; خواص سنبل الطیب با اسطوخودوس و گل گاوزبان و بادرنجبویه برای کبد و پوست و مو | فال خواب
خواص عنبر نسارا در درمان بواسیر ؛ فواید عنبر نسارا برای عفونت زنان

خواص عنبر نسارا در درمان بواسیر ؛ فواید عنبر نسارا برای عفونت زنان

خواص عنبر نسارا در درمان بواسیر خواص عنبر نسارا در درمان بواسیر ؛ فواید عنبر نسارا برای عفونت زنان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص پیاز و شیر و ترکیبی فوق العاده مقوی برای درمان سرماخوردگی

خواص پیاز و شیر و ترکیبی فوق العاده مقوی برای درمان سرماخوردگی

خواص پیاز و شیر خواص پیاز و شیر ؛ ترکیبی فوق العاده مقوی برای درمان سرماخوردگی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص اسپند در لاغری و چربی سوزی و لاغری با استفاده از اسپند

خواص اسپند در لاغری و چربی سوزی و لاغری با استفاده از اسپند

خواص اسپند در لاغری خواص اسپند در لاغری ؛ چربی سوزی و لاغری با استفاده از اسپند همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

خواص سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب ؛ با اسطوخودوس و گل گاوزبان و بادرنجبویه برای کبد و پوست و مو

خواص سنبل الطیب ؛ با اسطوخودوس و گل گاوزبان و بادرنجبویه برای کبد و پوست و مو همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص توت فرنگی ؛ وحشی و خشک برای کودکان و لاغری و برگ توت فرنگی

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص سنبل الطیب

سنبل الطیب که با نام علف گربه هم شناخته می شود گیاهی چند ساله است که بوته ای استوار دارد و بومی اروپا و آسیا می باشد. جالب است بدانید که سنبل الطیب به دلیل تاثیرات روانی روی گربه ها با نام علف گربه شناخته می شود.

سنبل الطیب یا علف گربه (نام علمی: Valeriana officinalis) گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.ریشهٔ این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.

سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به‌طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.

خواص سنبل الطیب در طب سنتی

سنبل الطیب طبیعتی گرم و خشک دارد و از این رو دمنوش آن و یا استفاده از این گیاه به هر شکلی برای افراد سوداوی نیز موثر است.مصلح سنبل الطیب در طب کتیرا می باشد. درباره کالری سنبل الطیب اطلاعات زیادی در دسترس نیست .سنبل الطیب، می تواند اعصاب شما را آرام کند، به همین دلیل یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان لرزش دست عصبی می باشد.

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که به یک مشکل رایج تبدیل شده است. آزمایشات آثار مفید عصاره سنبل الطیب را برای بیماری پارکینسون گزارش داده اند. علاوه بر آن، با توجه به اینکه بیماری پارکینسون در نتیجه ی عدم تعادل متابولیک میتوکندری است، فواید عصاره این گیاه جهت بهبود این معضل قابل توجه است.

مطالعات مکرر دریافته اند که آمینو اسید گابا فشار خون را تنظیم می کند. تنظیم فشار خون مناسب، تاثیر مستقیمی بر رویسلامت قلب می گذارد؛ در حالیکه افزایش فشار خون ریسک حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد. گیاه سنبل الطیب را در طب سنتی بیشتر به خاطر فواید دارویی آن برای فشار خون، دیابت و قلب می شناسند.

طبق شواهد علمی، سنبل‌الطیب می‌تواند برای درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی در کودکان و بزرگسالان به کار رود. سنبل‌الطیب در مغز به گونه‌ای اثر می‌کند که محرک‌های عامل بیش‌فعالی را کاهش دهد و به بالا رفتن تمرکز فرد کمک کند. میزان مصرف مناسب سنبل‌الطیب برای درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی الف. پیش از دادن سنبل‌الطیب به کودکان با پزشک (یا متخصص داروهای گیاهی) مشورت کنید. ب. بزرگسالان می‌توانند ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم سنبل‌الطیب مصرف کنند.

