; خواص آرتیشو برای کبد چرب چیست و مضرات و طریقه مصرف عرق آرتیشو - فال و خواب
ریشه قاصدک برای چاقی ؛ طریقه مصرف ریشه قاصدک برای چاقی صورت

ریشه قاصدک برای چاقی ؛ طریقه مصرف ریشه قاصدک برای چاقی صورت

ریشه قاصدک برای چاقی ریشه قاصدک برای چاقی ؛ طریقه مصرف ریشه قاصدک برای چاقی صورت همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

دمنوش بابونه برای چی خوبه ؛ ایا دمنوش بابونه برای سردرد خوبه

دمنوش بابونه برای چی خوبه ؛ ایا دمنوش بابونه برای سردرد خوبه

دمنوش بابونه برای چی خوبه دمنوش بابونه برای چی خوبه ؛ ایا دمنوش بابونه برای سردرد خوبه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

فواید برگ بو و خواص بسیار زیاد برگ بو برای سلامتی، لاغری، پوست و مو

فواید برگ بو و خواص بسیار زیاد برگ بو برای سلامتی، لاغری، پوست و مو

فواید برگ بو فواید برگ بو ؛ خواص بسیار زیاد برگ بو برای سلامتی، لاغری، پوست و مو همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص آرتیشو

خواص آرتیشو ؛ برای کبد چرب چیست و مضرات و طریقه مصرف عرق آرتیشو

خواص آرتیشو ؛ برای کبد چرب چیست و مضرات و طریقه مصرف عرق آرتیشو همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص ذرت ؛ پفیلا و پخته و مکزیکی و لاغری در طب سنتی و بدنسازی برای کودکان

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص آرتیشو

کنگر فرنگی که با نام های آرتیشو و ارده شاهی هم شناخته می شود نوعی گیاه یک ساله است که بومی اروپا و برخی مناطق مدیترانه می باشد. آرتیشو با گیاهانی مانند ترخون ، بومادران ، کاسنی و کنگر در خانواده میناسانان دسته بندی می شود.

آرتیشو (نام فرانسوی) یا آرتیچوک (نام انگلیسی) که به نام های کنگر فرنگی، انگینار و ارده شاهی هم شناخته می شود، اغلب به عنوان یکی از انواع سبزیجات شناخته شده اما باید بگوییم که این گیاه در واقع نوعی خار محسوب می شود. آرتیشو یکی گیاه بومی مناطق مدیترانه است و قرن هاست که در طب سنتی برای کاهش سطح قند خون، بهبود هضم غذا، سلامت قلب و سلامت کبد استفاده می شود.

آرتیشو گیاهی است چند ساله، درای ساقه ای راست که ارتفاع آن بحدود یک متر می رسد. برگهای آن پهن و دراز مانند برگهای کاهو است که برنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن که بشکل میوه کاج یا سیب فلس در است مشاهده می شود .گلبرگهای آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگها ضخیم تراست که مصرف خوراکی درد .

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها باز نشده و سفت و سبز باشند . هنگامی که برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد. فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرین و دریبهشت ( آپریل و می )است .

خواص آرتیشو در طب سنتی

طبیعت و مزاج آرتیشو گرم می باشد. آرتیشو سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، روی و فیبر است.ارزش غذایی کنگر فرنگی (۱۰۰ گرم خام) کالری : ۴۷ چربی : ۰٫۲ گرم کربوهیدرات : ۱۱ گرم پروتئین : ۳٫۳ گرم فیبر : ۵ گرم قند : ۱ گرم ارزش غذایی کنگر فرنگی (۱۰۰ گرم پخته شده) کالری : ۵۳ چربی : ۰٫۳ گرم کربوهیدرات : ۱۲ گرم پروتئین : ۲٫۹ گرم فیبر : ۹ گرم قند : ۱ گرم . مصلح (ماده ای که در صورت مصرف همزمان، مضرات آن را کاهش می دهد): ادویه گرم، سرکه یا روغن زیتون.

آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و ویتامین C موجود در آرتیشو، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونت را کاهش می‌دهند.خواص آرتیشو بر کیسه صفرا و کاهش درد شکمی و تهوع نیز به اثبات رسیده است. افزایش ترشح صفرا و افزایش دفع صفرا از دیگر خواص آرتیشو است. به علاوه آرتیشو نقش موثری در دفع سنگ کیسه صفرا دارد. در صورتی که سنگ کسیه صفرا حدود ۲ تا ۳ میلی‌گرم باشد، می‌توان با استفاده مستمر و منظم آرتیشو، آن‌ها را دفع کرد.

برگ ها و غنچه ی آرتیشو را به صورت خام یا پخته شده (بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده) برای تهیه انواع غذا، سوپ، خورش، خوراک، دلمه، پیتزا، سالاد، ترشی و دیپ استفاده می کنند. (بهترین روش پخت کنگر فرنگی، بخارپز کردن آن به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه می باشد، همچنین می توان آن را در دمای ۱۷۷ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه در فر پخته و استفاده کرد.) برگ های پخته شده آرتیشو را می توان برای تهیه برخی از سس ها مانند سس آئولی و انواع کره های گیاهی استفاده کرد. امروزه عصاره آرتیشو که شامل غلظت های بالای ترکیبات موجود در این گیاه است، به عنوان مکمل محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آرتیشو نظیر روتین، کوئرستین، سیلیمارین و گالیک اسید، به پیشگیری و درمان سرطان کمک می‌کنند.کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم می کند . ترشح صفرا را افزایش می دهد . از جمع شده چربی در کبد جلوگیری می کند و آنهایی که کبد چرب دارند بهتر است از آرتیشو استفاده کنند . یرقان مزمن را درمان می کند .

آرتیشو در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی و همچنین زردی استفاده می شود. این گیاه پر خاصیت از قرن بیستم به عنوان یک ماده ی غذایی به رژیم غذایی افراد وارد شده است. آفریقای شمالی و جزایر قناری بزرگترین تولید کنندگان آرتیشو در جهان هستند. زمان برداشت کنگر فرنگی بسیار مهم است، این گیاه زمانی می تواند خورده شود که غنچه آن شکوفا نشده باشد. هنگامی که گل به طور کامل شکوفا می شود جوانه غیر قابل خوردن می شود.

آرتیشو به علت دارا بودن مقادیر بالای پتاسیم، به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک کرده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.نیمی از گلوسیدهای این ماده‌ی غذایی ناشی از اینولین است. اینولین قندی است که کاملاً جذب روده‌ باریک نمی‌شود و سبب بیشتر شدن باکتری‌های مفید برای فلور روده می‌شود. در واقع این ماده‌ غذایی نقش پروبیوتیک‌ها را بر عهده داشته و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این گیاه مفید حاوی اینولین و پتاسیم است و خواص دیورتیک دارد. به این معنی که حجم ادرار را افزایش داده و در واقع آب زیاد بدن را دفع می‌کند.ویتامین K موجود در آرتیشو سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند. این ویتامین موجب بهبود فعالیت‌های متابولیک شکل‌گیری استخوان می‌شود.دمنوش آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.

گیاه آرتیشو قند خون را ثابت نگه می‌ دارد. برای کنترل دیابت نیم ساعت قبل از غذا یا دو ساعت پس از مصرف غذا یک استکان عصاره برگ تازه آرتیشو را بنوشید.(آب برگ تازه) یا اینکه از دمنوش آن بهره بگیرید.خواص کنگر فرنگی باعث دفع سموم از بدن می شود. برای این منظور با برگ تازه آن دمنوش تهیه کنید و بنوشید. ضمنا مصرف آن به هر صورت، باعث تقویت حافظه می شود.

این ماده منبع خوبی از پروتئین گیاهی برای گیاهخواران به شمار می‌رود.از دیگر خواص کنگر فرنگی می توان به درمان سنگ کیسه صفرا، درمان کبد چرب، درمان نفخ معده و روده، سالم سازی کلیه و رفع ضعف عمومی بدن اشاره کرد.مالیدن کنگر فرنگی یا عصاره آن به موضع، به رفع خارش پوست کمک می کند. همچنین برای رفع خشکی پوست، مالیدن عصاره آرتیشو روی موضع توصیه می شود.برای روشن کردن و شفاف سازی پوست صورت و بدن، عرق کاسنی، عرق شاهتره و عرق آرتیشو را به نسبت مساوی ترکیب کرده و روزانه یک استکان از آن میل کنید.

