; خواص تمشک و عرق تمشک و برگ تمشک سیاه و قرمز در طب سنتی - فال و خواب
دمنوش به لیمو برای لاغری و روش مصرف دمنوش به لیمو برای کم کردن وزن

دمنوش به لیمو برای لاغری و روش مصرف دمنوش به لیمو برای کم کردن وزن

دمنوش به لیمو برای لاغری دمنوش به لیمو برای لاغری ؛ روش مصرف دمنوش به لیمو برای کم کردن وزن همگی در سایت فال و …

روغن زیتون برای زخم تازه ؛ فواید روغن زیتون برای زخم تازه سزارین

روغن زیتون برای زخم تازه ؛ فواید روغن زیتون برای زخم تازه سزارین

روغن زیتون برای زخم تازه روغن زیتون برای زخم تازه ؛ فواید روغن زیتون برای زخم تازه سزارین همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص درمانی بلوبری ؛ ایا خوردن بلوبری برای بدن خواص دارویی دارد

خواص درمانی بلوبری ؛ ایا خوردن بلوبری برای بدن خواص دارویی دارد

خواص درمانی بلوبری خواص درمانی بلوبری ؛ ایا خوردن بلوبری برای بدن خواص دارویی دارد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

خواص تمشک

خواص تمشک ؛ و عرق تمشک و برگ تمشک سیاه و قرمز در طب سنتی

خواص تمشک ؛ و عرق تمشک و برگ تمشک سیاه و قرمز در طب سنتی همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص نارنج ؛ نارس برای کبد و لاغری و دیابت و خواص برگ و هسته و دمنوش برگ نارنج

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص تمشک

تمشک نام میوه ای از خانواده گلسرخیان است که دارای ساقه ی چوبی بوده و به رنگ های تمشک قرمز، سیاه، ارغوانی، طلایی، سفید و صورتی یافت می شود.

تمشک میوه ای خودرو در مناطق مختلف است که ما آنرا به نام تمشک جنگلی و وحشی می شناسیم. استان های مازندران، گیلان و گلستان، آذربایجان و برخی دیگر از شهر های ایران نیز تمشگ وحشی رشد می کند و این نوع تمشک ها را بعنوان تمشک ایرانی می شناسند.

تمشک یا آب نبات طبیعی هزارا سال است که توسط بشر جمع آوری می شود. تمشک دارای رنگ زیبا، طعم شیرین و آبدار و قدرت آنتی اکسیدانی قوی می باشد که یکی از پرمصرف ترین میوه های دنیا شناخته می شود.

تمشک دارای رنگ های مختلف بوده که از گونه های قرمز و سیاه وجود دارد و همچنین به صورت رنگ ها ارغوانی و زرد و طلایی نیز یافت می شود. رنگ های تمشک دارای ترکیب منحصر به فردی از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد.

خواص تمشک در طب سنتی

طبیعت میوه تمشک سرد و خشک می باشد. تمشک غنی ازآنتی اکسیدان و پلی فنول هایی مانند آنتوسیانین ها، اسید گالیک، کورستین، سیانیدین، کاتچین و اسید سالیسیلیک، ویتامین C، ویتامین B، اسید فولیک، مس و آهن، منگنز و فیبر رژیمی می باشد.

از تمشک برای تهیه ی سالاد میوه، مارمالاد و مربا تمشک، لواشک و رب و سس تمشک، آب میوه، شربت و اسموتی تمشک، تارت و کیک تمشک و چای و دمنوش تمشک استفاده می شود.

در ۱۰۰ گرم از این میوه ۵۳ کالری موجود است. مزاج تمشک از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن عسل معرفی شده است.

تحقیقات در دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داده که مواد مغذی موجود در تمشک به بهبود تعادل انسولین و قند خون در بدن کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کاهش می دهد.

گفته می شود که اگر روزی سه بار تمشک بخورید، بینایی تقویت می شود و از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا که در آن آسیب به شبکیه منجر به از بین رفتن بینایی می شود، در امان می مانید.

