; خواص جوانه ماش در بدنسازی برای کودکان و پوست صورت و لاغری - فال و خواب
مصلح گوشت شترمرغ ؛ آیا می دانید مصلح گوشت شترمرغ چیست

مصلح گوشت شترمرغ ؛ آیا می دانید مصلح گوشت شترمرغ چیست

مصلح گوشت شترمرغ مصلح گوشت شترمرغ ؛ آیا می دانید مصلح گوشت شترمرغ چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

خواص عدس نارنجی و خواص دال عدس نارنجی برای یبوست کودکان

خواص عدس نارنجی و خواص دال عدس نارنجی برای یبوست کودکان

خواص عدس نارنجی خواص عدس نارنجی ؛ خواص دال عدس نارنجی برای یبوست کودکان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

مضرات روغن بادام تلخ برای چشم و عوارض ریختن روغن بادام تلخ در داخل چشم

مضرات روغن بادام تلخ برای چشم و عوارض ریختن روغن بادام تلخ در داخل چشم

مضرات روغن بادام تلخ برای چشم مضرات روغن بادام تلخ برای چشم ؛ عوارض ریختن روغن بادام تلخ در داخل چشم همگی در سایت فال …

خواص جوانه ماش

خواص جوانه ماش ؛ در بدنسازی برای کودکان و پوست صورت و لاغری

خواص جوانه ماش ؛ در بدنسازی برای کودکان و پوست صورت و لاغری همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص شلغم ؛ و عسل برای کرونا و مردان و کبد و قلب و سرماخوردگی خام برای کودکان

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با جوانه ماش

جوانه ماش که مرطوب کردن و نگهداری از دانه های ماش در محیط مناسب به دست می آید

حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیاری می باشد که برای سلامتی بدن ضروری هستند.

مصرف جوانه ماش به دلیل پروتئین بالا به گیاه خواران توصیه می شود.

در هر ۱۵ گرم (دو قاشق غذاخوری) از پودر جوانه ماش ۰.۳ گرم قند، ۰.۳ گرم چربی و ۰.۰۲ گرم نمک دارد.

این محصول فاقد اسیدهای چرب ترانس است و انرژی آن معادل ۵۶ کیلوکالری است.

بهترین روش استفاده از پودر جوانه ماش جوانه آفتاب، بدون حرارت دادن و ترکیب با نوشیدنی‌ها، مانند شیر، آب و یا آب میوه می‌باشد.

همچنین می‌توانید این محصول را در انواع سالادها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : خواص خارگیل ؛ همه چیز در مورد خواص و مضرات میوه خارگیل

خواص جوانه ماش برای پیشگیری از سرماخوردگی

جوانه ماش از جوان هایی می باشد که می تواند باعث پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی شود. جوانه ماش به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی دیگر می توانید به بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند.

با قوی شدن سیستم ایمنی بدن ، احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می باشد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند جوانه ماش را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

جوانه ماش برای بدنسازی

افرادی که به ورزش های سنگین مثل بدنسازی علاقمند هستند همیشه دنبال مواد غذایی هستند که بتواند به رشد عضلات کمک کند. جوانه ماش یکی از مواد غذایی محسوب می شود که برای عضله سازی بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید : خواص ریواس ؛ کردستان در طب سنتی برای لاغری و دیابت و خواص ریشه ریواس

جوانه ماش حاوی مقادیر غنی از پروتئین گیاهی و طبیعی می باشد که برای ساخت عضله های جدید ضروری است و افرادی که به ورزش های سنگین مثل بدنسازی و پرورش اندام علاقمند هستند می تواند آنرا جایگزین داروهای مضر کنند.

البته خواص جوانه ماش برای ورزش بدنسازی همین جا تمام نمی شود زیرا جوانه ماش حاوی مقادیر غنی از کربو هیدرات نیز می باشد که پس از تمرینات سخت و سنگین بدنسازی می تواند به ریکاوری عضلات بدن کمک شایانی کند.

