; خواص تخمه هندوانه و ژاپنی و محبوبی و خام و ابوجهل در طب سنتی برای لاغری - فال و خواب
دمنوش ریحان برای سنگ کلیه ؛ فواید دمنوش ریحان برای درمان سنگ کلیه

دمنوش ریحان برای سنگ کلیه ؛ فواید دمنوش ریحان برای درمان سنگ کلیه

دمنوش ریحان برای سنگ کلیه دمنوش ریحان برای سنگ کلیه ؛ فواید دمنوش ریحان برای درمان سنگ کلیه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص گواوا برای پوست + طریقه خوردن و طبع و قیمت میوه گواوا قرمز و زرد

خواص گواوا برای پوست + طریقه خوردن و طبع و قیمت میوه گواوا قرمز و زرد

خواص گواوا خواص گواوا ؛ برای پوست + طریقه خوردن و طبع و قیمت میوه گواوا قرمز و زرد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

طبع آلبالو خشک و سردی و گرمی و خواص و تاثیر آن بر بدن

طبع آلبالو خشک و سردی و گرمی و خواص و تاثیر آن بر بدن

طبع آلبالو خشک طبع آلبالو خشک ؛ سردی و گرمی ، خواص و تاثیر آن بر بدن همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب …

خواص تخمه هندوانه

خواص تخمه هندوانه ؛ ژاپنی و محبوبی و خام و ابوجهل در طب سنتی برای لاغری

خواص تخمه هندوانه ؛ ژاپنی و محبوبی و خام و ابوجهل در طب سنتی برای لاغری همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص بذر کتان ؛ در بارداری و برای باردار شدن و تنبلی تخمدان و نازایی

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص تخمه هندوانه

تخمه هندوانه که همان هسته میوه هندوانه است ، پس از بو دادن و فراوری به عنوان آجیل مصرف می شود. جالب است بدانید که تخم هندوانه علاوه بر اینکه به عنوان تنقلات مورد استفاده قرار می گیرد ، در آشپزی آسیایی نیز بسیار محبوب است.شما می توانید دانه های هندوانه را به صورت خام ، جوانه زده و بو داده بخورید. به هر شکل ، این دانه ها بسیار خوشمزه و سالم هستند. معمولاً بذر هندوانه نیز پس از جوانه زدن مقوی می شود.

می‌توان تخم هندوانه را در آب خیس کرده و چند روز صبر کنید تا جوانه بزند و بعد این جوانه را در زیر نور خورشید و یا در فر خشک کرده و از جوانه تخم هندوانه استفاده کنید. چای تخم هندوانه و روغن تخم هندوانه از دیگر مواردی هستند که می‌توان از تخم هندوانه استفاده کرد. تخم هندوانه مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد که موجب خواص فوق‌العاده آن می‌شود. از جمله خواص تخم هندوانه قرمز می‌توان به مواردی از جمله بهبود سلامت قلب، درمان دیابت، تقویت مو، کاهش پیری، تقویت حافظه و کاهش وزن اشاره کرد.

هندوانه، این میوه‌ی شیرین و آبدار، مهمان همیشگی خانه‌های ما در فصل تابستان است. علاوه‌بر خود میوه، تخم هندوانه نیز خواص فراوانی دارد که معمولا آن را نادیده می‌گیریم. تخم هندوانه سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B، منیزیم، روی، مس، آهن و پتاسیم است و برای زیبایی پوست و مراقبت از پوست و مو و همچنین کنترل قند خون فواید بسیار دارد.

خواص تخمه هندوانه در طب سنتی

طبع تخم هندوانه بر اساس گفته متخصصان طب سنتی سرد و تر است و مصلح آن عسل و گلنگبین است.کالری تخمه هندوانه در حالت خشک شده ۵۵۷ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم می باشد.تخم‌های سیاه همان دانه‌های ارزشمندی هستند که نباید دور بریزید؛ در یک هندوانه صدها تخم سیاه قابل‌مصرف وجود دارد. تخم هندوانه حاوی برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های بسیار غنی است و به روش‌های مختلفی قابل‌مصرف است. با خوردن هندوانه علاوه‌بر لذت بردن از میوه‌ای آبدار و شیرین از خواص بی‌شمار تخم‌ هندوانه نیز بهره‌مند می‌شوید.