افزایش مصرف میوه هایی مانند تمشک خطر ابتلا به چاقی مفرط، بیماری قلبی، دیابت و میزان مرگ و میر را کاهش داده و مقارن با آن باعث داشتن چهره سالم، کاهش وزن و افزایش انرژی می شود.

تمشک به‌‌عنوان یک میوه شناخته می‌شود که از خانواده گل‌سرخیان است. این میوه دارای ساقه چوبی بوده و در رنگ‌های مختلف مانند قرمز، سیاه، سفید، صورتی و ارغوانی دیده می‌شود. خاصیت زیادی برای بدن داشته و به لاغری کمک می‌کند. همچنین این میوه برای سلامت قلب ، پیشگیری از بیماری دیابت ، سلامتی چشم ، بهبود گوارش ، سم‌زدایی بدن و سلامت پوست مفید است.

بیشتر بخوانید : خواص توت فرنگی ؛ وحشی و خشک برای کودکان و لاغری و برگ توت فرنگی

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات تمشک را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص تمشک و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

خواص تمشک برای سلامت چشم

طبق تحقیقات انجام شده اگر روزی سه بار تمشک میل کنید باعث تقویت بینایی شده و از ابتلاء به بیماری دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند. پس برای سلامت چشم می‌توانید از تمشک استفاده کنید.

خواص تمشک برای زن باردار

تحقیقات نشان داده که تمشک برای سلامتی خانم ها به ویژه در دوران بارداری و شیردهی مفید است.

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان های موجود در تمشک برای جلوگیری از تخریب جنین مفید بوده و خطر سقط جنین را کاهش می دهند

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تمشک از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، منیزیم، پتاسیم و مس

برای بهبود رشد جنین در دوران بارداری مفید می باشند . چای و دمنوش تمشک می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کرده و خونریزی شدید در دوران پریود را کاهش دهد

تمشک و چای تمشک برای کاهش تهوع دوران بارداری مفید بوده و به کاهش درد زایمان و کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می کند

همچنین چای تمشک و میوه تمشک شیر مادر را در زنان شیرده افزایش می دهد

پیش از مصرف تمشک در دوران بارداری و شیردهی حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

برگ تمشک فواید زیادی برای زنان باردار دارد و زنانی که تمشک مصرف می کنند، احتمال پاره شدن کیسه در آنان کمتر است. مصرف برگ تمشک زمان وضع حمل را کوتاه می کند.

خواص تمشک برای تقویت سیستم ایمنی

در تمشک آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی به‌وفور یافت می‌شود که این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

خواص تمشک برای کبد

خوردن تمشک از بروز سرطان کبد جلوگیری کرده و این میوه با ارزش و قدرتمند می تواند به سوختن چربی در ناحیه کبد کمک کند، مصرف تمشک از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند.کسانی که به ناراحتی های کبد مبتلا هستند در خوردن آن افراط نکنند.

تمشک برای جلوگیری از بیماری های کبدی مخصوصا سرطان کبد مناسب است. این میوه کوچک و قدرتمند بوده و به سوختن چربی در ناحیه کبد کمک می کند.

خواص تمشک برای پوست

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در تمشک قرمز به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند،

همچین تمشک برای از بین بردن لکه های صورت نیز مفید می باشد.

۱ فنجان ماست ساده را با ۲ فنجان تمشک تازه له شده ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

تمشک دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده و در طب سنتی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده می شود.

به لطف آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی موجود در تمشک می‌‌توان برای کاهش چین‌وچروک پوست از این میوه کمک گرفت.

تمشک برای از بین بردن لکه‌های صورت نیز بسیار مفید است. محافظت از پوست در برابر خورشید تازه اول کار این میوه است. تمشک همانطور که دانستید،

آنتی اکسیدانی قوی است و از طرفی ویتامین C مناسبی دارد لذا می تواند پوستی درخشان و جوان را  برای شما به ارمغان آورد و البته از سرطان پوست هم جلوگیری کند. از بابت پیری زودرس هم خیالتان راحت؛ این میوه با مواد قندی و خواص دیگری که دارد، رسما دشمن پیری زودرس است.