خواص جوانه ماش برای پیشگیری از پوکی استخوان

جوانه ماش یکی از مواد غذایی است که برای استحکام و تقویت استخوان های بدن یک گزینه مناسب است. جوانه ماش حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم و انواع ویتامین ها می باشد که برای استخوان سازی بسیار مناسب است.

علاوه بر این مصرف جوانه ماش در یک رژیم غذایی صحیح می تواند تراکم استخوان های بدن را به طور قابل ملاحظه ای حفظ کند که این کار باعث می شود در سنین بالاتر از بیماری های شایع استخوانی مثل پوکی استخوان در امان بمانید.

بیشتر بخوانید : خواص ماش ؛ در طب سنتی و بدنسازی برای پوست صورت و کودکان و فشار خون

توصیه می شود کسانی که استخوان های ضعیفی دارند مواد غذایی مثل جوانه ماش را با توصیه متخصص تغذیه در رژیم غذایی خود قرار دهند ؛ جوانه ماش می تواند استحکام استخوان ها را حفظ کرده و به سلامت استخوان ها کمک شایانی کند.

جوانه ماش برای جوان سازی پوست

آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی موجود در جوانه ماش باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین‌وچروک به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند.

خواص جوانه ماش برای بهبود گوارش

در جوانه ماش فیبر به فراوانی وجود دارد که باعث بهبود هضم غذا شده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

جوانه ماش برای درمان ریزش مو

جوانه ماش دارای آهن و مس می باشد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول‌های مو باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

خواص جوانه ماش برای سم زدایی کبد

جوانه ماش دارای مقادیر قابل‌توجهی از کولین می باشد که به سم‌زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می‌دهد.

جوانه ماش برای درمان کم خونی

جوانه ماش به دلیل داشتن آهن و فولات فراوان باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شده که این امر به کم‌خونی کمک می‌کند.

خواص جوانه ماش برای درمان یبوست

در جوانه ماش فیبر به فراوانی وجود دارد که باعث سلامت دستگاه گوارش شده و باعث بهبود حرکات روده می شود که این امر می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری یبوست کمک کند.

جوانه ماش برای کاهش وزن و لاغری

جوانه ماش دارای کالری کمی بوده و به دلیل مقادیر بالای فیبری که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری در افراد به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص جوانه ماش برای کاهش فشار خون

در جوانه ماش پتاسیم و همچنین پپتیدهای فراوان وجود دارد که باعث کاهش فشارخون می شود. پس افراد مبتلا به فشارخون بالا می توانند در رژیم غذایی خود از جوانه ماش استفاده کنند.

خواص جوانه ماش در طب سنتی

هر صد گرم جوانه ماش سی کالری دارد و طبیعت جوانه ماش سرد و خشک می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

جوانه ماش، حاوی مقادیر بالای آهن و مس است که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به درمان ریزش مو کمک می کنند.

جوانه ماش کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

یک تحقیق نشان داده افرادی که به مدت ۱۶ هفته هر روز ۱ فنجان جوانه ماش را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در جوانه ماش به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک می کند.

کربوهیدرات موجود در جوانه ماش به ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

مقادیر قایل توجه فیبر موجود در جوانه ماش باعث سلامت دستگاه گوارش شده و با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K که دارد به استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث تقویت سیستم ایمنی بده شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر بالای آهن و فولات است که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

مطالعه نشان می دهد که جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B که دارد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

مقادیر بالای مواد معدنی از جمله پتاسیم و همچنین پپتید های موجود در جوانه ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه ماش باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجهی کولین است که به سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B6 و فولات است که به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها کمک می کنند.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K می باشد که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشد.

خواص جوانه ماش برای نوزادان و کودکان

به سوپ کودکتان جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات بیفزایید و اینگونه غذای او را مقوی کنید. جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات سرشار از ویتامین های گروه ب و ث می باشند که سبب هضم بهتر غذای کودک خواهند شد.

جوانه ماش به خاطر داشتن فسفر و کلسیم در رشد اطفال تاثیر زیادی دارد.

کودکان باید بعد از پایان هشت ماهگی از گندم و فرآورده های آن استفاده نمایند.

