; خواص روغن برنج و بهترین مارک روغن سبوس برنج برای مو در طب سنتی - فال و خواب
ارده شیره برای معده ؛ تاثیرات خوردن ارده شیره برای بیماری های معده

ارده شیره برای معده ؛ تاثیرات خوردن ارده شیره برای بیماری های معده

ارده شیره برای معده ارده شیره برای معده ؛ تاثیرات خوردن ارده شیره برای بیماری های معده همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

آب برنج برای گیاه و کاربرد آب برنج برای سالم ماندن گیاه

آب برنج برای گیاه و کاربرد آب برنج برای سالم ماندن گیاه

آب برنج برای گیاه آب برنج برای گیاه ؛ کاربرد آب برنج برای سالم ماندن گیاه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

پنیرک برای عفونت ریه و دمنوش گل پنیرک برای درمان عفونت ریه

پنیرک برای عفونت ریه و دمنوش گل پنیرک برای درمان عفونت ریه

پنیرک برای عفونت ریه پنیرک برای عفونت ریه ؛ دمنوش گل پنیرک برای درمان عفونت ریه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص روغن برنج

خواص روغن برنج ؛ و بهترین مارک روغن سبوس برنج برای مو در طب سنتی

خواص روغن برنج ؛ و بهترین مارک روغن سبوس برنج برای مو در طب سنتی همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص کینوا ؛ در طب سنتی و بارداری برای کودکان و مو و لاغری چیست

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص روغن برنج

روغن سبوس برنج نوعی روغن است که از لایه خارجی برنج تهیه می‌ شود. فرآیند استخراج شامل برداشتن روغن از سبوس و ریشه و سپس پالایش مایع باقیمانده است.روغن سبوس برنج یکی از روغن های محبوب در کل دنیا محسوب می‌ شود و عموما برای پخت ‌و پز، مراقبت از پوست، رشد مو و… به کار می ‌رود.

در مصرف روغن برنج باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از اندازه حرارت ببیند و زیر نور مستقیم آفتاب نباید قرار داده شود زیرا طعم روغن برگشته و خاصیت خود را از دست می دهد.

یکی از فراورده های مهم و اختصاصی استخراج از سبوس روغن برنج است که بسیار ارزشمند است و تاثیر مثبتی بر روی پوست و مو می گذارد. این روغن بخشی از نیاز های غذایی مردم کشور هایی همچون چین، ژاپن و هند را تامین می کند. چون روغن برنج شهرت بسیاری در آشپزی پیدا کرده است احتمالا می‌توانید آن را از فروشگاه‌های بزرگ یا فروشگاه‌های آسیایی تهیه کنید.

روغن سبوس برنج را می‌توان به صورت خوراکی در وعده‌های غذایی گنجانده و از خاصیت آن مانند سایر محصولات خوراکی این دسته‌بندی مثل سبوس گندم بهره برد. اما بسیاری از افراد هستند که به طرق دیگری روغن سبوس برنج را برای سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌دهند. تا جایی که کشور ژاپن برای قرن‌های متوالی است که از خاصیت روغن سبوس غافل نبوده و همواره آن را در صنعت دارویی و آرایشی خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

خواص روغن برنج در طب سنتی

روغن سبوس برنج در طب سنتی همانند خود سبوس برنج، دارای طبع متعادل است و برای هر دو دسته افراد گرم مزاج و سرد مزاج مناسب است.کالری روغن سبوس برنج در حالت حالت طبیعی ۸۸۴ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم می باشد.

سبوس برنج از طبع معتدلی برخوردار است و تقریبا میشه گفت استفاده از آن به گرمی و سردی مزاج ربطی ندارد و همچنین باعث تغییر مزاج نمیشود لازم به ذکر است سبوس برنج را میتوانید با انواع مصلح های گرم و سرد تغییر داد و کسانی که مایل به خوردن مواد های غذایی طبع سرد و گرم هستند از آن استفاده کنند.