روش رایج دیگری برای مصرف تخم هندوانه و بهره بردن از خواص بی‌شمار آن، استخراج روغن از این دانه‌های مغذی است. انجام این فرایند در خانه ممکن نیست، ولی روغن تخم هندوانه در فروشگاه‌های محصولات غذایی به فروش می‌رسد و در آسیا و آفریقا بسیار رواج دارد. این روغن را می‌توان به‌عنوان طعم‌دهنده در انواع غذاها، سالاد و سایر موارد استفاده کرد.

دانه های هندوانه منبع خوبی از روی هستند. این ماده به تقویت سیستم ایمنی بدن ، به هضم غذا ، رشد سلول کمک می کند و سیستم عصبی شما را سالم نگه می دارد.هندوانه میوه‌ای شیرین، آبدار و لذیذ است که دانه‌هایی مغذی دارد. با این وجود، بیشتر افراد بعد از خوردن هندوانه، این دانه‌های مغذی را دور می‌ریزند که اشتباهی بزرگ است.

بیشتر افراد از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ی تخم هندوانه آگاه نیستند؛ تخم هندوانه خواص بی‌شمار و ارزشمندی دارد که برای سلامتی شما ضروری است. خرافه‌ی خنده‌داری می‌گوید اگر تخم هندوانه را قورت بدهید، در معده‌ی شما هندوانه سبز می‌شود! و این در حالی است که خوردن تخم هندوانه فواید بسیاری برای بدن دارد. تخم هندوانه از گیاه هندوانه که در بین گیاه‌شناسان با نام علمی سیترولوس لاناتوس شناخته می‌شود، به دست می‌آید. تخم هندوانه معمولا دارای دو رنگ اصلی سفید و سیاه است که اولی رنگ تخم‌های نارس و دومی رنگ تخم‌های کاملا رسیده است.

دانه های هندوانه منبع عالی آهن هستند. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت ، نیاز روزانه آهن ۱۸ میلی گرم در روز است.نه تنها تخمه ها، بلکه حتی روغن تخمه هندوانه نیز پر از مزایا است ؛ روغن تخمه هندوانه پس از خشک کردن دانه های خرد شده استخراج می شود.

روغن تخمه هندوانه در آفریقای غربی محبوبیت فراوانی دارد و برای پوست و موی شما به طور معجزه آسایی کار می کند. خواص مرطوب کنندگی عالی و بافتی ظریف دارد، به همین دلیل است که اغلب در روغن بچه ها استفاده می شود و غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر اسید های چرب ضروری است. یکی از مواد مهم آن، اسید لینولئیک است که برای پوست مفید می باشد و حتی از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

از دیگر خواص تخم هندوانه می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت مو‌ها اشاره کرد‌. تخم هندوانه دارای مقادیر بالایی از پروتئین، آهن، منیزیم و مس است و به همین دلیل تاثیر فوق‌العاده‌ای در حفظ سلامت مو و بهبود ظاهر آن دارند. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در رشد مو پروتئین است و تخم هندوانه با داشتن سطح بالایی از پروتئین برای درمان ریزش مو و افرادی‌که دارای مو‌های کم پشت و نازک هستند بسیار موثر و مفید است.

تخم هندوانه همچنین دارای عنصر مس است که مس از مواد ضروری برای تولید ملانین است و ملانین مسئول رنگ مو است‌. منیزیم موجود در تخم هندوانه موجب محکم شدن مو‌ها و جلوگیری از شکستگی مو و موخوره می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با مصرف تخم هندوانه موهایی سالم و نرم و شفاف داشته باشید.

منیزیم یک ماده مغذی ضروری برای فعالیت متابولیک است. از این رو دانه های هندوانه سرشار از منیزیم است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت ، بدن ما روزانه به ۴۲۰ گرم منیزیم نیاز دارد. تخم هندوانه دارای مواد مغذی ازجمله کاروتنوئید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های B است و به همین دلیل تخم هندوانه می‌تواند پاسخ‌های ایمنی بدن را تقویت کرده و موجب کاهش فشار وارد بر سیستم ایمنی بدن شود‌.

تخم هندوانه حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که آنتی‌اکسیدان‌ها با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و به همین دلیل احتمال ابتلا ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

چربی های خوب حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک و غیر اشباع هستند که به عنوان چربی های خوب در نظر گرفته می شوند. این چربی ها برای جلوگیری از حمله قلبی ، سکته مغزی و همچنین کاهش کلسترول مفید است. چهار گرم دانه هندوانه ۰٫۳ گرم اسیدهای چرب اشباع نشده غیر اشباع و ۱٫۱ گرم اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه فراهم می کند.