شما می توانید برای بهره گیری کودکتان از خواص جوانه ، آن را به ماست کودک دو تا پنج سال خود اضافه کنید.

اگر هم کودک بالای پنج سال دارد، جوانه ها را به سالاد او بیفزایید. جوانه عدس و ماش هضم آسانی دارد و پس برای مقوی و مغذی تر کردن غذای کودک آن را به سوپ، آش یا در پوره و فرنی کودک اضافه کنید.

جوانه ماش به خاطر داشتن فسفر و کلسیم در رشد اطفال تاثیر زیادی دارد.

خواص جوانه ماش برای قناری و عروس هلندی

ارزش غذایی چهار قاشق غذاخوری جوانه ماش معادل یک کف دست نان است.

این جوانه نسبت به دانه آن سه تا ۱۲ برابر ویتامین B و سه برابر ویتامین E دارد وبه واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال‌های آزاد مضر بدن را حذف می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت‌های مغزی و غدد جنسی می‌شود.

نحوه صحیح تغذیه با جوانه ماش به این صورت است که اولین جوانه ای که زد باید مصرف کرد و الباقی رو در یخچال گذاشت تا رشدش کمتر شود اگر اندازه جوانه زیادتر شود نباید به پرنده داد و بنوعی سمی حساب می آید و تمام خواص آن به نوک اول آن است.

از خرید پودر یا بسته آماده جوانه ماش از سوپرمارکت ها برای تغذیه ی پرنده خودداری کنید چون یکی از عوامل تلف شدن پرندگان می باشد.

ماش بهتر است بصورت جوانه به پرنده داده شود تا پخته چون خواص جوانه چندین برابر بیشتر از پخته ی آن است.

طبع ماش گرم است و برای مست کردن پرنده نیز کاربرد دارد.

اگر نمیخواهید جفتتان هنگام جوجه داری مست شود نباید جوانه رو قطع کرد بلکه در کنار طبع سزدی که دارد غذایی با طبع گرم قرار داد.

خواص جوانه ماش برای چاقی صورت

جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که بر روی گیرنده‌های استروژنی پوست عمل می‌کند.

در نتیجه اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می‌دهد و مانع از خشکی و پیری پوست می‌شود باعث پر شدن و چاق شدن پوست می شود.

اگر به چاقی صورت علاقه مند هستید خواندن مطالب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

جوانه گندم برای چاقی صورت

جینسینگ برای چاقی صورت

انجیر خشک برای چاقی صورت

آووکادو و چاقی صورت

خوردن آب هویج ناشتا برای چاقی صورت

خواص گلاب برای چاقی صورت

خواص جوانه ماش در بارداری

جوانه ی ماش در شرایظ گرم و مرطوب تهیه می شود و ممکن است که حاوی باکتری های بیماری زا باشد به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند سالمندان، نوزادان و کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

خواص جوانه ماش و گندم

جوانه گندم ما را خوش خلق می کند

جوانه گندم سرشار از ویتامین های گروه B و E است و نسبت به دانه آن ۳ تا ۱۲ برابر ویتامین B و ۳ برابر ویتامین E دارد و در هر ۱۰۰ گرم آن ۲۰۰ کالری انرژی نهفته است.

ویتامین B موجود در جوانه گندم با تنظیم سیستم عصبی، کم خوابی، استرس، خستگی و بی حالی را رفع و باعث آرامش خاطر می شود.

این جوانه به واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت های مغزی می شود.

همچنین فعالیت غدد جنسی را زیاد و اکسیژن بدن را تامین می کند و برای رفع التهابات بدن مفید است.

جوانه ماش سموم بدن را دفع می کند.

این جوانه سرشار از ویتامین C بوده و به جذب آهن مواد غذایی کمک می کند.

خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است.

جوانه ماش باعث ازدیاد شیر مادران شده، ادرارآور است، سموم بدن را دفع می کند و صفرابر است. این جوانه خاصیت چاق کنندگی ندارد.

خواص جوانه ماش و شبدر

جوانه ماش سموم بدن را دفع می کند.