مصرف بلند مدت از روغن برنج بر روی پوست موجب خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست می گردد و خطوط چین و چروک را کاهش می دهد. حتی مصرف خوراکی آن بعد از عمل جراحی باعث ترمیم پوست می شود. چون سطح پوست پروتئینی است به شدت به پروتئین نیازمند است و هیچ پروتئینی بهتر از برنج و روغن برنج برای پوست نیست. زیرا پروتئین روغن برنج محافظ پوست است.

COQ10 یا کوآنزیم کیو ۱۰، ماده‌ای در بدن انسان است که وظیفه تولید انرژی برای سلول‌ها را بر عهده دارد. این ماده تا سی سالگی به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما پس از ۳۰ سالگی تولید آن متوقف می‌شود. روغن سبوس برنج منبع غنی کوآنزیم‌کیو۱۰ است که مصرف آن به خصوص در سال‌های پس از سی سالگی می‌تواند به سلامت سلول‌های بدن کمک شایانی نماید.

یکی از کاربرد های روغن سبوس برنج استفاده از آن در فرآیند تولید صابون می باشد. این صابون از ترکیب روغن سبوس برنج با دیگر روغن ها و نیز هیدروکسید سدیم تهیه می شود، ضمن اینکه مقداری از آب مقطر را می توان به ترکیب آن اضافه نمود.ویتامین B موجود در روغن برنج سبب فعالیت سلول های زنده و پیاز مو می شود و برای رشد مو بسیار فایده دارد. از دیگر خاص این روغن می توان به خاصیت ملین و مسهل بودن آن برای درمان یبوست اشاره کرد.

ویتامین E یک جز مهم در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است، اما بیشتر ویتامین E مصنوعی است و واقعاً هیچ کار خوبی انجام نمی دهد با این حال، ویتامین E در محصولات طبیعی برای پوست و موی شما مفید است، این نوع ویتامین E به عنوان a شناخته می شود و یک آنتی اکسیدان قوی است. روغن سبوس برنج ۲ شکل از ویتامین E، توکوفرول طبیعی بیشتر و فرم توکوترینولز کم تر دارد، که باعث می شود ویتامین E در این روغن یک مبارز رادیکال آزاد قوی باشد.

روغن برنج روغنی است که از جوانه و سبوس برنج گرفته می‌شود. این روغن درصد بالایی از اسید‌های چرب دارد و سرشار از مواد نرم کننده، آنتی اکسیدان‌های عالی و ویتامین‌های A، B. و E است. مواد نرم کننده موجود در روغن برنج نه تنها پوست را هیدراته می‌کنند بلکه پوششی محافظتی نیز برای پوست می‌سازند که همین ویژگی، روغن برنج را برای استفاده بر پوست‌های آسیب دیده مناسب می‌کند.

در یک مطالعه روغن سبوس برنج, میزان قند خون کمتری را به خود اختصاص داد. منابع مشخصی حتی از سبوس برنج به عنوان مهم ترین مواد غذایی روی کره زمین استفاده می کنند. این روغن طعم ملایمی دارد و فاقد بو است. یکی از بارزترین خواص روغن سبوس برنج، خاصیت ضد پیری آن است که سبب شده است کارخانه‌های لوازم کرم‌سازی از آن به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه بسیاری از اقلام تولیدی خود استفاده نمایند.

یکی از فواید عالی این روغن، نقطه بالای دود آن است که به میزان قابل توجهی بالاتر از سایر روغن های پخت و پز در ۴۹۰ درجه فارنهایت است. انتخاب یک روغن با یک نقطه دود بالا برای روش‌ های پخت ‌و پز با حرارت بالا مهم است چون از تجزیه اسیدهای چرب جلوگیری می‌ کند. همچنین از تشکیل رادیکال‌ های آزاد که ترکیباتی مضر هستند و باعث آسیب اکسیداتیو به سلول ‌ها و کمک به بیماری‌ های مزمن می‌ شوند، محافظت می‌ کند.