شواهد متناقضی درباره موثر بودن سنبل الطیب برای اضطراب موجود است. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهند که مصرف سنبل الطیب ممکن است اضطراب را کاهش می دهد. گرچه نتایج اختلافی دیگر ممکن است به علت تفاوت های دوز مصرف یا نوع و شدت اضطراب مورد درمان بوده است.

سنبل الطیب به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می کند. یک تحقیق هندی دریافت که تمام عصاره و روغن های به دست آمده از سنبل الطیب، تاثیر تکین دهنده قابل توجهی بر روی موش ها دارد. علاوه بر این، این روغن تاثیر آسپرین دا نیز افزایش داد.

سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فواصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل الطیب رنگ سفید یا صورتی دارد و به صورت خوشه‌ای است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ۱۰-۱۵ میلی گرم ریشه سنبل الطیب در روز برای ۸ هفته می تواند علائم یائسگی، به ویژه گر گرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.

سندرم پای بی‌قرار به عنوان یک اختلال عصبی طبقه‌بندی می‌شود. فرد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار هنگام خوابیدن، کشیدگی و ضربان در پاهای‌اش احساس می‌کند. این فرد غالبا نمی‌تواند خواب کامل و آرامی داشته باشد و در نتیجه، در طول روز احساس خستگی مفرط می‌کند. سنبل‌الطیب به آرامش ماهیچه‌های پا و سرعت بخشیدن به فرایند به خواب رفتن کمک می‌کند.

رسیدن به آرامش، یک لازمه‌ی کلیدی برای افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار است، و سنبل‌الطیب یقینا به عنوان داروی گیاهی به شمار می‌رود که می‌تواند چنین شرایطی را فراهم کند. میزان مصرف مناسب سنبل‌الطیب برای تسکین سندرم پای بی‌قرار ۲۵۰ میلی‌گرم الی ۹۰۰ میلی‌گرم نکته: چنان‌چه به سندرم پای بی‌قرار مبتلا هستید، پیش از تصمیم به مصرف مرتب سنبل‌الطیب برای بهبود کیفیت خواب، با پزشک مشورت کنید.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه‌ای در می‌آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود. عصاره سنبل الطیب خواص ضد تشنجی دارد. مطالعه انجام شده جهت ارزیابی خواص ضد تشنجی عصاره سنبل الطیب، مشخص کرد که آماده سازی سنبل الطیب با فعالیت های ضد تشنجی داروها تداخل دارد.

اثر ضد تشنج دارد. در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است. ضد اسپاسم و آرام بخش است. تب‌بر است. بی‌خوابی را درمان می‌کند. ضد کرم معده و روده است. ضد هیجان است. میگرن را برطرف می‌کند. برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی مفید است. در درمان بیماری مالیخولیا اثر مفید دارد. در برطرف کردن درد سیاتیک موثر است. سکسکه مداوم را از بین می‌برد. درد سینه را برطرف می‌کند. استفراغ را برطرف می‌کند.

ریشه سنبل الطیب حاوی ۱ درصد اسانس است. این اسانس درریشه تازه بیشتر است و به تدریج که ریشه خشک می‌شود مقدار اسانس آن کاهش یافته ولی بوی آن قوی تر می‌شود. اسانس تازه برنگ سبز مایل به زرد است ولی در اثر ماندن غلیظ می‌شود. آثار دارویی ریشه تازه آن سه برابر خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک شود و در حرارت بالا تمام اثر دارویی آن از بین می‌رود.

مقدار مصرف در منابع مختلف علمی درباره گیاهان دارویی، چیزی حدود ۱ تا ۱۰ گرم است. اگر برای درمان بیماری بی خوابی از عصاره تغلیظ شده ریشه گیاه سنبل الطیب(سنبل الطیب موجود در قرص ها و کپسول ها) استفاده می کنید، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب آن را مصرف نمایید. فرآورده های خشک شده ریشه این گیاه را که به صورت ۵/۱ تا ۲ گرمی هستند، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.

برای اینکه بتوانید ازخواص سنبل الطیب بیشتر بهره ببرید بهتر است این گیاه را تازه مصرف نمایید. بسیاری از متخصصان ریشه تازه سنبل الطیب را ترجیح می دهد. گزارشات نشان می دهند که مصرف دائم ریشه خشک آن ممکن است باعث تحریکات احساسی شود. با مقدار کم شروع کنید و در صورت نیاز افزایش دهید.