این جوانه سرشار از ویتامین C بوده و به جذب آهن مواد غذایی کمک می کند.

خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است.

جوانه ماش باعث ازدیاد شیر مادران شده، ادرارآور است، سموم بدن را دفع می کند و صفرابر است. این جوانه خاصیت چاق کنندگی ندارد.

جوانه شبدر یک منبع غنی از ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی دارد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

جوانه شبدر دارای خواص ضد التهابی است و به پیشگیری و درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جوانه شبدر به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کنند.

یکی از بهترین راه های درمان چاقی و اضافه وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد؛ جوانه شبدر بسیار کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کم می کند.

استروژن گیاهی موجود در جوانه شبدر، درست مانند استروژن موجود در بدن زنان است؛ جوانه شبدر به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم دوران یائسگی و ورم پستان شناخته می شود.

مقادیر بالای ویتامین K موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید پلاکت کمک کرده و روند لخته شدن خون را بهبود می بخشد.

جوانه شبدر یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود گردش خون و سم زدایی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

جوانه شبدر به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فیتوکمیکال ها و ایزوفلاوون ها هستند، این ترکیبات به طور مستقیم باعث کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهند.

مقادیر بالای آهن موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

آهن موجود در جوانه شبدر به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

جوانه شبدر منبع خوبی از کلسیم است که به تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای پروتئین گیاهی است و به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین برای گیاهخواران، خام گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

طرز تهیه جوانه ماش

در یک کاسه بزرگ دانه‌های ماش سبز را خوب بشویید.

روی ماش‌ها آب سرد بریزید (آب باید ۲ تا ۳ برابر حجم ماش‌ها باشد) به گونه‌ای که آب روی ماش‌ها را کامل بپوشاند.

بگذارید ماش‌ها ۶ تا ۱۲ ساعت در آب خیس بخورند. آب ماش‌ها را خالی کنید و آن‌ها را با آب سرد خوب بشویید و دوباره آبکش کنید.

ماش‌های آبکش شده را در یک پارچه نخی تمیز بریزید و گره بزنید تا بیرون نریزند.

پارچه را درون ظرفی بگذارید و در جای خشک و تاریک قرار دهید.

پارچه را به مدت پنج روز در جای تاریک نگه دارید، در این مدت هر روز پارچه را بیرون بیاورید و ماش‌ها را خوب بشویید و دوباره سر جای خود برگردانید.

پس از پنج روز جوانه ماش شما آماده است، زمانی که جوانه‌ها حداقل ۲.۵ سانتی متر رشد کرد می‌توانید آن‌ها را برای تهیه انواع غذا و سالاد استفاده کنید.

غذا با جوانه ماش

طرز تهیه سالاد با جوانه ماش

برای تهیه سالاد و آب پز کردن جوانه ماش، مواد زیر را آماده کنید.

مواد لازم برای ۲ نفر:

– ۲۵۵ گرم جوانه ماش

– ۴ پیمانه یا ۱ لیتر آب

مواد لازم برای تهیه سالاد:

– ۱ عدد پیازچه خرد شده

– ۱ قاشق غذاخوری کنجد سفید بو داده

– ۱ حبه سیر رنده شده یا له شده

– ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد

– ½ قاشق غذاخوری سس سویا

– ¼ قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه:

۱- ۴ پیمانه آب را در قابلمه بریزید. سپس آن را روی حرارت متوسط گذاشته تا به جوش آید.

۲- جوانه های ماش را داخل آب جوش ریخته و به مدت ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه آن ها را بپزید.

البته وقتی جوانه ها را اضافه می کنید، آب از حالت جوشش خارج شده و بعد از مدتی دوباره به جوش می آید. ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه را بعد از به جوش آمدن آب حساب کنید.

۳- بعد از آبپز شدن جوانه ها، آن ها را در صافی یا آبکشی ریخته و ۵ دقیقه آن را کنار بگذارید تا آب آن کامل گرفته شود.

در غیر این صورت باعث آبکی شدن سالاد، سس و روغن های آن می شود.