تخم هندوانه منبعی غنی از منیزیم، پتاسیم و بعضی از آمینواسیدهایی است که تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود سلامت قلب دارند. اسیدآمینه آرژینین یکی از عناصر مهم در کاهش فشار خون است. تخم هندوانه حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ است که این اسید‌های چرب نقش موثر و مفیدی در کاهش فشار خون دارند. همچنین تخم هندوانه با داشتن عنصر پتاسیم که یکی از عناصر گشادکننده‌ی رگ‌های خونی می‌تواند موجب تنظیم فشار خون شده و فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد.

اگر استخوان ضعیف دارید و شرایطی مانند پوکی استخوان دارید ، دانه های هندوانه را در آن بگنجانید. خوردن منظم دانه های هندوانه می تواند از بروز اختلالات استخوانی جلوگیری کند زیرا غنی از منیزیم ، مس ، پتاسیم است.

یکی از خواص تخم هندوانه کاهش سطح LDL یا کلسترول بد است. تخم هندوانه حاوی فیبر و اسیدهای چرب بوده که موجب کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL شده و از بروز اختلالات و مشکلاتی ازجمله رسوب پلاک در خون، آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته پیشگیری کرده و همزمان موجب افزایش کلسترول خوب خون یا HDL می‌شود.

خواص تخمه هندوانه برای کودکان

تخم هندوانه در بالا بردن قدرت دهنی کودکان موثر بوده و کالری بسیار بالایی دارد و سرشار از آهن است.

خواص تخمه هندوانه برای کبد

اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ تخمه هندوانه برای کبد مفید هستند و با سم زدایی و پاک سازی کبد به درمان بیماری هایی از جمبه کبد چرب کمک می کنند.هندوانه صفرابر است و از ایجاد رسوبات صفراوی در کیسه صفرا و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به تعدیل چربی خون کمک کند.

خواص تخمه هندوانه برای لاغری

از دیگر خواص تخم هندوانه می‌توان به تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن اشاره کرد. تخم هندوانه حاوی فیبر است که فیبر موجب احساس سیری و کاهش اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری شده و به لاغری کمک می‌کند. همچنین تخم هندوانه با افزایش میزان سوخت و ساز بدن و تامین انرژی لازم برای بدن به لاغری و دست یابی به تناسب اندام کمک می‌کند.

تخمۀ هندوانه کالری نسبتاً بالایی دارد ولی چربی اشباع آن بسیار پایین است و منبع خوبی برای چربی غیر اشباع (نوع مفیدی از چربی) محسوب می‌شود. چربی اشباع نوع مضری از چربی است که در بافت‌های بدن نفوذ می‌کند و دفع نمی‌شود

تخمه هندوانه به دلیل داشتن مواد مغذی مانند منیزیم، فولات و آهن برای سلامت بدن ضروری می باشد.فیبر موجود در تخمه هندوانه باعث سیری طولانی مدت شده و به کاهش اشتها و لاغری کمک می کند. تخمه هندوانه باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شده و با تامین انرژی مورد نیاز بدن اثر مثبتی در کاهش وزن دارد.

خواص تخمه هندوانه برای پوست

یکی از خواص تخم هندوانه قرمز کمک به مراقبت از پوست و حفظ سلامت پوست است. تخم هندوانه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر چربی‌هایی است که این چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست مفید است.

یکی از مواردی که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، استفاده منظم از تخم هندوانه است. مصرف منظم و مرتب از تخم هندوانه از تیره و مات شدن پوست جلوگیری می‌کند. تخم هندوانه با داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند موجب رفع و کاهش چین و چروک‌های پوست و لک‌های ناشی از افزایش سن می‌شود.

تخم هندوانه با افزایش انعطاف‌پذیری پوست چروک شدن آن به تعویق می‌اندازد. از دیگر خواص تخم هندوانه این است که با مصرف روغن تخم هندوانه می‌توان موجب جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست شده و احتمال بروز آکنه را نیز کاهش می‌دهد.

خواص تخمه هندوانه در بارداری و شیردهی

فولات موجود در تخمه هندوانه به تشکیل سلول‌های خونی و مغز استخوان کمک کرده و از نقایص زایمان جلوگیری می‌کند. این تنقلات خوش‌مزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان مفید بوده و آهن موجود در آن از بروز کم‌خونی جلوگیری می کند.