خواص سنبل الطیب برای لاغری

درباره خواص سنبل الطیب برای لاغری اطلاعات زیادی در دسترس نیست . سنبل الطیب بیشتر به عنوان دارویی گیاهی برای تسکین درد و بیخوابی مورد استفاده قرار میگیرد.

خواص سنبل الطیب برای کبد

طبع ریشه گیاه سنبل الطیب گرم و خشک است. از این رو می توان از آن برای تقویت کبد و گرم کردن کبد سرد استفاده کرد. از دمنوش های مناسب کبد چرب می توان به آویشن و گیاه قاصدک و بومادران و گیاه بابا آدم و دندان شیر و دمنوش به لیمو و بادرنجبویه به هر مقدار که قابل نوشیدن برای فرد باشد، توجه فرمایید که دمنوش آرتیشو از جمله موادی است که برای این قبیل بیماران جنبه دارویی دارد، گل گاو زبان و سنبل الطیب هر ۲ شب یک بار ۱ استکان مصرف شود.

خواص سنبل الطیب برای گربه

شاید برای شما جالب باشد، بدانید که چرا گربه سنبل الطیب دوست دارد؟ آکتینیدین موجود در سنبل الطیب به فرومون‌ های بدن گربه‌ شباهت دارد، به همین دلیل مانند یک روان گردان عمل کرده و گربه ها را به خود جذب می کند.

نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روان گردان در آن‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصارهٔ این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد. این گیاه اثر مشابهی نیز بر روی موشهای صحرایی دارد.

سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فواصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل الطیب رنگ سفید یا صورتی دارد و به صورت خوشه‌ای است.

خواص سنبل الطیب برای مغز و اعصاب و خواب

سنبل الطیب در بسیاری از چای‌های مخلوط خواب‌آور وجود دارد. کمک به داشتن خواب آرام، تنها یکی از خواص سنبل الطیب است. زیرا این گیاه علاوه‌براین، آرام‌بخشی طبیعی بوده و موجب تنظیم فشار خون می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به‌خواب رفتن را کاهش داده و کیفیت خواب را ارتقا می‌دهد. بنابراین اگر نمی‌توانید بخوابید، شاید دوای دردتان همین گیاه باشد. برخلاف قرص خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمی دارد و احتمال خواب‌آلودگی و خستگی صبحگاهی ناشی از مصرف سنبل الطیب بسیار کمتر است.

ریشه سنبل الطیب یک نوع آرامبخش طبیعی می باشد که برای آرامش و تسکین اعصاب بسیار عالی و اضطراب و استرس و نگرانی را کاهش می دهد. برای رفع اضطراب هر روز ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم سنبل الطیب را سه یا چهار بار در روز به صورت دمنوش میل کنید.

تحقیقات نشان داده که اسید والرنیک موجود در سنبل الطیب، با کاهش استرس اکسیداتیو در مرکز حافظه مغز (هیپوکامپ) به میزان قابل توجهی باعث تقویت حافظه می شود.

خواص سنبل الطیب برای پوست

روغن سنبل الطیب خواص آنتی اکسیدانی دارد و از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند. همچنین روغن سنبل الطیب خشکی پوست را از بین می برد و برای درمان اگزما مفید می باشد. روغن سنبل الطیب باعث جوان سازی پوست می شود و چین و چروک ها را رفع می کند. استفاده از ریشه این گیاه سبب درخشندگی پوست می شود.

خواص سنبل الطیب برای معده

سنبل الطیب می تواند به عنوان یک داروی درمان کننده مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان مشکلاتی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، اسپاسم معده و روده، اسهال، نفخ و کولیت.

خواص سنبل الطیب برای کودکان

هنوز تحقیقاتی درباره ی اثر سنبل الطیب بر روی کودکان انجام نشده به همین دلیل توصیه می شود که کودکان زیر ۳ سال بهتر است از مصرف این گیاه دارویی، اجتناب کنند. یک مطالعه نشان داده که مصرف سنبل الطیب به مدت ۳ هفته به درمان بیش فعالی و کاهش علائم آن مانند مشکلات خواب و بی قراری در کودکان با سن بیشتر از ۵ سال کمک می کند. توجه : توصیه شده که سنب الطیب نباید به کودکان زیر ۵ سال داده شود.قبل از دادن سنبل الطیب به کودک‌تان با پزشک مشورت کنید.

