماده‌ی غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و مشکلات پوستی تأثیر مثبت دارد. این برنج عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی را هم بهبود می‌بخشد.

برنج قهوه‌‌ای سرشار از مواد معدنی موردنیاز بدن، همچنین حاوی پروتئین و مقدار قابل‌توجهی فیبر است. به‌علاوه این ماده غذایی منبع اسیدهای چرب است.۸۰ درصد ارزش غذایی برنج قهوه‌ای در سبوس آن ذخیره شده است؛ چیزی که آن را به یک ماده مغذی بسیار مفید تبدیل می‌کند.

خواص برنج قهوه ای در طب سنتی

طبیعت و مزاج برنج قهوه ای سرد و خشک می باشد. ارزش غذایی برنج قهوه ای (۱۰۰ گرم پخته شده) کالری : ۱۱۱ چربی : ۰٫۹ گرم کربوهیدرات : ۲۳ گرم پروتئین : ۲٫۶ گرم فیبر : ۱٫۸ گرم قند : ۰٫۴ گرم . خیساندن برنج در آب و نمک، زعفران، زیره سیاه و شوید مصلح آن هستند.

بخش عمده‌ای از خواص برنج قهوه‌ای، مرهون سبوس آن است. همان‌طور که گفتیم برنج قهوه‌ای برنجی است که تنها پوسته بیرونی آن گرفته می‌شود و سبوس آن دست‌نخورده می‌ماند. ۸۰ درصد ارزش غذایی برنج قهوه‌ای در سبوس آن ذخیره شده است؛ چیزی که آن را به یک ماده مغذی بسیار مفید تبدیل می‌کند. سبوس برنج قهوه ای بدون دانه‌های برنج هم سرشار از فیبر است و هم میزان قند پایینی دارد.

برنج قهوه ای برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید است، به سوخت و ساز بدن در مغز سرعت می‌بخشد و این به دلیل حضور ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند منگنز در این ماده‌ی خوراکی اعجاب‌انگیز است. برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولات، ویتامین E (آلفا توکوفرول)، ویتامین K، منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد.

برنج قهوه ای ماده‌ی خوراکی سالمی است که می‌توانید به منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر موجود در برنج قهوه ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود. مطالعه‌ی مقایسه‌ای که بین برنج سفید و قهوه ای درباره‌ی فرآیند هضم در معده انجام شد، نشان می‌دهد جذب اسید معده و رطوبتی که باعث ورم می‌شود از خواص سبوس برنج قهوه ای است.

بسیاری از ما به این حقیقت که برنج قهوه‌ ای بهتر از برنج سفید است، آگاهیم؛ دلیل آن هم این است که برنج قهوه‌ ای کیفیت فوق‌العاده و مواد مغذی زیادی دارد. برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید، مراحل آماده‌سازی مرسوم را طی نمی‌کند به همین دلیل اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است؛ زیرا روند آماده‌سازی که برنج قهوه‌ ای را تبدیل به برنج سفید می‌کند، ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد.

از ارزش غذایی و خواص سبوس برنج قهوه ای همین بس که بدانید ۱۰ گرم سبوس فراوری‌شده (سبوس تصفیه و فشرده‌شده برای استخراج روغن): معادل ۱ دانه بادام ویتامین دی دارد؛ معادل ۶ قاشق غذاخوری کنجد ویتامین ب۶ دارد؛ معادل ۵/۵ قاشق غذاخوری جودوسر فیبر دارد؛ معادل ۲/۵ قاشق غذاخوری کشمش پتاسیم دارد؛ معادل ۳۸ دانه بادام‌هندی منیزیوم دارد؛ و معادل ۷۰ گرم اسفناج آهن دارد.

خواص برنج قهوه ای به همین‌جا ختم نمی‌شود. جوانه‌ی برنج قهوه ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر مؤثر است. برنج قهوه ای جوانه‌زده حاوی ترکیبات سالمی است که به مهار آنزیم‌های مضر مرتبط با بیماری آلزایمر کمک می‌کند و از طرفی برای سایر اختلالات مغزی مانند زوال عقل و فراموشی نیز مفید است.

برنج قهوه ای گزینه‌ی سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارند و مواد مغذی مفیدی دارد که به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می‌کند. برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای منگنز است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود. فیبر موجود در برنج قهوه ای باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش کاهش شاخص توده بدنی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

از دیگر فواید برنج قهوه ای نقش مهم آن در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون است. برنج قهوه ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای به کاهش انسداد عروق در نتیجه‌ی تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای در دوران یائسگی به فشار خون و کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آن ها کاهش می دهد. مطالعاتی که در این‌ مورد انجام شده نشان می‌دهد بافت اطراف دانه‌ی برنج قهوه ای اجزای سالمی دارد که در برابر آنژیوتانسین ۲ (نوعی پروتئین غدد درون ریز) که در افزایش فشار خون و تصلب شرایین یا سخت شدن عروق دخیل هستند، مقاومت می‌کند.