۴- اکنون جوانه ها آماده ی استفاده در هر نوع غذایی هستند. مثل انواع سالاد، ساندویچ، کنار غذا و…

۵- برای تهیه ی سالادی که مواد اولیه ی آن را ذکر کردیم، پیازچه، سیر و کنجد بو داده را مخلوط کرده و خوب هم بزنید.

۶- حال سس سویا، روغن کنجد و نمک را ریخته و خوب مخلوط کنید.

۷- جوانه های ماش را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه سالاد را در یخچال گذاشته و بعد از خنک شدن بلافاصله آن را میل کنید.

– اضافه ی سالاد را می توانید برای استفاده ی بعدی نگه دارید. اما در عرض ۲۴ ساعت آن را مصرف کنید.

جوانه ماش در سوپ

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و جوانه ماش

سیب زمینی: ۱ عدد بزرگ (خرد شده)

قارچ: ۲۵۰ گرم (خرد شده)

کرفس: ½ پیمانه (ریز خرد شده)

جوانه ماش: ۱ پیمانه

نشاسته: ۳ ق.غ

آب قلم یا گوشت: ۱ پیمانه

آب مرغ: ½ ۱ پیمانه

نمک: ⅔ ق.غ

فلفل سیاه تازه: ۱ ق.چ

۱٫ کرفس، سیب زمینی و آب گوشت را درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.

۲٫ ۲۰ دقیقه زمان دهید تا سیب زمینی پخته شود.

۳٫ قارچ ، آب مرغ را به مواد اضافه کنید و برای تیره نشدن قارچ ها در ظرف را باز بگذارید.

۴٫ ۱۰ دقیقه به مواد زمان دهید تا به جوش آید.

۵٫ ½ پیمانه از آب به جوش آمده سوپ را بردارید و در کاسه ای جدا با نشاسته مخلوط کنید تا نشاسته نرم و یکدست شود.

۶٫ نشاسته را درون سوپ بریزید و به آرامی مخلوط کنید تا کمی سوپ لعاب دار شود.

۷٫ جوانه ، نمک و فلفل را اضافه کنید و ۵ دقیقه یه سوپ زمان دهید تا مزه ها کمی مخلوط شود.

۸٫ با سیب زمینی گریل شده، پنیر فتا و نان شیرین سرو کنید.

نکاتی برای بهتر شدن غذا

۱٫ می توانید جایگزین جوانه ماش از جوانه گندم استفاده کنید.

۲٫ اجازه ندهید جوانه زیاد پخته و نرم شود . در این سوپ جوانه باید کمی ترد و جویدنی باشد.

۳٫ در صورتی که از آب گوشت و مرغ دارای نمک استفاده می کنید، در استفاده از نمک احتیاط کنید.

جوانه ماش در بطری

مواد لازم برای تهیه جوانه ماش در بطری

ماش سبز

آب

ظرف شیشه ای

پارچه توری

کش

طرز تهیه جوانه ماش در بطری شیشه ای

در یک کاسه بزرگ دانه ای ماش سبز را خوب بشویید.

ماش ها را در ظرف شیشه ای بریزید و بر روی آن ها آب سرد بریزید تا کامل روی آن ها را بپوشاند.

بگذارید به مدت ۲ ساعت در آن خوب خیس بخورد.

مقداری از آب ظرف را خالی کنید. سر ظرف شیشه ای را با با پارچه توری ببندید (پارچه ی توری را با کش دور ظرف شیشه ای ببندید)، حالا درب فلزی ظرف را بگذارید و آن را وارونه کنید به گونه ای که ماش ها در مقدار آب موجود در ظرف غوطه ور باشند.

ظرف شیشه ای را همانطور وارونه به مدت ۳ روز در یک جای تاریک مثلا در کابینت بگذارید.

هر روز صبح و عصر بر روی ماش ها به آرامی آب بریزید و سپس آبکش کنید، دوباره مقدار کمی آب بر روی آن ها بریزید و به جای اول بازگردانید.

پس از ۳ روز جوانه ماش شما آماده می شود. زمانی می توانید از جوانه ها استفاده کنید که حداقل ۲٫۵ سانتیمتر رشد کرده باشند.