از عناصر اصلی فعالیت‌ها و میل جنسی می‌توان به آمینو اسید‌ها اشاره کرد. تخم هندوانه حاوی مقادیر بالایی از لیزین، اسید گلوتامیک و آرژینین است که این اسید‌های آمینه موحب افزایش میل و توانایی جنسی را در مردانی که از ناباروری و ناتوانی جنسی رنج می‌برند، می‌شوند.

تخم هندوانه حاوی مقادیر بالایی از کاروتنوئید است که کاروتنوئید نقش قابل‌توجهی و فوق‌العاده‌ای در تولید اسپرم و افزایش شانس باروری در زوج‌هایی که برای بارداری اقدام می‌کنند، دارد. تخم هندوانه دارای فولات بوده که موجب پیشگیری از نقایص زایمان شده و به تشکیل سلول‌های خونی و مغز استخوان کمک می‌کند.

علاوه بر این تخمه هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار مفید است و آهن موجود در تخم هندوانه موجب پیشگیری بروز کم خونی می‌شود. بنابراین تاثیر در بارداری و باروری ازجمله خواص تخم هندوانه قرمز است. مصرف هندوانه سبب افزایش شیر مادر می شود.

آیا تخمه هندوانه چربی دارد

علت اینکه تخمه هندوانه چاق کننده است وجود چربی در تخمه هندوانه است البته این چربی برای بدن مضر نیست و بیشتر از نوع چربی غیر اشباع است و میزان چربی اشباع آن پایین است.

طرز بو دادن تخمه هندوانه

بعضی‌ها دوست ندارند برای جوانه‌زدن تخم هندوانه صبر کنند، پس بهتر است که آن را به‌صورت بوداده مصرف کنند. با اینکه ممکن است بخشی از مواد مغذی و خواص این دانه‌های ارزشمند با بو دادن از بین برود، ولی یکی از روش‌های رایج مصرف تخم هندوانه، شور کردن و بو دادن آن است.

برای این کار دانه‌ها را در ماهیتابه‌ای با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه حرارت دهید تا دانه‌ها ترد شوند. اگر کمی روغن زیتون روی دانه‌ها اسپری کنید، بعد از بو دادن، طعمی عالی و لذیذ پیدا خواهند کرد.

تخمه هندوانه چاق میکند؟

خوردن تخمه هندوانه باعث چاقی می شود تخمه هندوانه کالری نسبتا بالایی دارد و کالری بالای آن می تواند عامل چاقی باشد. علت اینکه تخمه هندوانه چاق کننده است وجود چربی در تخمه هندوانه است البته این چربی برای بدن مضر نیست و بیشتر از نوع چربی غیر اشباع است و میزان چربی اشباع آن پایین است.

بنابراین وجود چربی در تخمه هندوانه باعث چاقی می شود اما این موضوع به دلیل کالری بالای تخمه هندوانه ناشی از چربی غیر اشباع آن است. البته اگر مشکل چاقی نداشته باشید تخمه هندوانه فوایدی نیز دارد و یکی از فواید آن دفع سموم بدن است.

تخمه هندوانه برای یبوست و معده

منیزیم موجود در تخمه هندوانه باعث بهبود هضم غذا شده و بر روی سلامت دستگاه گوارش مفید است. روی نیز از بروز اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و مشکلات مرتبط با اسید معده جلوگیری کرده و برای درمان بیماری اسهال مفید می باشد.

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی فیبر است که به تنظیم حرکات روده ها و دفع ضایعات از بدن کمک می کند. با مصرف تخمه هندوانه از ملینی طبیعی بهره مند می شوید که یبوست را از بین می برد. این تخمه ها همچنین به کنترل دستگاه گوارش نیز کمک می کنند.

تخمه هندوانه برای دیابت

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد تخمه هندوانه اثر مثبتی در کاهش انباشتگی گلیکوژن دارد و به دلیل دارا بودن اسیدهای مختلف مانند اسیدهای چرب امگا شش و منیزیم به پیشگیری و درمان دیابت نوع دو کمک می کند. عصاره تخم هندوانه به دلیل داشتن خاصیت ضد دیابتی برای کاهش سطح گلوکز پلاسما مفید است.