برای پاک کردن صورت می توانید از این روغن نقره فام که تاثیر بالایی در پاک کنندگی دارد بهره ببرید. ماساژ پوست صورت با روغن برنج سبب صافی، نرمی و براقی آن می گردد.ارزش تغذیه‌ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه حاوی اسید‌های چرب ضروری است بالا می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می‌کنند، ایده آل است.

تندی اکسایشی (طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می‌شود) معمول‌ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسید‌های چرب غیر اشباع با اکسیژن موجب بروز آن می‌گردد. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف طبیعی موجود در آن است.

از جمله اسیدهای چربی که در روغن سبوس برنج وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مریستیک اسید پالمیتیک اسید اسید استریک اولئیک اسید اسید لینولئیک روغن سبوس برنج منبع غنی از اسکالان است. اسکالان ماده‌ای مهم برای محافظت از سلامت پوست و مو است که ۱۲٪ از چربی موجود بدن را تشکیل می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌ها و خواص روغن سبوس برنج می‌توان به وجود ماده‌ای تحت عنوان ارزیانول در آن اشاره کرد که درواقع حاکی از اثر بالای آنتی‌اکسیدان در این محصول است. همچنین وجود ویتامین‌هایA، B وE نیز ارزش غذایی و فایده این محصول برای انسان را افزایش داده‌است. همچنین مصرف روغن سبوس برنج به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند.

اولین تاثیر بارز روغن سبوس برنج برای مو، افزایش درخشندگی و لطافت آن است. اگرچه این نتیجه در تداوم استفاده از این روغن برای مو حاصل می‌شود، اما تاثیر شگرف آن را در همان دفعات اول نیز به وضوح می‌توان مشاهده کرد. با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدان موجود در روغن سبوس برنج، می‌توان از آن در درمان شوره سر نیز بهره جست. طبق تحقیق منتشر شده از مطالعات محققان کره‌ای بر روی این ماده، به دلیل وجود اسید لینولئیک و ماده گاما اوریزانول، روغن سبوس برنج تغذیه رسانی عالی برای پیاز مو بوده و سبب رشد و تحریک فولیکول‌های مو می‌شود.

اسکالان ماده ای است که در واقع ۱۲ % چربی بدن انسان را تشکیل می دهد. روغن یا سبوم، مرطوب کننده طبیعی پوست، روغن و محافظ در برابر عفونت است.این ماده اصلی در کبد تولید می شود، اما تولید آن به تدریج کاهش می یابد. پس از سن ۳۰ سالگی کبد مقدار بسیار کمتری از اسکالان تولید می کند که و همین دلیل است که پوست قدیمی تر تمایل دارد با خشکی مشکلاتی داشته باشد.مزیت دیگر اسکوالان برای پوست قدیمی تر توانایی آن برای کاهش لکه های تیره حاصل از افزایش سنی است.

دست‌ها معمولا در معرض کار و فرسودگی زیاد هستند و بنابراین به یک مرطوب کننده قوی نیاز دارند. متاسفانه مرطوب کننده‌هایی که ماندگاری طولانی دارند در گروه محصولات چرب قرار می‌گیرند در حالی که لوسیون‌ها و کرم‌هایی که به راحتی جذب پوست می‌شوند، برای مدت طولانی پوست را مرطوب نمی‌کنند و نیاز به تکرار دارند. روغن برنج بهترین خصوصیات هر دو گروه را به شما می‌دهد.این روغن، یک مرطوب کننده قوی است که به راحتی و به طور کامل جذب شده و دست را نرم و صاف می‌کند؛ بنابراین با استفاده از روغن برنج به جای لوسیون دست می‌توانید دست‌ها را نرم و از آن‌ها محافظت کرده و به سرعت کار‌هایی که می‌خواهید را انجام دهید، بدون این‌که چربی دست‌های‌تان روی کیبورد، تلفن، فرمان ماشین یا … بر جا بماند.