جوانه‌ی برنج قهوه ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نتایج مثبتی را از مصرف جوانه‌ی برنج قهوه ای در زنان پرستار و کاهش اختلالات خلقی، افسردگی و خستگی در آنها نشان داده است. این مطالعه پیشنهاد کرده است که زنان شیرده در طول دوران شیردهی مصرف برنج قهوه ای را افزایش دهند. با این کار توانایی بدن در برابر استرس بهبود می‌یابد و ایمنی آن بالاتر می‌رود.

جوانه‌ی برنج قهوه ای خاصیت ضدافسردگی دارد و به مبارزه با اختلالات اضطرابی کمک می‌کند. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نشان داده است که جوانه‌ی برنج قهوه ای حاوی اسیدهای آمینه‌ی ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گاباست. این عناصر در مهار و کاهش فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی مؤثر هستند. انتقال‌دهنده‌های عصبی پیام‌های مرتبط با اضطراب، افسردگی و استرس را به مغز منتقل می‌کنند؛ در نتیجه با کاهش فعالیت آنها فرد یک آرامش نسبی را تجربه می‌کند.

خواص برنج قهوه ای برای مو

برنج قهوه ای حاوی پروتئین هایی است که باعث رشد سلول و ذخیره خون در پوست سر شده و به درمان مو های آسیب دیده کمک می کنند. ماسک برنج قهوه ای برای موی سر ۳-۴ قاشق غذا خوری پودر برنج قهوه ای را با یک سفیده تخم مرغ و یک فنجان آب ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. این روش را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا موهای آسیب دیده درمان شوند.

برنج قهوه ای پر از مواد مغذی، فیبر و نشاسته است که می تواند باعث نرم تر و براق تر شدن موی سر شود. ماسک نرم کننده مو ۱ فنجان آب برنج قهوه ای را با ۳ قطره روغن رزماری، ۳ قطره روغن اسطوخودوس و آب یک گوجه فرنگی تازه را بعد از شامپو کردن، بر روی مو ها بمالید، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید. ۳۰٫ درمان شوره سر برنج قهوه ای بسیار غنی از سلنیوم است که به طور طبیعی باعث درمان شوره سر می شود. دو بار در هفته مو ها و پوست سر خود را با آب برنج قهوه ای بشویید.

خواص برنج قهوه ای برای کودکان و نوزاد

برنج قهوه ای یکی از انواع غلات کامل است و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های طبیعی که دارد به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند. آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در برنج قهوه ای خطر ابتلا به آسم در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد. فیبر موجود در برنج قهوه ای احتمال ابتلای نوزادان و کودکان به یبوست را کاهش می دهد. توصیه می شود که برنج قهوه ای را از سن ۶ ماهگی به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید. (با مشورت پزشک)

مصرف زیاد برنج در دوران نوزادی، امکان ابتلا به سرطان و بیماری های بزرگسالی را افزایش می دهد! متخصصان تغذیه اطفال استفاده از برنج را در رژیم غذایی کودکان بسیار توصیه می کنند زیرا با سیستم گوارش آنها بسیار سازگار است، اما نتایج مطالعه جدیدی که در نشریه تغذیه JAMA چاپ شده نشان می دهد نوزادانی که از برنج و غذاهای مشتق شده از آن تغذیه کرده اند حاوی مقدار زیادی آرسنیک در ادرار خود هستند. محققان دانشگاهی در نیوهمشایر آمریکا، نوزادانی را از بدو تولد تا یکسالگی مورد مطالعه قرار دادند و نسبت به وجود بیش از حد آرسنیک هشدار دادند! آرسنیک ماده ای است که بطور طبیعی در پوسته زمین بوجود می آید و معمولا به آفت کش ها و غذای ماکیان افزوده می شود،و به آب و غذای ما هم راه پیدا می کند.