خواص آرتیشو برای کبد چرب

دمنوش آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.عصاره برگ آرتیشو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سم زدایی کبد کمک می کند، کبد را از آسیب محافظت کرده و باعث افزایش رشد بافت های جدید در کبد می شود.

در یک مطالعه مشخص شده که مصرف عصاره آرتیشو باعث کاهش آسیب کبدی، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و بهبود عملکرد کبد می شود. در مطالعه دیگری در بزرگسالان چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مصرف روزانه آرتیشو به مدت دو ماه باعث کاهش التهاب کبد و کاهش میزان چربی کبد شده است.

خواص آرتیشو برای لاغری

کنگر فرنگی می‌تواند به میزان زیاد سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و موجب کاهش وزن و لاغری شود.کسانی که از آرتیشو در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند می‌توانند از خواص درمانی این گیاه برای لاغری استفاده کنند.بهترین روش برای مصرف این گیاه استفاده از آن برای تهیه انواع سالاد ها می باشد شما می‌توانید انواع سالادهای متنوع را به کمک آرتیشو انجام دهید و به کاهش وزن خود کمک کنید.

خواص آرتیشو برای پوست و جوش صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کنگر فرنگی به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.اگزما و خشکی پوست : مقداری برگ تازه آرتیشو را رنده کنید و روی محل بگذارید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید.مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود ظاهر و سلامت پوست نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آنتی اکسیدان ها ، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ، به جلوگیری از پیری پوست ، خشکی و از دست دادن بافت و زیبایی ظاهر پوست کمک می کنند.

بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها، معجون‌ها و لوسیون‌ها حاوی عصاره‌ی آرتیشو هستند چرا که این گیاه دارای خواص درخشان‌کننده‌ی پوست و ضد پیری است. آرتیشو همچنین برای داشتن پوستی بهتر و با ظاهری جوان‌تر، گردش خون را در سراسر بدن بهبود می‌دهد. آتریشو کلسترول را در خون کاهش می‌دهد، بنابراین سلامت کبد را ارتقاء می‌دهد، و همین به نوبه‌ی خود منجر به داشتن پوست سالم و تغذیه‌شده می‌شود زیرا کبد مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.

خواص آرتیشو در بارداری

مصرف آرتیشو در زمان بارداری نیز باید محدود باشد. مصرف آن ممکن است باعث حساسیت در بعضی افراد شود. همچنین ممکن است اثر داروهای کاهش کلسترول را افزایش دهد. به مادران شیرده و خانم‌های باردار توصیه می‌شود که در طول دوران بارداری و دورانی که به فرزند خود شیر می‌دهند از خوردن موادغذایی و سالادهایی که حاوی این گیاه است، پرهیز کنند.هنوز اطلاعات دقیقی از اثر آرتیشو یا کنگر فرنگی بر روی زنان باردار و شیرده وجود ندارد به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طریقه مصرف آرتیشو

برگ ها و غنچه ی آرتیشو را به صورت خام یا پخته شده (بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده) برای تهیه انواع غذا، سوپ، خورش، خوراک، دلمه، پیتزا، سالاد، ترشی و دیپ استفاده می کنند. (بهترین روش پخت کنگر فرنگی، بخارپز کردن آن به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه می باشد، همچنین می توان آن را در دمای ۱۷۷ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه در فر پخته و استفاده کرد.) برگ های پخته شده آرتیشو را می توان برای تهیه برخی از سس ها مانند سس آئولی و انواع کره های گیاهی استفاده کرد. امروزه عصاره آرتیشو که شامل غلظت های بالای ترکیبات موجود در این گیاه است، به عنوان مکمل محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

آرتیشو و چربی خون

آرتیشو دارای سینارین و لاکتون است که برای جلوگیری از سنتز کلسترول بسیار مفید می باشد و سلامت فرد را به دنبال دارد. این گیاه خوراکی ترشح صفرا را زیاد کرده و به این ترتیب باعث کاهش سطح کلسترول در خون می‌شود. برای کاهش کلسترول از این گیاه کمک بگیرید.