بیشتر بخوانید : خواص پیاز ؛ پخته شده و سرخ شده و خام برای عفونت و کودکان و در بدنسازی

خواص تمشک برای یبوست و معده

میوه تمشک و دمنوش برگ تمشک به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشند.

مقادیر بالای فیبر موجود در تمشک به عنوان یک ملین عمل کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

۴۰ تا ۵۰ گرم از برگ خشک تمشک را در ۱ لیتر آب سرد خیسانده و ۱۰ دقیقه آنرا بجوشانید، سپس ۱۰ دقیقه به آن زمان بدهید تا دم بکشد. آنرا صاف کرده و روزانه ۳ مرتبه در وسط وعده های غذایی خود میل کنید. همچنین این جوشانده، بهبود بخش بند ادرار، درد های نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم ها است و مسکنی برای انواع درد های معده از قبیل نفخ، ترشی معده، گاز شکم و تشنج معده محسوب می شود.

هم تمشک و هم چای تمشک هضم غذا را کیفیت بخشیده و درمانی برای مشکلات معدوی و دستگاه گوارشی محسوب می شوند. این میوه ترش به عنوان یک ملین عمل کرده و یبوست را درمان می کند.

تمشک و شاه توت

تمشک سرشار از ویتامین های C وK است و دارای خواص خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.تمشک خون را تصفیه می کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.تمشک یبوست مزاج را معالجه می کند. تمشک برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک می باشد. تمشک خون را قلیائی می کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

شاه توت ها دارای کالری پایینی بوده و منبع خوبی از ویتامین C و A و E و آنتی‌اکسیدان است. همچنین شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن است. این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.

خواص تمشک برای تقویت حافظه

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که فلاونوئید در انواع توت‌ها مانند تمشک وجود دارد که باعث بهبود حافظه شده و از کاهش توانایی شناختی و بیماری آلزایمر در پیری جلوگیری می کند.

تمشک و سنگ کلیه

برای خرد کردن سنگ کلیه می‌توان از جوشانده پوست ریشه تمشک استفاده نمود.

خواص ساقه تمشک

عصاره برگ و ساقه تمشک که تازه چیده و کوبیده و با کمی صمغ مخلوط نمایند، جهت امراض ‍ چشم مخصوصاً جوش پلک و ریزش اشک و ناخنه و ورم پلک چشم مفید می باشد.

نوشیدن آب برگ و ساقه تمشک که تازه باشد با کمی صمغ عربی جهت تقویت معده و خونریزی معدی و بند آمدن اسهال و معالجه بواسیر نافع است.

ضماد برگ و ساقه های نازک تمشک جهت درد بیخ ران و کوفتگی پا که در اثر ورزش و راه پیمایی عارض شود نافع است.

خواص برگ تمشک

مقادیر بالای پتاسیم موجود در چاب برگ تمشک به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، آترواسکلروزیس

و حملات قلبی را کاهش می دهد. خواص ضد التهابی دمنوش برگ تمشک برای درمان نفخ و معده درد مفید بوده و با بهبود حرمات روده به درمان یبوست کمک می کند. چای برگ تمشک به طور سنتی برای تحریک باروری در مردان و زنان استفاده می شود، دمنوش تمشک سطح هورمون ها را در بدن متعادل کرده و توانایی تولید مثل را بهبود می بخشد.

تمشک قرمز جزو معروف ترین درمانی های طبیعی ناباروری است. برگ های تمشک قرمز حاوی میزان زیادی کلسیم است که به تنظیم هورمون ها کمک زیادی می کند. مصرف همزمان آن با شبدر چمنی تأثیر بیشتری دارد. برگ های تمشک قرمز مشکل اختلالات تخمک گذاری را کم می کند. اختلالات تخمک گذاری بعد از چسبندگی لوله های رحم دومین علت ناباروری محسوب می شود.