خواص برنج قهوه ای برای پوست

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به افزایش گردش خون در پوست کمک کرده و باعث پاک سازی و درمان لکه های تیره پوست صورت می شود. ماسک صورت با برنج قهوه ای هر روز نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

مقادیر بالای پروتئین و سلنیوم موجود در برنج قهوه ای به حفظ الاستیسیته و کاهش التهاب پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند. ماسک برنج قهوه ای و ماست دو بار در هفته، ۲ قاشق غذا خوری پ.در برنج قهوه ای را با ۱ قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

درمان آکنه و جوش صورت برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و منیزیم است که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند. برنج قهوه ای دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از جوش صورت مفید می باشد. ماسک برنج قهوه ای برای جوش قرمز نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان اگزما محتوای نشاسته بالای موجود در برنج قهوه ای به درمان اگزما کمک می کند. نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید. این کار را دو بار در روز و به مدت ۱۰ روز انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.درمان آفتاب سوختگی برنج قهوه دارای خواص ضد التهابی و خنک کنندگی بالا است و یکی از بهترین و ساده ترین روش های طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. فقط یک بار در روز، آب برنج قهوه ای را بر روی مناطقی که دچار آفتاب سوختگی شده اند بمالید تا نتیجه بگیرید.

خواص برنج قهوه ای برای دیابت

برنج قهوه ای شاخص گلیسمی پایینی دارد که می تواند به کاهش انسولین خون کمک کرده و باعث تثبیت سطح قند خون در بدن می شود؛ مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیتیک اسید، فیبر و پلی فنول های موجود در برنج قهوه ای به کاهش سرعت آزاد شدن قند در بدن کمک می کند و مانند برنج سفید باعث افزایش سریع قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت نمی شود. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد دیابتی بهتر است برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید در رژیم غذایی خود کنند.

خواص برنج قهوه ای برای کبد چرب

مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای در بدنسازی

مقادیر بالا پروتئین موجود در برنج قهوه ای باعث افزایش انرژی ورزشکاران شده و به تقویت عضلات و ماهیچه ها در بدنسازی کمک می کند. برنج قهوه ای مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات ورزشکاران پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

برنج قهوه ای را چطور بپزیم

برنج نه تنها در آسیا بلکه برای طیف گسترده‌ای از جمعیت سراسر جهان، یک ماده‌ی غذایی اصلی محسوب می‌شود. برنج قهوه ای جزو غلات دانه‌بلند است و برای پخت و پز به‌صورت چلو، همراه با خورشت یا مخلوط در سالاد استفاده می‌شود. برنج قهوه ای شیرین، خوردنی خوشمزه‌ای است که برای تهیه‌ی دسر کاربرد دارد. شربت برنج قهوه ای را هم می‌توان به‌خاطر وجود مواد مغذی آن به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی سالم در نظر گرفت. این شربت شیرین و خوشمزه، با عطر و طعم کره‌ای برای غذاهای پختنی‌ و نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌شود.

برنج قهوه ای به دلیل پوشش پوسته‌ی بیرونی، نسبت به برنج سفید به زمان و آب بیشتری برای پخت نیاز دارد. برای پختن یک فنجان برنج، ممکن است لازم باشد دو و نیم تا سه فنجان آب استفاده کنید. از قبل خیساندن برنج قهوه ای در آب هم مانند برنج سفید باعث می‌شود زودتر بپزد. زمان آماده شدن برنج قهوه ای از قبل خیس‌شده تقریبا ۳۵-۴۰ دقیقه است.

برنج قهوه ای برای سگ

برنج قهوه ای منبع خوبی از منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین B1، B3، B6 ، منگنز و فیبر است که در تامین سلامتی سگ نقش زیادی دارد و هضم غذا برای سگ آسان تر میشود. برنج اصلا ماده غذایی مضری برای سگ نیست حتی کمبود آن میتواند خطرناک باشد و سگ را دچار کمبود کربوهیدرات و کم وزنی کند. اگر برنج به عنوان یک نوع مکمل غذایی در کنار غذای اصلی سگ قرار بگیرد تاثیر چشمگیر آن را در کاهش اسهال و نفخ خواهید دید.

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید دارای پروتئین بیشتر و چربی کمتر است اما گران تر است و از آنجایی که سفت است باید دو برابر مدت زمان برنج سفید پخته شود. اگر سگ شما زیاد اسهال میشود برنج قهوه ای را به رژیم غذایی اش اضافه کنید. همچنین برنج میتواند مایع اضافه را در دستگاه گوارش جذب کند و موجب کاهش چنین وضعیتی شود . استفاده از برنج میتواند موجب بهبود و قطع کامل اسهال شود. برنج قهوه‌ای چاق کننده نیست و برای رفع یبوست، و دیابت مفید است.