جوانه ماش در شیردهی

خوردن ماش پخته و جوانه ماش باعث زیاد شدن شیر مادر میشود.

جوانه های ماش همچنین سبب افزایش میزان چربی شیر مادر شده و در نتیجه شیر مادر چرب تر و مغذی تر بوده و نوزاد احساس سیری بیشتری می کند.

جوانه ی ماش یک ماده ی غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. بنابراین جوانه ماش می تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه ی شما برای مقابله با چاقی باشد.

جوانه ماش سرشار از ویتامین c است اما این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.

جوانه های ماش برخلاف دیگر سبزی جات که هرچه بیشتر رسیده می شوند خواص تغذیه ای آن ها کاهش می یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می کنند.

جوانه های ماش، غنی ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین ها و مواد معدنی محسوب شده و همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند.

جوانه های ماش حاوی انواع ویتامین های (a, b, c, d, e, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند.

خاصیت بارز جوانه ماش برطرف کردن خستگی و رخوت است.

جوانه ماش ادرار آور خوبی است و سموم بدن را دفع کرده و صفرابر است.

مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود.

طرز مصرف جوانه ماش

جوانه ی ماش را بلافاصله بعد از تهیه و در واقع سبز کردن استفاده کنید.

البته می توان جوانه ها در فریزر نگهداری کرد، اما هر چه زودتر آن را مصرف کنید بهتر است.

برخی فروشگاه ها جوانه ها را به صورت بسته بندی می فروشند. دقت داشته باشید که اگر این بسته ها را تهیه کردید، یا در همان روز یا روز بعد مصرف کنید. جوانه هر چه بیشتر بماند، باکتری بیشتری در آن رشد می کند.

 اگر می خواهید جوانه ها را در فریزر نگهداری کنید، حتماً آن ها را در کشویی دور از گوشت و غذاهای دریایی بگذارید.

قبل از مصرف و استفاده از جوانه ها برای پخت غذا، حتماً آن ها را با آب سرد شسته و اجازه دهید آب آن کامل گرفته شود.

خوردن ماش برای کسانی که مبتلا به خارش شدید بدن هستند مفید می‎باشد. برای درمان اگزما ماش را پخته با سرکه مخلوط نموده در محل بگذارید.

برای رفع التهابات سطحی بدن بخصوص لک و پیسی ضماد آرد ماش مفید است

مخلوط پودر ماش با عرق موردو گذاشتن آن به صورت ضماد سبب درمان کک مک خواهد شد.

برای درمان اسهال خوردن ماش پخته با پوست مفید است ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده آن را مصرف کنید. مخلوط ماش و برنج کم‎چربی یک غذای خوب برای کسانی که اسهال شده‎اند ، است.

برای استفاده از ماش برای درمان یبوست ابتدا ماش را قدری تفت داده سپس بلغور کرده پوست آن را بگیرند و با آن غذا درست کنند.

برای درمان درد بواسیر مصرف ماش پوست کنده بسیار توصیه می شود.

برای درمان ورم ماش تازه را بجوشانید و له کنید سپس با زرده تخم‎مرغ مخلوط کنید و بر روی قسمت متورم بمالید.

اگراعضای بدنتان خواب رفته و بی‎حس شده است بهتر است برای رفع خواب رفتگی آن با ضماد پخته ماش مالش دهید.

خوردن ماش پخته برای افرادی که به سکسکه ‎های مقاوم دچارند مفید است.

جوانه ماش و ماست

ترکیب ماست و جوانه ماش و نمک یه ماست مخلوط خوشمزه برای سرو همراه غذا هست که خیلی خوشمزه است.

می‌توان جوانه‌ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد.

به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می‌یابد.

مصرف جوانه همراه با سالاد یا ساندویچ‌های خانگی، میان وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش‌آموزان است.

جوانه ماش به خاطر داشتن فسفر و کلسیم در رشد اطفال تاثیر زیادی دارد.

کودکان باید بعد از پایان هشت ماهگی از گندم و فرآورده های آن استفاده نمایند.