آرتیشو و نقرس

آرتیشو برای جلوگیری از رشد نقرس و درمان نقرس موثر است.خوردن خیار یا آب آن با اندکی نمک کنگر فرنگی یا آرتیشو فرنگی فلوس برگ انگور سیر کاهنده اسید اوریک و حل کننده اورات هستند . برای درمان نقرس عرق پونه کوهی قبل از غذا یک دوم استکان ، یا شربت آرتیشو یا کنگر فرنگی مصرف شود.

آرتیشو و معده

مقادیر بالای فیبر موجود در آرتیشو، سبب هضم بهتر غذا می‌شود. به علاوه این گیاه نفخ، حالت تهوع و سوزش سر دل را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. همچنین سینارین موجود در کنگر فرنگی می‌تواند تأثیر مناسبی روی تحریک تولید صفرا، تسریع حرکات روده و بهبود هضم تعدادی از چربی‌ها داشته باشد.

آرتیشو در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی و همچنین زردی استفاده می شود.بعضی از افراد مبتلا به یبوست که با نبود ‌تعادل عملکرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌ها مواجهند، می‌توانند با گنجاندن آرتیشو به سبد غذایی خود با این مشکل مبارزه کنند. این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی برای افرادی است که با رعایت رژیم‌های غذایی لاغری دچار یبوست می‌شوند.

در حقیقت مصرف این گیاه موجب می‌شود این افراد در طول رعایت رژیم غذایی خود دچار یبوست و خشکی مزاج نشوند. از این‌رو تهیه‌ آن یا سوپی که در آن به جای سبزی از برگ‌های آرتیشو و میوه آرتیشو استفاده شده باشد بهترین دارو یا غذای دارویی برای درمان یبوست است.

آرتیشو را از کجا بخریم

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها باز نشده و سفت و سبز باشند . هنگامی که برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد. فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرین و دریبهشت ( آپریل و می )است . آرتیشو را میتوان از فروشگاه های اینترنتی عرضه میوه و سبزیجات تهیه کرد.

بیشتر بخوانید : خواص کشمش ؛ پلویی برای کودکان و گردو و کشمش سبز و سیاه ناشتا و قلمی

آرتیشو و کلیه

آرتیشو همواره به دلیل خاصیت مدر بودنی که دارد مورد توجه طب سنتی قرار گرفته است. مصرف آرتیشو به‌‌عنوان غذا یا دارو باعث افزایش میزان ادرار و دفع آب اضافی بدن می‌شود.استفاده از این گیاه می‌تواند تاثیر خوبی در پاک‌سازی کلیه‌ها داشته و بهبود عملکرد کلیه‌ها را به دنبال دارد. این گیاه می‌تواند یکی از مواد غذایی مفید و پرخاصیت هنگام پاک‌سازی کلیه‌ها باشد که باعث می‌شود مواد سمی زائد در بدن از کلیه‌ها دفع شود.

بیشتر بخوانید : خواص کلم برگ ؛ و کلم پیچ پخته در طب سنتی و بارداری و طبع کلم برگ

آرتیشو و فشار خون

یکی از خواص مهم گنگر فرنگی اسن است که می توان فشار خون را تنظیم کند. مصرف این گیاه که دارای پتاسیم فراوان می باشد باعث تنظیم فشار خون شده و در نهایت به سلامت قلب کمک می کند.

آرتیشو برای درمان شوره سر

مایع حاصل از جوشاندن برگ های آرتیشو باعث تعمیر حلقه های آسیب دیده مو می شود. یک لایه محافظ روی ساقه مو ایجاد کرده و شوره را از روی پوست سر پاک سازی می کند. برای بهبود شوره سر از آرتیشو استفاده کنید.