چگونه روغن برنج را بگیریم

روغن سبوس برنج محصولی است که از جوانه و پوسته دانه برنج استخراج می‌شود و گاها با نام عصاره برنج نیز از آن یاد می‌شود.برای تهیه این روغن در حجم زیاد نیاز به داشتن دستگاه روغن گیری از سبوس برنج می‌باشد.روغن برنج به یک شیوه درست نمی‌شود.

با کیفیت‌ترین روغن که تمام خواص مفید آن را داراست، روغنی است که با کمپرس سرد تولید شده است. روغن‌های با پرس سرد با وارد آوردن فشار شدید بر سبوس برنج گرفته می‌شوند. برخی روش‌های روغن‌گیری برای گرفتن روغن از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. همیشه به برچسب روغنی که استفاده می‌کنید نگاه کنید و مطمئن شوید که از طریق کمپرس سرد به دست آمده باشد.

جوانه برنج و پوسته قهوه‌ای رنگ آن قسمتی است که روغن سبوس را از آن تهیه می‌کنند. درواقع متخصصین در کارخانه‌ها به وسیله دستگاه‌های حرفه‌ای، سبوس برنج را کاملا تمیز می‌کنند و یا از آرد سبوس برنج در تهیه روغن استفاده می‌کنند. به این شیوه که سبوس برنج یا آرد آن را تحت حرارت یا فشار بالا نگه می‌دارند تا روغن پس دهد.

درواقع متخصصین در کارخانه‌ها به وسیله دستگاه‌های حرفه‌ای، سبوس برنج را کاملا تمیز می‌کنند و یا از آرد سبوس برنج در تهیه روغن استفاده می‌کنند. به این شیوه که سبوس برنج یا آرد آن را تحت حرارت یا فشار بالا نگه می‌دارند تا روغن پس دهد. این روغن به دست آمده را در جای خشک و خنک می‌توان تا دو سال نیز نگهداری کرد. درصد روغن سبوس برنج بسته به میزان خلوص آن تعیین می‌شود.

بدیهی است درصد روغن سبوس برنج بر روی قیمت آن برای مصرف‌کنندگان تاثیرگذار است. اگرچه با توجه به ازدیاد سایت‌ها و بسترهای فروش اینترنتی می‌توان نسبت به خرید اینترنی روغن سبوس برنج نیز اقدام کرد اما لازم است که اطلاعات درج شده درباره آن را به خوبی مطالعه کرد تا از خرید روغن سبوس برنج با درصد پایین یا روغن‌های مختلط جلوگیری شود.

نحوه استفاده از روغن سبوس برنج

یکی از خصوصیات این روغن داشتن رنگ روشن و طعمی مطلوب است که باعث شده از آن در تولید سس مایونز و مارگارین استفاده شود. همچنین یک روغن خوشمزه برای تهیه انواع سالاد‌ها به شمار میرود. به خاطر شرایط خاصی که دارد مناسب برای سرخ کردن نیز می‌باشد. خواص بیشمار از جمله داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین E. باعث شده تا در ساخت انواع کرم‌ها و ضد آفتاب‌ها هم استفاده شود در اصل مصرف آرایشی نیز دارد.

مراحل استخراج روغن از سبوس برنج

روغن سبوس برنج محصولی است که از جوانه و پوسته دانه برنج استخراج می‌شود و گاها با نام عصاره برنج نیز از آن یاد می‌شود.جوانه برنج و پوسته قهوه‌ای رنگ آن قسمتی است که روغن سبوس را از آن تهیه می‌کنند. درواقع متخصصین در کارخانه‌ها به وسیله دستگاه‌های حرفه‌ای، سبوس برنج را کاملا تمیز می‌کنند و یا از آرد سبوس برنج در تهیه روغن استفاده می‌کنند. به این شیوه که سبوس برنج یا آرد آن را تحت حرارت یا فشار بالا نگه می‌دارند تا روغن پس دهد.