خواص سنبل الطیب برای مو

مصرف این گیاه سبب تقویت رشد مو می شود و هم چنین ضد خارش است. سنبل الطیب به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می کند. استفاده از دمنوش سنبل الطیب ریشه مو را تقویت می کند و ریزش مو را از بین می برد. مخلوط کردن سنبل الطیب با آب گشنیز و مالیدن آن به چشم سبب روییدن موژه می شود.

در صورتی که رنگ موهای شما تیره است، سفید شدن بی موقع موهای شما می تواند به دلیل کمبود منگنز باشد.پس با مواد زیر می توانید تا حد بسیار زیادی کمبود آن را جبران کنید: نوشیدن یک استکان بابونه و سنبل الطیب ، یک شب در میان می تواند بسیار موثر باشد.

یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی، جوشانده سبوس گندم، مصرف سنبل الطیب، خوردن روزانه یک قاشق مربا خوری از مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات ساییده شده و قراردادن نان جو در دستور رژیم غذایی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید موثر است.

خواص سنبل الطیب در بارداری و شیردهی

بیشتر مطالعات تأثیر منفی‌ای از سنبل الطیب را بر بارداری و رشد جنین نشان نمی‌دهند، اما در این زمینه مطالعات بیشتری موردنیاز است. بااین‌حال اگر باردار هستید، پیش از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید. زنان باردار و مادران شیرده بهتر است از سنبل الطیب استفاده نکنند.

در تعیین رنگ چشم جنین علاوه بر ژنتیک، تغذیه نیز می تواند موثر باشد. رنگ چشم با رنگ مو و بدن ارتباط دارد. بعضی از بانوان در موقع آبستنی مبتلا به تپش قلب یا امراض دیگر قلبی می شوند و با نظر خود یا به دستور پزشک گل گاوزبان و سنبل الطیب را دم کرده و به جای چای می نوشند. این دارو برای امراض قلبی مفید بوده ولی رنگ چشم جنین را تغییر می دهد.

گاها دیده می شود که آدم مو بور، ابرو و چشم سیاه دارد و گاهی برعکس یا گاهی یک مادر سیاه مو که به مقدار کافی ویتامین D در بدن دارد و از آفتاب استفاده می کند یکی از کودکان او چشم زاغ یا چشم آبی می شود، در صورتی که چشم بقیه ی کودکان او مشکی است و موهای این نوزاد هم مشکی است و حتی گاهی اتفاق افتاده که یک چشم زاغ و چشم دیگر مشکی است. این موارد استثنایی مربوط به اثر بعضی از خوراکی هاست یکی از این خوراکیها دم کرده ی سنبل الطیب می باشد.

خواص سنبل الطیب و گل گاوزبان

دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب بسیار آرامش بخش است و برای تمدد اعصاب و روان توصیه می‌شود. خواص دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب : آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی ، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوه باء ، قوه جنسی

خواص سنبل الطیب و اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب طبعی گرم و تر دارد و برای درمان بی خوابی، آرامبخش، ضد افسردگی و ضد سرماخوردگی استفاده می شود.دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرام بخشی که دارد به درمان سردرد و میگرن کمک می کند. اسطوخودوس و سنبل الطیب می تواند در هضم غذا و تقویت معده و همچنین بهبود سلامت قلب و تپش قلب کمک زیادی کند.

خواص سنبل الطیب و فشار خون

حالا دیگر می‌دانید که سنبل الطیب می‌تواند برای ذهن و بدن آرام‌بخش باشد، شاید خیلی تعجب‌آور نباشد که بدانید این گیاه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است. همان ترکیبات فعال سنبل الطیب که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر بودند، به بدن کمک می‌کنند تا فشار خون را به‌درستی تنظیم کند. فشار خون بالا خطرناک است، زیرا خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. این گیاه می‌تواند به‌طور طبیعی فشار خون را کاهش داده و آن را در محدوده‌‌ی سالم نگه دارد. این امر تأثیر مستقیم بر سلامت قلب دارد.