خواص آرتیشو برای دیابت

طبق تحقیقات انجام شده وجود عصاره هیدروالکلی که در گیاه آرتیشو وجود دارد یکی از عوامل مهم در کنترل دیابت است.براساس تحقیقات انجام‌شده کنگر و برگ‌های آن در سبد غذایی خانواده می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجه گلوکز، کلسترول و تری گلیسیرید خون شود که این امر به کاهش بیماری دیابت نوع یک کمک می کند.

بیشتر بخوانید : خواص آلوئه ورا ؛ برای چروک پوست صورت و مو و نگهداری و مضرات آلوئه ورا

خواص آرتیشو برای بهبود متابولیسم بدن

نیاسین ، ویتامین ب شش، تیامین و پانتوتنیک‌اسید ویتامین‌های موجود در آرتیشو می باشد که باعث می‌شود تا فعالیت‌های متابولیک بهبود پیدا کرده و سلامت بدن حفظ شود.

خواص ضد التهابی

ویتامین سی موجود در این گیاه به بدن کمک کرده که در برابر واکنش‌های التهابی مقاومت نشان داده و همچنین از عفونت به میزان قابل‌توجهی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص ارزن ؛ قرمز برای کبوتر و مو و مرغ و لاغری و مضرات ارزن و دمنوش ارزن

آرتیشو برای پیشگیری از آلزایمر

آرتیشو یک منبع مناسب از ویتامین‌های گروه کا می‌باشد که برای سیستم عصبی بسیار مفید است و از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

خواص آرتیشو برای سلامت استخوان‌ ها

ویتامین‌های موجود در این گیاه باعث سلامت استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. وجود ویتامین کا در این گیاه باعث بهبود فعالیت‌های متابولیک در بدن شده و برای جلوگیری از آسیب‌های عصبی به مغز مؤثر است.

خواص آرتیشو برای سرطان کولون

نتایج دو پژوهشی که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ انجام شد نشان می‌دهد که آرتیشو سرشار از «اینولین» (نوعی قند) است

و برای همین هم می‌تواند در پیشگیری از سرطان کولون موثر باشد. اینولین در روده‌ی باریک جذب و هضم نمی‌شود

و توسط فلور کولون تخمیر می‌شود. همان جا هم برخی از باکتری‌های روده از این ماده استفاده می‌کنند

تا بیشتر از روده ها محافظت کنند. برای همین هم آرتیشو می‌تواند نقش پیشگیرانه ای از ابتلا به سرطان کولون داشته باشد.

مضرات آرتیشو

آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند؛ لذا بهتر است با سرکه خورده شود. بعضی‌ها طعم آرتیشو را دوست ندارند، اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کنند می‌توانند تنتور، قرص یا کپسول آن را مصرف نمایند.

مصرف آرتیشو در زمان بارداری نیز باید محدود باشد. مصرف آن ممکن است باعث حساسیت در بعضی افراد شود. همچنین ممکن است اثر داروهای کاهش کلسترول را افزایش دهد. به مادران شیرده و خانم‌های باردار توصیه می‌شود که در طول دوران بارداری و دورانی که به فرزند خود شیر می‌دهند از خوردن موادغذایی و سالادهایی که حاوی این گیاه است، پرهیز کنند.

همچنین بعضی از متخصصان معتقد هستند که ممکن است مصرف کنگر فرنگی با افزایش صفرا که به طور طبیعی توسط کبد ترشح می شود ممکن است مشکل انسداد مجاری صفراوی را ، بدتر کند. اگر مبتلا به این بیماری هستید ، از کنگر فرنگی و یا عصاره آن بدون مشورت با پزشکتان استفاده نکنید.

با افزایش جریان صفرا در بدن ، مشکل سنگ های صفراوی ممکن است بدتر شود ، بنابراین اگر از سنگ های صفراوی رنج می برید، در استفاده از کنگر فرنگی احتیاط کنید.گیاه آرتیشو برای مبتلایان به انواع بیماری های مثانه مضر است و باعث تشدید وضعیت سرطان مثانه می شود. همچنین آرتیشو برای بیمارانی که کم کاری تیرویید دارند مضر است. افراد با مزاج گرم می بایست آن را با مصلح اش مصرف کنند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 27 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.