برخی از سگها دچار آلرژی هستند. سگ هایی که به دانه ها مثل ذرت الرژی دارند ،برنج به عنوان یک کربوهیدرات میتواند جایگزین مناسبی باشد. بیشتر سگها به برنج آلرژی ندارند اما برخی از آنها ممکن است به برنج نیز حساسیت نشان دهند. از علائم این حساسیت میتوان خارش پوست، ریزش مو و حتی عفونت گوش را نام برد. اگر شما فکر میکنید سگتان به برنج حساسیت دارد مصرف برنج را قطع کنید و در جیره غذاییش، سیب زمینی را جایگزین برنج کنید. برنج قهوه ای یکی از مواد اولیه خوراک های هاپومیل می باشد و برای سگ های آلرژیک و با معده حساس به جای برنج قهوه ای از سیب زمینی استفاده می کنیم.

برنج قهوه ای در بارداری

مقادیر بالای فولات موجود در برنج قهوه ای از نقایص عصبی جنین در دوران بارداری جلوگیری کرده و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد. فیبر موجود در برنج قهوه ای از ابتلای زنان باردار به یبوست دوران حاملگی، پیشگیری می کند.تحقیقات جدید نشان داده که برنج قهوه ای باعث تقویت سیستم ایمنی زنان شیرده شده، به افزایش شیر مادر در دوران شیردهی کمک می کند و احتمال ابتلای آن ها به استرس و افسردگی را کاهش می دهد.

برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیادی از فیبرهای نامحلول است و محتوای گلیسمی کمی دارد. بنابراین برنج قهوه ای سطح قند خون شما را کنترل می کند. خوردن برنج قهوه ای در دوران بارداری همچنین به کاهش دیابت بارداری کمک می کند.

برنج قهوه ای در رژیم کتو

اگر می‌خواهید به طور صحیح رژیم کتوژنیک را پیروی کنید باید از لیست مواد غذایی غیر مجاز رژیم کتو پرهیز کنید. برنج قهوه ای جز مواد غذایی غیر مجاز است .

برنج قهوه ای و یبوست

مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود هضم غذا کمک می کند، خطر ابتلا به کولیت را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. مقادیر بسیار بالای فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر می شود.

برنج قهوه ای و سفید

برنج قهوه ای یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات است که پوسته خارجی آن گرفته شده ولی ارزش غذایی آن کاملا حفظ می شود. برنج قهوه ای سه برابر برنج سفید فیبر دارد و در مقایسه با برنج سفید دیرتر پخته می شود ولی طعم و عطر بهتر و لذیذ تری دارد.برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید، مراحل آماده‌سازی مرسوم را طی نمی‌کند به همین دلیل اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است؛ زیرا روند آماده‌سازی که برنج قهوه‌ ای را تبدیل به برنج سفید می‌کند، ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد.

قیمت هر کیلو برنج قهوه ای

قیمت هر کیلو برنج قهوه ای کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومن است .

بهترین مارک برنج قهوه ای

برنج قهوه ای هاشمی دون دون دارای پوسته داخلی شلتوک می باشد به همین دلیل از خواص بسیار زیادی برخودار است.برنج قهوه‌ ای منبع پروتئین و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند.

برنج قهوه ای چگونه تولید میشود

برنج قهوه ای همان برنجی است که برخی به آن برنج پیش پخت شده هم می گویند. برای تولید چنین محصولی، زمانی که برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به پوسته سلولزی روی دانه های برنج گفته می شود که پوسته نازک دیگری را هم زیر خود جای داده است) از مزرعه برداشت می کنند پیش از جدا کردن شلتوک از دانه برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، قدری حرارت می دهند. این حرارت دهی باعث می شود ویتامین ها و املاحی که داخل پوسته برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند.

بعد از طی مرحله حرارت دهی برنج ها را خشک و سپس پوسته سلولزی آن را جدا می کنند. در اثر فرآیند حرارت دهی، برنج با پوسته رویی آن، رنگ محصول نهایی به دلیل جذب ویتامین ها و املاح و همچنین به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه ای که پوسته زیر شلتوک دارد، به سمت قهوه ای شدن می رود. این در حالی است که برنج سفید، حرارتی نمی بیند و پوسته آن در همان مراحل اولیه پس از برداشت هم زدوده و صیقل داده می شود. با این حساب می توان گفت که همین فرآیند پیش پخت شدن برنج های قهوه ای باعث بیشتر شدن میزان املاح و ویتامین های آنها نسبت به برنج های سفید می شود.