خواص ریشه تمشک

جوشانده ریشه برگ تمشک برای تسکین سرفه‌های سخت و سیاه سرفه مفید است. ماساژ با دم کرده برگ و یا میوه آن برای سیاه کردن مو استفاده می‌شود.

برای خرد کردن سنگ کلیه می‌توان از جوشانده پوست ریشه تمشک استفاده نمود.

تمشک و بلوبری

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تمشک آبی (بلوبری) سراسر جهان، در آمریکا کشت و پرورش داده می شود.

آمریکا بزرگ ترین تولید کننده تمشک آبی (بلوبری blueberry) است. نام های دیگر آن : زغال اخته، توت آبی، سیاه گیله، است .

طبع بلوبری یا زغال اخته سرد می باشد. درخت یا بوته آن بیشتر به صورت ایستاده، و گاها خمیده هستند . زغال‌اخته آبی منبع غنی فلاونوئیدها است .

خواص تمشک برای قوای جنسی مردان

وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در تمشک باعث افزایش اسپرم در مردان شده و از اسپرم مردان در مقابل آسیب های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص بستنی ؛ سنتی زعفرانی در طب سنتی و بدنسازی برای کودکان و معده

همچنین ویتامین سی و منیزیم موجود در این میوه باعث افزایش میزان تستوسترون شده و برای درمان ناباروری مردان مفید است.

خواص تمشک برای افزایش رشد مو

تمشک سرشار از فولات است، فولات باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و به درمان بیماری کم‌خونی کمک می‌کند.

با رفع بیماری کم‌خونی گردش خون در بدن بهتر شده و اکسیژن‌رسانی بیشتری به فولیکول‌های مو می‌شود

که این امر منجر به رشد مو شده و سلامت مو را به دنبال دارد. خواص تمشک به شکل گیری سلول های قرمز خون کمک میکند زیرا دارای مقادیر زیادی از فولات است.

مو های ما برای حفظ سلامتی و رشد مناسب، به جریان اکسیژن و خون استانداردی احتیاج دارند  که سیلیکون های در تمشک قرمز

میتواند به تامین این قبیل نیاز های مو یاری برساند. سیلیکون همچنین باعث ضخامت مو هم می شود.

خواص تمشک برای نوزادان و کودکان

به محض این که نوزاد شما شروع به مصرف سایر مواد غذایی جامد کرد، شما به تدریج می‌توانید انواع میوه‌ها از جمله تمشک را در رژیم غذایی او قرار دهید.مدتی بعد از شروع غذای کمکی، از حدود ۸ ماهگی می توانید به نوزادتان تمشک بدهید. حتما قبل از قرار دادن تمشک در رژیم غذایی او با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

خواص تمشک برای دیابت

از دمنوش برگ تمشک به‌‌عنوان بهبود هضم غذا می‌‌توان استفاده کرد، کسانی که بیماری و مشکلات گوارشی دارند می‌توانند از این دمنوش استفاده کنند. همچنین فیبر موجود در این میوه به‌‌عنوان یک ملین عمل کرده و برای درمان یبوست مفید است.

تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در تمشک باعث بهبود تعادل انسولین و قند خون در بدن شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات نشان داده که افراد مبتلا به دیابت نوع یک که در رژیم غذایی خود از میوه‌های فیبردار مانند تمشک استفاده می کنند سطح قند خون پایین‌تری دارند.

خواص تمشک برای کاهش وزن و لاغری

در تمشک منگنز و فیبر رژیمی وجود دارد که برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : خواص گوشت گوسفندی ؛ در طب سنتی و جدول ارزش غذایی و بهترین قسمت

فیبر موجود در تمشک باعث پاک‌سازی روده ها شده و اشتها را کاهش می‌دهد و از پرخوری جلوگیری می کند.

منگنز موجود در تمشک باعث افزایش متابولیسم بدن شده و چربی سوزی را به دنبال دارد

چای برگ تمشک به طور گسترده ای باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

خواص تمشک برای فشار خون

پلی فنل هایی که در میوه تمشک وجود دارد از جمع شدن پلاکت ها و کاهش فشار خون باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین پتاسیم موجود در تمشک از سلامت قلب انسان محافظت کرده.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در چاب برگ تمشک به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، آترواسکلروزیس و حملات قلبی را کاهش می دهد.