خط تولید روغن سبوس برنج شامل سه کارگاه می باشد. کارگاه پیش تصفیه و گستردن کارگاه استخراج روغن از سبوس کارگاه پالایش روغن استحصال شده . کارگاه پیش تصفیه، ابتدا سبوس برنج را جهت خارج کردن مواد اضافی و ضایعات مانند کاه، سنگ ریزه، دانه های زاید به قسمت غربال ارسال می کنند.

سپس شلتوک خارج شده از غربال را وارد دستگاه پوست کنی می کنند. اقدامات انجام شده در این مرحله بقدری با اهمیت می باشد که، در مقدار استحصال روغن از سبوس اثر مستقیمی دارد. عملیات حرارتی که بر روی سبوس برنج انجام می گیرد برای خروج بهتر روغن از سبوس و غیر فعال کردن آنزیم هایی که باعث تولید چربی های آزاد در روغن می شود، صورت می گیرد.

در کارگاه استخراج روغن از سبوس برنج، از دو روش متفاوت جهت تولید روغن مورد نظر، استفاده می شود. استخراج به روش مکانیکی، با استفاده از پرس حلزونی یا هیدورلیکی ، استخراج با استفاده از حلال .  روش مکانیکی استخراج روغن به علت پایین بودن راندمان استخراج کاربرد کمتری دارد. اما روش دوم به دلیل استفاده از حلال راندمان کار ۹۵-۹۹ درصد می باشد.

استخراج با حلال مناسب ترین روش است چون در این روش از دمای پایین در حین عملیات استفاده می کنند که باعث کیفیت بالای روغن تولیدی می شود. لازم به ذکر است که، زمان فاصله اندازی بین آسیاب برنج و استخراج روغن، نباید طولانی باشد. زیرا باعث بوجود آمدن چربی های آزاد در روغن شده و کار استخراج مشکل تر و هزینه تولید بیشتر می شود.

چهار روش استخراج روغن با استفاده از حلال : روش نیمه مداوم (باطری یا ظروف روغن کشی) روش غیر مداوم روش مداوم روش X-M . در سومین کارگاه خط تولید روغن سبوس برنج ، جداسازی موادی همانند اسید های چرب آزاد و مواد غیر قابل صابونی و رنگدانه از روغن خام صورت می گیرد وشامل مراحل زیر است.

استخراج واکس که با استفاده از حرارت پایین و رسوب و فیلتر کردن یا سانتریفوژ انجام می شود. واکس استخراج شده در صنعت ساخت مواد، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی کاربرد دارد و دارای توجیه اقتصادی است.صمغ گیری و حذف فسفاتیدها بصورت عمل هیدرولیز کردن در دمای ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد می باشد.

خنثی سازی (بدون اسید کردن): از متداول ترین روش های خنثی سازی عبارتند از: تصفیه با سیستم حرارتی، تصفیه فیزیکی، تصفیه میسلا، تصفیه قلیائی.مرحله رنگ بری: رنگ سبز روغن استخراج شده دلیل نارس بودن برنج می باشد که این رنگ را می توان با مخلوط کردن روغن با خاک رس فعال شده با اسید و حرارت دادن تا دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه حذف کرد.

زمستانه کردن باعث حذف کریستال های گلیسیریدهای اشباع از روغن استخراجی می شود. راندمان کار در این مرحله حدود ۹۰ درصد است.بسته بندی و درپوش گذاری: بسته بندی در خطوط تولید صنایع غذایی توسط بطری های پلاستیکی و شیشه ای یا پت انجام می شود.

درصد روغن سبوس برنج

سبوس برنج از محصولات جانبی برنج محسوب می‌شود که در کارخانه برنج کوبی از برنج جدا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بخش از برنج یعنی جوانه و پوست برنج دارای روغنی اس که می‌توان آن را استخراج نمود.

جالب است بدانید تنها هشت درصد برنج را پوسته آن تشکلیل میدهد که همین مقدار دارای حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن است.روغن سبوس برنج ترکیبی بسیار مفید از اسیده ای چرب است.