خواص سنبل الطیب و به لیمو

دمنوش گل گاوزبان و به لیمو و زیرفون و سنبل الطیبب شامل گیاهان دارویی است که همه آنها دارای خواص آرام بخش و تسکین اعصاب هستند. گیاهان موجود در این دمنوش به شیوه‌ای کنار هم قرار گرفته اند که تکمیل کننده یکدیگر بوده و یک مجموعه کامل است. این دمنوش ترکیبی خاصیت تسکین دهنده دارد

خواص سنبل الطیب و بابونه

سنبل الطیب و بابونه هر دو یک داروی گیاهی و موثر برای درمان بی خوابی هستند و همچنین دارای خواص آرامبخشی نیز می باشند که می توانند به کاهش اضطراب و بی خوابی کمک زیادی کند. ریشه گیاه سنبل الطیب دارای اسید ایزووالریک می باشد که می تواند به درمان بی خوابی کمک زیادی کند. این گیاه دارویی می تواند باعث کاهش اضطراب و استرس در افراد شود و اعصاب را تسکین دهد تا افرادی که به علت اضطراب دچار بی خوابی شده اند را درمان کند.

سنبل الطیب برای پریود و رحم

سنبل الطیب یک آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی است، به این معنی که اسپاسم و انقباض شدید عضلات رحم در دوران قاعدگی را کاهش داده و به درمان درد شدید پریود کمک می کند. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف ۲۵۵ میلی گرم سنبل الطیب سه بار در روز به مدت دو دوره قاعدگی، درد ناشی از قاعدگی را التیام می دهد.

طبع آرام‌بخش سنبل الطیب آن را به انتخابی هوشمندانه برای تسکین درد قاعدگی تبدیل کرده است. این گیاه می‌تواند شدت و مدت‌زمان ناراحتی ناشی از قاعدگی دردناک را کاهش دهد. این دردها در زنانی که از سندروم پیش از قاعدگی رنج می‌برند، رایج است.

سنبل الطیب برای سرماخوردگی

افرادی که دچار عارضه آسم خفیف و سرفه‌های خشک هستند، باید گل گاوزبان، بابونه، گل شقایق و سنبل الطیب را باهم مخلوط کرده و روزانه ۲ تا ۳ بار دم و مصرف کنند همچنین شربت دم کرده گل گاوزبان خواص خلط آور دارد که برای درمان سرفه می‌توان از آن استفاده کرد.

سنبل الطیب برای سگ

ریشه سنبل الطیب یکی از محبوب ترین گیاهان آرام بخش و ضد اضطراب مشترک بین سگ ها و انسان ها است. از آن جایی که سنبل الطیب یک گیاه دارویی با طبع گرم محسوب می شود، برای سگ هایی که مستعد گرمازدگی هستند، توصیه نمی شود. (به عنوان مثال، سگ های مبتلا به خارشی که با لمس با زبان قرمز رنگ خود، داغ می شوند!)

از این گیاه برای حوادث و موقعیت های استرس زا یا زمانی که سگ شما هیستریک و عصبی یا بیش از حد تحریک پذیر است، استفاده کنید. اگر قرار است سگ شما یک واقعه استرس زا یا سفر را پشت سر بگذارد، از سه روز قبل از این رویداد، سه تا چهار بار در روز و هر بار به میزان ۵ قطره از ریشه سنبل الطیب را به او بدهید. اگرچه سنبل الطیب به طور کلی برای سگ ها بی خطر است، اما مقدار زیادی از آن ممکن است باعث بروز ناراحتی های گوارشی شود؛ همچنین نباید از این گیاه برای سگ های باردار استفاده شود.

سنبل الطیب و رنگ چشم

در تعیین رنگ چشم جنین علاوه بر ژنتیک، تغذیه نیز می تواند موثر باشد. رنگ چشم با رنگ مو و بدن ارتباط دارد. بعضی از بانوان در موقع آبستنی مبتلا به تپش قلب یا امراض دیگر قلبی می شوند و با نظر خود یا به دستور پزشک گل گاوزبان و سنبل الطیب را دم کرده و به جای چای می نوشند. این دارو برای امراض قلبی مفید بوده ولی رنگ چشم جنین را تغییر می دهد.