تمشک برای سگ

سگ ها به میزان مجاز میتوانند تمشک بخورند نه زیاده از حد. تمشک سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای انسان و حیوان مفید است تمشک منبع خوبی از منیزیم، ویتامین C، فیبر ، پتاسیم، مس، منگنز و ویتامین K و همچنین تعدادی از آنتی اکسیدان ها است. با این حال، گاها لازم است که به سگ تمشک داده شود

علاوه بر این، خوردن بیش از حد تمشک نیز می تواند عوارض جانبی مانند استفراغ، و ناراحتی معده در سگ بوجود آورد.اگر در اطراف منزلتان تمشک زیاد وجود دارد این را بدانید که بیش از حد خوردن تمشک برای کبد سگ زیان آور است

تمشک و توت فرنگی

سرطان های ریه، سینه، مثانه و مری را می توان با خواص تمشک کنترل کرد. تمشک سرشار از الاگیک اسید است که میتواند از اینگونه سرطان ها جلوگیری کند. این ماده که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است، تولد سلول های سرطانی در بدن را کاهش می بخشد.

فراوانی آنتی اکسیدانها و پلی فنل موجود در توت فرنگی آن را به یک مواد غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است . توت فرنگی همچنین حاوی آنتوسیانین (که مسئول رنگ قرمز توت فرنگی است )، می باشد که از سیستم گردش خون محافظت می کند و از این طریق می تواند از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و همچنین باعث تنظیم فشار خون میشود.

تمشک در چه فصلی است

تمشک میوه خودرو و فصلی طبیعت شمال دارای ارزش غذایی بالایی است که برای بسیاری از خانواده‌های گیلانی چیدن و عرضه آن درآمد خوبی ایجاد می‌کند.

در آغاز فصل تابستان دستفروشان زیادی بویژه نوجوانان و جوانان در کنار جاده‌های گیلان مشغول فروش تمشک به مردم و گردشگران هستند.

خانواده‌های گیلانی علاقه زیادی به مصرف این میوه وحشی دارند و استفاده از آن به طور سنتی صورت می‌گیرد و ارزش غذایی آن برای بسیاری نامشخص است اما به نظر متخصصان این میوه دارای ارزش غذایی بالایی است.

خواص تمشک و عسل

ترکیب عسل طبیعی با تمشک خواص فراوانی دارد به طوری که قلب را تقویت می‌کند و برای پاک کردن روده و معده مناسب است. مصرف معجون تمشک با عسل به طور ویژه به کسانی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود.

این معجون عسلی به ۲ شکل تهیه می‌شود؛ روش اول به این شکل است که ۱ کیوی، نصف پیمانه تمشک، نصف پیمانه عسل طبیعی، یک پیمانه ماست و میوه‌های تازه را با یک‌دیگر مخلوط می‌کنیم تا شکل یکدستی به خود بگیرد.

روش دوم به این صورت است که ۱ پیمانه آب پرتقال تازه، نصف پیمانه عسل طبیعی، ۲ قاشق غذا خوری آبلیمو و ۱ پیمانه تمشک منجمد را با هم مخلوط می‌کنیم و در صورت دلخواه به آن یخ اضافه می‌کنیم.

مضرات تمشک

زنان باردار بهتر است از خوردن تمشک سیاه خودداری کنند چرا که خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

تیامین موجود در میوه تمشک ممکن است با برخی آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی ایجاد کند که باعث افزایش نگاهنی فشار خون می شود.

تمشک یک ملین و دیورتیک طبیعی بوده و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث اسهال، کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی در بدن شود.

برخی افراد ممکن است با خوردن تمشک دچار واکنش های آلرژیک شوند که با علائمی از جمله احساس خارش در دهان، خارش پوست، خس خس سینه، تهوع، درد شکمی و سرگیجه مشخص می شود.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 9 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.