مریستیک اسید – ۶ ۰ % پالمیتیک اسید – ۲۱٫۵ % اسید استریک – ۲٫۹ درصد اولئیک اسید (یک اسید چرب امگا ۹) – ۳۸٫۴ % اسید لینولئیک (LA، یک اسید چرب امگا ۶) – ۳۴٫۴ درصد – لینولئیک اسید (ALA، یک اسید چرب امگا ۳) – ۲٫۲ %

بیشتر بخوانید : خواص روغن آووکادو ؛ برای دور چشم و لک صورت و پوست و مو و طریقه مصرف

خواص روغن برنج برای پوست

این روغن طعم ملایمی دارد و فاقد بو است. یکی از بارزترین خواص روغن سبوس برنج، خاصیت ضد پیری آن است که سبب شده است کارخانه‌های لوازم کرم‌سازی از آن به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه بسیاری از اقلام تولیدی خود استفاده نمایند.

کوآنزیم Q۱۰ ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما مانند اسکوالان، تولید آن بعد از سن ۳۰ سالگی کاهش می‌یابد. عوامل دیگری که در تولید کمتر CoQ۱۰ نقش دارند، برخی دارو‌ها و استرس هستند. CoQ۱۰ در سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. اول، برای تولید انرژی بیولوژیکی درون سلول‌ها ضروری بوده و دوم این‌که یک آنتی اکسیدان است.

زمانی که میزان CoQ۱۰ در بدن کاهش می‌یابد، توان سلول‌ها در تحمل استرس‌های محیطی و بیولوژیکی کاهش یافته و سرعت بازسازی آن‌ها کاهش می‌یابد. CoQ۱۰ یکی از دقیق‌ترین معیار‌های بیولوژیکی پیری محوب می‌شود، زیرا کاهش آن با فرآیند پیری در ارتباط است.

با استفاده از روغن برنج که منبعی از CoQ۱۰ است، شما به تقویت آن مواد که میزان‌شان در حال کاهش است کمک می‌کنید که به معنای این است که پوست شما محافظت بهتری در برار رادیکال‌های آزاد عامل پیری داشته و توانایی خود برای تولید میزان مناسب کلاژن و الاستین بازمی‌یابد. چون CoQ۱۰ یک مولکول کوچک است می‌تواند به راحتی در پوست نفوذ کند، بنابراین استفاده موضعی از محصول حاوی CoQ۱۰ تاثیر خوبی دارد.

روغن برنج دارای ماده‌ای به نام اوریزانول است که می‌تواند اشعه‌های فرابنفش را مهار کند. اشعه‌های فرابنفش می‌توانند به پوست و موی شما آسیب برسانند. این اشعه‌ها می‌توانند مو را اکسید کنند که باعث خشکی و آسیب دیدن رنگ مو می‌شود. بسیاری از محصولات ضد آفتاب از روغن برنج – به دلیل داشتن خواص مهار کننده اشعه‌های فرابنفش – استفاده می‌کنند.

کسانی که مبتلا به اگزما هستند می‌توانند از روغن برنج برای درمان این بیماری پوستی بهره بگیرند. این روغن دارای خاصیت لانولین می‌باشد که دارای تفاوت‌هایی نیز می باشد.روغن برنج سبک‌تر از روغن لانولین بوده و باعث التهاب یا واکنش های حساسیتی نمی‌شود. خواص نرم‌کنندگی آن باعث نفوذ به ترک ها شده و یک سد دفاعی در برابر تحریکات پوستی ایجاد می‌کند.روغن برنج سرشار از اسکوالان بوده که در گران‌ترین محصولات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکوالان باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده که این امر باعث می‌شود تا پوست شاداب باقی بماند. میزان مناسب کلاژن باعث سفتی پوست و درنتیجه چین‌وچروک کمتر می شود.روغن برنج به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند تحریکات پوستی را آرام کرده و برای کاهش قرمزی و تورم مفید می باشد.