بیشتر بخوانید : خواص بادام زمینی ؛ روکش دار و نعوظ در بدنسازی برای چاقی صورت و کودکان و مو

برنج قهوه ای برای کاهش خطر آلزایمر

برنج قهوه ای دارای ترکیبات مفیدی مانند ویتامین های گروه B، منیزیم و منگنز است که باعث مهار آنزیم مضری به نام پرولیل اندوپتیدیداز می شود که ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای برای کاهش خطر کبد چرب

وجود مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی در برنج قهوه ای باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و ریسک ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

خواص ضد سرطان

برنج قهوه ای دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان و فیبر می باشد که وجود آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون، سرطان پستان و لوسمی بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید : خواص بادام ؛ پخته و شور و درختی خیس خورده تازه در بدنسازی

برنج قهوه ای دارای خاصیت ضد تومور است و باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی می شود.

برنج قهوه ای برای بهبود گوارش

برنج قهوه ای دارای فیبر بسیاری است در نتیجه به بهبود و هضم غذا کمک بسیاری می کند، همچنین خطر ابتلا به کولیت را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

خواص برنج قهوه ای برای کاهش وزن و لاغری

وجود مقادیر زیاد منگنز در برنج قهوه ای باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و چربی سوزی را افزایش داده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. فیبر بسیای که در برنج قهوه ای وجود دارد باعث می شود اشتها می شود اشتها کاهش پیدا کند و از پرخوری جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خواص برگ بو ؛ در طب سنتی و برای لاغری در برنج و برای گوشت

همچنین شاخص توده بدنی را کاهش داده و در نتیجه لاغری و کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

برنج قهوه ای برای درمان یبوست

وجود فیبر بسیار در برنج قهوه ای باعث بهبود , سرعت بخشیدن به حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر بسیار عالی می باشد.

خواص برنج قهوه ای برای درمان بی خوابی

برنج قهوه ای یک منبع طبیعی از ملاتونین است که درمان بی خوابی شبانه را به دنبال دارد و باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

برنج قهوه ای برای دوران شیردهی

برنج قهوه ای در تقویت سیستم ایمنی زنان شیرده شده بسیار موثر است همچنین به افزایش شیر مادر در دوران شیردهی کمک می کند. همچنین ریسک ابتلای مادران به استرس و افسردگی را کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای برای کاهش فشار خون

وجود مواد مغذی در برنج قهوه ای به کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خواص بلوبری ؛ برای لاغری و کودکان در بارداری و مضرات و قیمت میوه و خواص کرم بلوبری

برنج قهوه ای سرشار از سلنیوم است که به سلامت قلب کمک می کند.

برنج قهوه ای برای دوران یائسگی

مصرف برنج قهوه ای در دوران یائسگی به تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون بالا کمک بسیار می کند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای برای کاهش کلسترول خون

برنج قهوه ای بدون کلسترول است و باعث افزایش متابولیسم چربی در بدن می شود و کاهش کلسترول بالای خون را در پی دارد.

خواص برنج قهوه ای برای معده

برنج قهوه ای مفید است و می تواند به رژیم غذایی روزانه برای حفظ سیستم گوارشی سالم اضافه شود.

فیبر موجود در آن به تنظیم عملکرد روده کمک می کند و شما را سیر نگه می دارد.

مطالعه بررسی اثرات برنج سفید و برنج قهوه ای در طول هضم معده به طور کیفی مشخص کرد

که سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید و رطوبت جلوگیری می کند که منجر به حفظ بافت بهتر می شود.

هم چنین محتوای فیبر، از بیماری دیگر مانند یبوست و کولیت جلوگیری می کند.

مضرات برنج قهوه ای

مصرف بیش از حد برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن غلظت بالای آرسنیک می تواند باعث آسیب اندام ها و بافت های بدن و در نهایت به مرگ منجر شود.مصرف زیاد برنج در دوران نوزادی، امکان ابتلا به سرطان و بیماری های بزرگسالی را افزایش می دهد! متخصصان تغذیه اطفال استفاده از برنج را در رژیم غذایی کودکان بسیار توصیه می کنند زیرا با سیستم گوارش آنها بسیار سازگار است، اما نتایج مطالعه جدیدی که در نشریه تغذیه JAMA چاپ شده نشان می دهد نوزادانی که از برنج و غذاهای مشتق شده از آن تغذیه کرده اند حاوی مقدار زیادی آرسنیک در ادرار خود هستند.

محققان دانشگاهی در نیوهمشایر آمریکا، نوزادانی را از بدو تولد تا یکسالگی مورد مطالعه قرار دادند و نسبت به وجود بیش از حد آرسنیک هشدار دادند! آرسنیک ماده ای است که بطور طبیعی در پوسته زمین بوجود می آید و معمولا به آفت کش ها و غذای ماکیان افزوده می شود،و به آب و غذای ما هم راه پیدا می کند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 22 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.