گاها دیده می شود که آدم مو بور، ابرو و چشم سیاه دارد و گاهی برعکس یا گاهی یک مادر سیاه مو که به مقدار کافی ویتامین D در بدن دارد و از آفتاب استفاده می کند یکی از کودکان او چشم زاغ یا چشم آبی می شود، در صورتی که چشم بقیه ی کودکان او مشکی است و موهای این نوزاد هم مشکی است و حتی گاهی اتفاق افتاده که یک چشم زاغ و چشم دیگر مشکی است. این موارد استثنایی مربوط به اثر بعضی از خوراکی هاست یکی از این خوراکیها دم کرده ی سنبل الطیب می باشد.

سنبل الطیب و دیابت

در طب سنتی از سنبل الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود.

ایا سنبل الطیب چاق کننده است

سنبل الطیب بیشتر به عنوان گیاهی آرامبخش و خواب آور استفاده می شود و درباره چاق کننده بودن این گیاه اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

طریقه مصرف سنبل الطیب

سنبل الطیب را برای درمان بیماری ها به صورت چای و دمنوش سنبل الطیب، عرق، تنتور، عصاره و پودر سنبل الطیب استفاده می کنند.زمان مصرف نباید بیش از هشت هفته پیاپی باشد زیرا باعث عوراضی مثل ناراحتی معده، سر گیجه و خارش پوست می‌شود.

مقدار مجاز مصرف روزانه سنبل الطیب

چای و دمنوش سنبل الطیب : ۳ گرم ریشه خشک شده در یک ۱ فنجان آب جوش

تنتور سنبل الطیب : ۱ یا ۱/۲ قاشق چای خوری (۴ تا ۶ میلی لیتر)

شربت عصاره مایع : ۱ یا ۱/۲ قاشق چای خوری (۱ تا ۲ میلی لیتر)

پودر سنبل الطیب : ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز

بیشتر بخوانید : خواص پیاز ؛ پخته شده و سرخ شده و خام برای عفونت و کودکان و در بدنسازی

خواص سنبل الطیب برای کاهش درد سیاتیک

ریشه سنبل الطیب دارای خواص آرامبخش می باشد در نتیجه می تواند ماهیچه و عضلات بدن را آرام کرده و خصوصا درد ناشی از سیاتیک را به میزان چشمگیری کاهش می دهد زیرا این گیاه دارویی دارای روغن های فراری است که تنش عضلانی را در بدن از بین می برد. برای به دست آوردن این خواص به مدت چند هفته، هر هفته چند فنجان دمنوش سنبل الطیب بنوشید.

خواص سنبل الطیب برای سلامت قلب

سنبل الطیب باعث می شود که عروق خونی گشاد و نرم شود و همچنین خون را رقیق می کند که باعث بهبود گردش خون شده و عضلات قلب نیز تقویت می شوند.

بیشتر بخوانید : خواص بستنی ؛ سنتی زعفرانی در طب سنتی و بدنسازی برای کودکان و معده

اگر دارای فشارخون بالا هستید سنبل الطیب به کاهش آن کمک می کند.

همچنین بسیاری از افراد پرفشاری خون ناشی از استرس و اضطراب دارند که سنبل الطیب می تواند به دلیل دارا بودن آرامبخش به این موضوع کمک کند و تپش قلب را نیز برطرف کند در نتیجه سلامت قلب را به شما هدیه می دهد.

خواص سنبل الطیب برای کاهش علائم صرع

سنبل الطیب به دلیل دارا بودن خواص آرامبخش می تواندعملکرد سیستم عصبی را بهبود ببخشد خصوصا اینکه تعداد دفعات تشنج در بیماران مبتلا به صرع را کاهش می دهد.

خواص سنبل الطیب برای درمان بی خوابی

اسید ایزووالریک و والریک از ترکیبات آرامبخش موجود در سنبل الطیب می باشد که برای درمان بی خوابی بسیار عالی ست.

بیشتر بخوانید : خواص تمشک ؛ و عرق تمشک و برگ تمشک سیاه و قرمز در طب سنتی

۲ یا ۳ گرم ریشه خشک سنبل الطیب را در ۱ فنجان آب داغ خیسانده و به همراه کمی عسل ۲ ساعت قبل از خواب میل کنید.