شما می توانید برای بهره گیری کودکتان از خواص جوانه ، آن را به ماست کودک دو تا پنج سال خود اضافه کنید.

اگر هم کودک بالای پنج سال دارد، جوانه ها را به سالاد او بیفزایید.

جوانه عدس و ماش هضم آسانی دارد و پس برای مقوی و مغذی تر کردن غذای کودک آن را به سوپ، آش یا در پوره و فرنی کودک اضافه کنید.

می‌توان جوانه‌ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد.

به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می‌یابد.

جوانه ماش و دیابت

مصرف منظم و به اندازه جوانه های ماش برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، مفید است.

این مزایای جوانه های ماش عمدتا به دلیل کم بودن شاخص گلیسمی آن است.

شاخص گلیسمی یک مقیاس است که در محدوده ۰ تا ۱۰۰ قرار دارد و نمیزانی را تعیین می کند که یک ماده غذایی خاص قند را به جریان خون منتقل می کند.

شاخص گلیسمی پایین، بدین معنی است که قند را به سرعت جریان خون وارد می کند و از این طریق مانع از افزایش ناگهانی میزان قند خون و کمک به کنترل دیابت می شود علاوه بر این، الیاف رژیمی در جوانه های ماش میزان قندی را که توسط جریان خون جذب می شود، کاهش می دهد و بنابراین سطح قند خون ما را کنترل می کند.

مضرات جوانه ماش

جوانه ماش خواص بسیار زیادی برای دستگاه گوارش دارد و در صورتی که به طور صحیح مصرف شود می تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود ، اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود می تواند مشکلاتی برای دستگاه گوارش به وجود اورد.

بیشتر بخوانید : خواص وانیل ؛ برای چاقی و پوست صورت در کیک و لاغری را چگونه مصرف کنیم

مصرف بیش از حد جوانه ماش می تواند باعث اسهال شود. افرادی که دارای معده های ضعیف هستند و مستعد اسهال هستند با مصرف بیش از حد جوانه ماش ممکن است دچار اسهال شدید و اختلالات گوارشی شوند.

از این رو توصیه می شود کسانی که مشکلات گوارشی ندارند به صورت صحیح از جوانه ماش استفاده کنند و کسانی که دارای سابقه مشکلات گوارشی هستند قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند تا دچار مشکلات بعدی نشود.

جوانه ماش دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد اما به دلیل اینکه در اکثر مواقع جوانه ماش در شرایط خیلی مناسبی تهیه نمی شود به بعضی افراد با شرایط خاص توصیه می شود ، در صورت امکان از این گیاه استفاده نکنند.

همانطور که مطمئنا می دانید جوانه ماش از قرار دادن دانه های ماش در فضایی با رطوبت و گرمای زیاد تهیه می شود که همین محل می تواند باعث رشد انواع باکتری ها نیز باشد؛ البته همه باکتری ها زیان آور نیستند ولی احتیاط شرط عقل است.

از این رو توصیه می شود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به دیگران هستند از مصرف جوانه ماش صرف نظر کنند. به طور مثال افراد سالمند ، کودکان و نوزادان ، زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی هستند بهتر است جوانه ماش مصرف نکنند.

البته بعضی افراد خاص هم هستند که دارای بیماری های خاص هستند که این بیماری ها باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن یا تضعیف سیستم ایمنی بدن شده است. این افراد هم بهتر است از مصرف جوانه ماش خودداری کنند.

طبع ماش کمی سرد و خشک است و به همین علت استفاده زیاد آن باعث زیادشدن خلط می‎شود.

کسانی که مبتلا به بیماری دستگاه گوارش می‎باشند از ماش کمتر استفاده کنند.

خوردن زیاد ماش برای دندان‎ها مضر است.

کسانی که صرع دارند از ماش پوست کنده استفاده کنند.

مصرف زیاد ماش باعث ضعف قوه باه می‎شود.

جوانه ی ماش در شرایظ گرم و مرطوب تهیه می شود و ممکن است که حاوی باکتری های بیماری زا باشد به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند سالمندان، نوزادان و کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.