تخمه هندوانه برای نقرس

درباره مصرف تخمه هندوانه برای بیماری نقرس اطلاعات زیادی در دسترس نیست . اما مصرف تخمه کدو مفید است . با مصرف تخمه کدو دردهای مفاصل را کاهش دهید؛ تجربیات مختلف نشان داده است اضافه کردن روغن تخمه کدو به برنامه رژیم غذایی روزانه، دردهای التهاب مفاصل را کم می کند؛ چه درون تخمه کدو امگا ۶ و امگا ۳ وجود دارد که با التهاب مفاصل مبارزه می کند.

تخمه هندوانه برای عروس هلندی

دانه های انگور، طالبی، زغال اخته، هندوانه و انار برای دادن به پرنده ها ،همگی سالم هستند . عروس هلندی بیشتر به دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان، تخم شاهدانه، بذر سبزیجات، انواع اجیل ها و … علاقه نشان می دهد.

تخمه هندوانه برای گلو درد و سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص تخمه هندوانه افزایش انرژی است. پروتئین موجود در آن، انرژی بدن را بالا می‌برد. علاوه‌براین، وجود مواد مغذی باارزش، عملکرد بدن را بهبود می‌­بخشد. بنابراین، اگر می خواهید انرژی بیشتری برای انجام فعالیت­‌ها دریافت نمایید مصرف این تخمه به شما کمک خواهد کرد.

بهترین روش مصرف هندوانه برای بهبودی سرما خوردگی و از بین بردن سرفه ها و گلودرد بصورت اب هندوانه است. اب هندوانه بسیار شیرین است و باعث از بین بردن تلخی دهان هنگام سرماخوردگی می شود. پوست سفید داخل هندوانه برای زخم و چرک گلو و دهان بسیار موثر است.

تخمه هندوانه در رژیم کتو

رژیم کتوژنیک یا کتو، نوعی رژیم غذایی کم-کربوهیدرات و پرچربی است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. هندوانه که یکی از میوه های محبوب تابستانی است که از کربوهیدرات پایینی برخوردار است و آن را به مجموعه میوه های رژیم کتوژنیک وارد می کند. هر ½ پیمانه هندوانه، حاوی ۵٫۴ گرم کربوهیدرات خالص است. یکی از مزیت های مصرف هندوانه، آبدار بودن این میوه خوش طعم و شیرین است. نصف پیمانه هندوانه، چیزی حدود ۲۳ کالری دارد و حاوی ۴٫۷ گرم قند طبیعی است. همچنین این میوه حاوی ۴۳۲ واحد ویتامین A است که قادر است نیاز بدن شما به این ویتامین ضروری را برطرف کند.

در کتو چه موادغذایی ممنوع است؟ غذاهایی که شیرین‌کننده دارند: نوشابه، آب‌میوه صنعتی، کیک، بستنی، آبنبات و از این دست خوراکی‌ها. غلات و غذاهایی که نشاسته دارند: برنج، پاستا و غیره. حبوبات: لوبیا قرمز، نخود و عدس. سبزیجات ریشه‌ای و غده‌ای: سیب‌زمینی، هویج و از این دست خوراکی‌ها. محصولات رژیمی و فراوری شده. سس‌ها و طعم دهنده‌ها، چرا که می‌توانند حاوی مقدار زیادی قند و چربی‌های مضر باشند. چربی‌های ناسالم.، تنها چربی‌هایی که باید مصرف کنید، روغن‌های گیاهی و چربی‌های مفیدی است که در موادی مانند آووکادو یافت می‌شود.

تخمه هندوانه و سرطان

مواد معدنی غنی از تخمه های هندوانه عبارتند از آهن، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، سدیم، فسفر و روی هستند و همانطور که دیدیم، چربی های موجود در دانه ها، اسیدهای چرب غیر اشباع و پلی غیر اشباع هستند.تخمه ها همچنین غنی از ویتامین های B هستند، که طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کنند و از سایر توابع مهم بدن حمایت می کنند. تخمه های هندوانه غنی از نیاسین، یک ویتامین B قوی هستند که سیستم های عصبی و گوارشی و سلامت پوست را حفظ می کند.

هندوانه منبع خوب آنتی‌اکسیدانی به نام «لیکوپن» است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث رنگ قرمز هندوانه می‌شود. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که موجب اکسیده شدن کلسترول بد (LDL) و رسوب آن در رگ‌های خونی می‌شود خنثی کند و از سکته‌های قلبی و مغزی و تنگی و التهاب عروق مجاری تنفسی جلوگیری کرده و شدت حملات آسم را کاهش دهد. همچنین لیکوپن می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده و سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها موثر باشد.