خواص سنبل الطیب برای بهبود وسواس فکری

دمنوش ریشه سنبل الطیب به مدت ۲ یا ۳ هفته می تواند در درمان بیماری روانی اختلال وسواسی اجباری تاثیر بسزایی داشته باشد و کمک می کند تا فرد بتواند افکار، اجبار و وسواس ناخواسته را نادیده بگیرد و عملکرد طبیعی داشته باشد.

خواص سنبل الطیب برای تقویت حافظه

اسید والرنیک موجود در ریشه سنبل الطیب، عملکرد حافظه را بالا می برد و مهارت های حل مسئله در کودکان و بزرگسالان را بهبود می بخشد.

خواص سنبل الطیب برای کاهش علائم یائسگی

سنبل الطیب یکی از گیاهان دارویی مخصوص خانم ها می باشد زیرا می تواند به کاهش علائم یائسگی زودرس کمک نماید.

بیشتر بخوانید : خواص روغن آرگان ؛ برای پوست و لک صورت و ریش و دور چشم و ابرو

روغن های فرار موجود در ریشه آن علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی را برطرف می کند.

خواص سنبل الطیب برای رفع سرگیجه

سرگیجه می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد مانند ابتلا به میگرن، مصرف برخی داروها یا اعتیاد به الکل. سنبل الطیب می تواند مانند یک داروی گیاهی خانگی سرگیجه را درمان نماید.

خواص سنبل الطیب روی اضطراب

شواهد متناقضی درباره مؤثر بودن سنبل الطیب برای اضطراب موجود است.

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهند که مصرف سنبل الطیب ممکن است اضطراب را کاهش می دهد.

گرچه نتایج اختلافی دیگر ممکن است به علت تفاوت های دوز مصرف یا نوع و شدت اضطراب مورد درمان بوده است.

مضرات سنبل الطیب

در مورد مضرات سنبل الطیب برای گربه باید بگوییم که عوارض آن چنانی این گیاه برای گربه ندارد و فقط اگر مقدار زیادی از این گیاه را به گربه خود بدهید باعث اسهال و استفراغ در حیوان خواهد شد، البته بعد از مدتی گربه به حالت طبیعی خود بر می گردد.

اگر چه ای گیاه دارای خواص بیشماری است اما در مواردی نیز دارای محدودیت در مصرف می‌باشد. از این رو بهتر اثربخشی بیشتر این گیاه موارد منع مصرف آن را بشناسید: زیاده روی در مصرف این گیاه، باعث سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده می‌شود. مصرف زیاد آن باعث خواب آلودگی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که راننده‌ها به هیچ وجه نباید از سنبل الطیب استفاده کنند. برای کلیه مضر است به همین دلیل باید آن را با کتیرا خورد.

زنان باردار و مادران شیرده بهتر است از سنبل الطیب استفاده نکنند.زمان مصرف نباید بیش از هشت هفته پیاپی باشد زیرا باعث عوراضی مثل ناراحتی معده، سر گیجه و خارش پوست می‌شود.هنوز تحقیقاتی درباره ی اثر سنبل الطیب بر روی کودکان انجام نشده به همین دلیل توصیه می شود که کودکان زیر ۳ سال بهتر است از مصرف این گیاه دارویی، اجتناب کنند.سنبل الطیب؛ مصرف این گیاه با مکمل یا داروهای خواب‌آور می‌تواند موجب خستگی شدید شود.

مضرات دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب  : در مصرف این ترکیب زیاده روی نکنید. روزانه ۲ فنجان نهایتا! مصرف زیاد آن ممکن است بعد ها منجر به بی خوابی های شبانه شود. باتوجه به تاثیرات نشاط بخش و آرامبخش مصرف آن کاملا توصیه میشود. مصرف در حد متعادل این ترکیب تقریبا هیچ ضرری ندارد! باتوجه به طبع گرم و تر این دمنوش افراد با طبع گرم بهتر است همراه با مصلح استفاده میشود. باتوجه به طبع گرم و تر قبل از مصرف زنان و باردار و شیرده با پزشک مشورت کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 30 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.