روغن برنج پوست انسان را ملتهب نکرده و با استفاده موضعی می تواند بیماری تصور پسوریازیس را درمان نماید.خواص ضد التهابی آن باعث آرام سازی پوست شده و خواص مرطوب کنندگی آن باعث تسکین دادن و هیدراته کردن پوست می‌شود.

روغن برنج علاوه بر این‌که به‌‌عنوان یک مرطوب کننده شناخته می شود می‌تواند پوست را پاک‌سازی کند. یعنی شما می‌توانید یک بطری روغن برنج را جایگزین دو محصول بهداشتی کنید.از این روغن در کشور ژاپن برای پاک‌سازی پوست و مو استفاده می‌شود.برای استفاده از روغن برنج به‌‌عنوان یک پاک‌کننده قوی مقداری از آن روی یک پد پنبه ای ریخته و به‌مانند پاک‌کننده‌های دیگر از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : خواص فلفل دلمه ای ؛ نر و ماده و زرد و قرمز در طب سنتی برای پوست و زنان باردار

خواص روغن برنج برای مو

اولین تاثیر بارز روغن سبوس برنج برای مو، افزایش درخشندگی و لطافت آن است. اگرچه این نتیجه در تداوم استفاده از این روغن برای مو حاصل می‌شود، اما تاثیر شگرف آن را در همان دفعات اول نیز به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدان موجود در روغن سبوس برنج، می‌توان از آن در درمان شوره سر نیز بهره جست. طبق تحقیق منتشر شده از مطالعات محققان کره‌ای بر روی این ماده، به دلیل وجود اسید لینولئیک و ماده گاما اوریزانول، روغن سبوس برنج تغذیه رسانی عالی برای پیاز مو بوده و سبب رشد و تحریک فولیکول‌های مو می‌شود.

روغن برنج به‌‌عنوان یک نرم‌کننده عمیق مو می باشد. اسیدهای چرب موجود در آن به ساقه‌های مو نفوذ کرده و باعث مرطوب سازی آن می شود. اگر می‌خواهید موهای درخشانی داشته باشید و در برابر نور خورشید و دیگر آسیب‌های محیطی از موهای خود محافظت کنید از روغن برنج استفاده کنید.

روغن برنج سرشار از کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است. اینوزیتول یک تقویت کننده شناخته شده مو است و به همین دلیل به سرم‌های مراقبت از مو اضافه می‌شود. اینوزیتول سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشیده و فولیکول‌ها باعث حجیم شدن مو‌ها می‌شوند. این فولیکول‌ها می‌توانند سریع‌تر از فولیکول‌های آسیب دیده و تغذیه نشده رشد کنند. چون روغن برنج یک روغن خوراکی است می‌توانید از آن در آشپزی نیز استفاده کنید تا به صورت داخلی از خواص آن بهره‌مند شوید.

روغن برنج علاوه بر خواصی که دارد یک نرم‌کننده غیر چرب محسوب شده که می‌تواند مو خوره را کاهش دهد. ترکیبات ویتامین دی موجود در آن در برابر آسیب‌های حرارتی از مو محافظت کرده که مانع از ایجاد موخوره می شود. روغن برنج می‌تواند موهای آسیب‌دیده و خشک را مرطوب کرده و به شما مویی سالم هدیه دهد.

روغن برنج دارای ماده‌ای به نام اوریزانول است که می‌تواند اشعه‌های فرابنفش را مهار کند. اشعه‌های فرابنفش می‌توانند به پوست و موی شما آسیب برسانند. این اشعه‌ها می‌توانند مو را اکسید کنند که باعث خشکی و آسیب دیدن رنگ مو می‌شود. بسیاری از محصولات ضد آفتاب از روغن برنج – به دلیل داشتن خواص مهار کننده اشعه‌های فرابنفش – استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : خواص لپه ؛ قرمز در طب سنتی برای کبوتر و خواص آب لپه پخته و طبیعت لپه

روغن برنج برای اصلاح صورت

اگر روغن برنج قبل از اصلاح استفاده شود باعث ایجاد لایه محافظتی روی پوست شده که به تیغ ریش‌تراش اجازه می‌دهد به نرمی بر روی پوست حرکت کرده و هیچ خراشی بعد از اصلاح باقی نمی گذارد.