تخمه هندوانه و پروستات

هندوانه منبع خوب آنتی‌اکسیدانی به نام «لیکوپن» است. لیکوپن می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده و سرطان پروستات در آقایان موثر باشد.یکی از درمان های خانگی برای تسکین علائم تورم پروستات استفاده از دانه هندوانه است .

روش ۱: تخم های هندوانه را از آن جدا کرده، شستشو داده و درون قابلمه ای حاوی یک فنجان آب روی حرارت متوسط بجوشانید و آب مورد نظر را از صافی رد کرده و در روز ۳ الی۴ بار به عنوان چای میل کنید. برای مشاهده آثار شگفت انگیز این چای را حداقل به مدت ۱۰ روز میل کنید.

روش ۲: دانه های هندوانه را جدا کرده ، شستشو دهید و در هوای خنک یا زیر نور آفتاب خشک کنید. روزانه تعدادی از دانه های مورد نظر را میل کنید.

تخمه هندوانه زرد محبوبی

 تخمه هندوانه محبوبی زرد پر از خاصیت و مواد مغذی است و به جوان سازی، سلامت پوست ، رشد موها، سلامت قلب ، سلامت استخوان ها و کاهش وزن کمک می کند. فیبر موجود در تخمه هندوانه علاوه بر کاهش وزن و جلوگیری از چاقی به بهبود مراحل هضم غذا و تقویت معده نیز کمک می کند.

توصیه ما به افرادی که چربی خون بالایی دارند مصرف تخمه هندوانه است که با کاهش چربی و کلسترول مضر خون به سلامت قلب کمک بسیاری می کند. وجود کلسیم در تخمه هندوانه باعث سلامت استخوان ها و دندان ها می شود و نیز سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود. نام دیگر تخمه هندوانه محبوبی ، تخمه هندوانه کلاله یا به اختصار تخمه کلاله (تخمه محبوبی) می باشد. هسته ی هندوانه سرشار از کالری و مواد مغذی است .

تخمه هندوانه پخته

مواد لازم ۲ کیلو تخمه هندوانه خام ۱۰ ق غ نمک (در حین پخت کم بود اضافه میشه) ۵ کاسه آبگوشتی آب ۱ ق غ زردچوبه . تو یه قابلمه بزرگ آب ریختم تخمه ها رو ریختم زردچوبه و نمک رو هم اضافه کردم گذاشتم رو شعله تا با خیال راحت پخته بشن وقتی آبشون خشک شد (زیاد خشک نشه تخمه هاتون خیس باشه) تو سینی ریختم (سعی کنید از ظرفی استفاده کنید که لازم نباشه چون خیس هستن و زردچوبه دارن ظرفتون زرد نشه) گذاشتم تو آفتاب تا خشک بشن .

کربوهیدرات تخمه هندوانه

در هر ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۱۵٫۳۱ گرم کربوهیدرات وجود دارد .

خواص تخمه هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل (حنضل) Colocynth نام علمی Citrullus colocynthis حنظل یکی از تلخ ترین گیاهان دنیاست.تلخی حنظل به علت وجود ماده ای به نام کولوسین تین Colocynthine می باشد. مواد دیگری مانند سیترولول Citrulon و سیترولین Citrulline در این گیاه موجود است.

در تخم حنظل حدود ۱۵٪ روغن وجود دارد. تخم حنظل نیز مسهل خوبی است. برای استفاده از آن باید آن را چندین بار شسته و سپس در آب نمک ریخته و بجوشانید تا تلخی آن کاملا از بین برود، سپس آن را آسیاب کنید و با شیر و خرما مخلوط کرده بجوشانید.

انواع تخمه هندوانه

تخمه هندوانه گونه‌ها و اندازه‌های متفاوتی دارد. تخمه هندوانه آجیلی یا تخمه‌ ژاپنی ، تخمه هندوانه زرد ، تخمه هندوانه ابوجهل ، تخمه هندوانه قرمز

ارزش غذایی تخمه هندوانه

تخم هندوانه مجموعه‌ای از مواد غذایی ارزشمند ازجمله پروتئین و آمینواسید است. حدود ۶۰ درصد از نیاز بدن به این دو ماده، با مصرف یک فنجان تخم هندوانه‌ی خشک‌شده تأمین می‌شود. تخم هندوانه، درصد قابل‌توجهی ویتامین B و به‌خصوص نیاسین را در خود جای داده است.