خواص روغن برنج برای درمان ترک های پا

اسکوالان و اسیدهای چرب موجود در روغن برنج برای ترک‌های پا بسیار مفید می باشد و خواص ضد التهابی آن می‌تواند از ترک‌های عمیق پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید : خواص گل کلم ؛ قرمز در بدنسازی و بارداری و مضرات گل کلم خام و طرز پخت

روغن برنج پوست را مرطوب کرده و رطوبت را در پوست حفظ می کند که این امر باعث تسریع در فرآیند درمان می شود.

خواص روغن برنج برای سوختگی

روغن سبوس برنج پس از اصلاح، لایه محافظی را بر روی پوست ایجاد می کند که به تیغه اجازه می دهد بدون کشیدن پوست خود به آرامی حرکت کند
و باعث جوش های صورت یا خراش شده باشد.پوست را نرم می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند.

مضرات روغن برنج

اگر چه روغن سبوس برنج معمولا حاوی گلوتن نیست، اما اگر به دنبال رژیم بدون گلوتن هستید، مهم است محصولات بدون گلوتن که می ‌تواند از آلودگی متقابل بالقوه جلوگیری کند را انتخاب کنید.علاوه بر این، هر چند غیر معمول، برخی افراد ممکن است نسبت به این روغن حساسیت داشته باشند. اگر پس از مصرف روغن علائم آلرژی غذایی مانند خارش و یا تورم را تجربه می‌ کنید، به سرعت استفاده خود را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

زیاده‌روی در مصرف روغن برنج باعث افزایش کالری مصرفی روزانه شده و باعث افزایش وزن می شود.اگرچه فواید متعددی برای روغن سبوس برنج وجود دارد، اما این روغن مفید دارای عوارض جانبی هم می باشد. روغن سبوس برنج مانند بسیاری از روغن های گیاهی مانند روغن هسته انگور و کلزا بسیار پردازش شده و تصفیه شده است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم غذاهای فوق العاده پردازش شده مانند روغن سبوس برنج، ممکن است با خطر بالای انواع خاصی از سرطان ‌ها از جمله سرطان سینه همراه باشد. براساس مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۱۹ در پزشکی داخلی JAMA انجام شد، افزایش ۱۰ درصدی مصرف غذاهای دارای فرآوری بیش از حد، با افزایش ۱۴ درصدی مرگ و میر در میان بزرگسالان میانسال مرتبط بود.

مصرف بیش از حد روغن سبوس برنج به صورت خوراکی می‌تواند موجب چاقی یا افزایش چربی در بدن شده و برای قلب و عروق خطرآفرین شود. همچنین با توجه به خاصیت این ماده در درمان یبوست نباید از آن در شرایط تحریک‌پذیری روده استفاده کرد. درباره مضرات روغن سبوس برنج برای زنان باردار و جنین، مطالعات دقیق و اثبات‌شده‌ای وجود ندارد، لذا در چنین شرایطی مشورت با پزشک الزامی است.

از مضرات و معایب استفاده زیاد از سبوس برنج برای خوراک دام, عوارضی همچون اسهال در گله دامی و گرفتگی روده و سوزش روده را در پی دارد.در صورت بروز مشکل دستگاه گوارش مانند زخم روده، چسبندگی، شرایطی که باعث باریک شدن یا انسداد دستگاه گوارش می شود، هضم کند یا سایر اختلالات معده یا روده بهتر است از سبوس برنج استفاده نکنید. فیبر موجود در مغز برنج می تواند دستگاه گوارش شما را مسدود کند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 27 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.