از دیگر مواد مغذی این دانه می‌توان منیزیم، مس، روی، پتاسیم، منگنز و آهن را نام برد. انواع چربی نیز در این دانه وجود دارد که از میان آنها می‌توان به اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ اشاره کرد. این تجمع مواد مغذی در کنار کالری بالا، از دیگر ویژگی‌های تخم هندوانه است. یک فنجان تخم هندوانه‌ی خشک‌شده، ۶۰۰ کالری دارد.

تخمه هندوانه از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند جدول ارزش غذایی تخمه هندوانه خشک شده تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم انرژی (کالری) ۵۵۷ کیلوکالری کربوهیدرات ۱۵٫۳۱ گرم پروتئین ۲۸٫۳۳ گرم چربی ۴۷٫۳۷ گرم آب ۵٫۰۵ گرم فیبر ۰٫۰۰ گرم قند ۰٫۰۰ گرم کلسترول ۰٫۰۰ میلی گرم

ویتامین های تخمه هندوانه خشک شده نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم ویتامین A 0.00 میکروگرم ویتامین D 0.00 میکروگرم ویتامین E 0.00 میلی گرم ویتامین K 0.00 میکروگرم ویتامین C 0.00 میلی گرم تیامین (B1) 0.19 میلی گرم ریبوفلاوین (B2) 0.15 میلی گرم نیاسین (B3) 3.55 میلی گرم کولین (B4) 0.00میلی گرم پانتوتنیک اسید (B5) 0.35 میلی گرم ویتامین B6 0.09 میلی گرم فولات (B9) 58.00میکروگرم ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی تخمه هندوانه خشک شده نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم کلسیم ۵۴٫۰۰ میلی گرم آهن ۷٫۲۸ میلی گرم منیزیم ۵۱۵٫۰۰ میلی گرم فسفر ۷۵۵٫۰۰ میلی گرم پتاسیم ۶۴۸٫۰۰ میلی گرم سدیم ۹۹٫۰۰ میلی گرم روی ۱۰٫۲۴ میلی گرم مس ۰٫۶۹ میلی گرم منگنز ۱٫۶۱ میلی گرم سلنیم ۰٫۰۰ میکروگرم

بیشتر بخوانید : خواص ترخون ؛ و مرزه در لاغری برای دیابت و شیردهی و خواص ریشه ترخون

خواص تخمه هندوانه برای پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از خاصیت های مهم تخمه هندوانه این است که می تواند باعث سلامت و تقویت استخوان های بدن شود و در نهایت خطر ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان را به طور چشمگیری کاهش دهد. تخمه هندوانی سرشار از مواد معدنی است.

بیشتر بخوانید : خواص ترب سیاه ؛ مضرات و روش مصرف برای کلیه و لاغری و پروستات و پونه

جالب است بدانید که یک فنجان کوچک تخمه هندوانه می تواند به اندازه ۱۴۰ درصد از نیاز بدن به ماده معدنی منیزیم را تامین کند. تخمه هندوانه علاوه بر منیزیم حاوی مقادیر غنی از مس ، پتاسیم ، آهن و منگنر نیز باشد که همه این مواد برای تقویت استخوان ها ضروری هستند.

مواد معدنی موجود در تخمه هندوانه علاوه بر اینکه باعث پیشگیری از بیماری هایی مثل پوکی استخوان می شوند ، باعث می شوند استخوان های بدن مستحکم تر شوند و علاوه بر این موارد به افزایش توده های استخوانی نیز کمک شایانی می کنند.

تخمه هندوانه برای بهبود گوارش

منیزیم موجود در تخمه هندوانه باعث بهبود هضم غذا شده و بر روی سلامت دستگاه گوارش مفید است. روی نیز از بروز اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و مشکلات مرتبط با اسید معده جلوگیری کرده و برای درمان بیماری اسهال مفید می باشد.

بیشتر بخوانید : خواص پنیرک ؛ و لاغری و خارمریم برای کبد و کودکان و مردان و پوست و قاعدگی رحم

تخمه هندوانه برای تقویت سیستم عصبی

تخمه هندوانه به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های گروه ب مانند نیاسین، فولات، تیامین ، اسید پانتوتنیک و ویتامین‌های ب شش برای بهبود عملکرد سیستم عصبی حیاتی بوده و نقش مهمی در ارتباط مؤثر بین مغز و اندام‌های بدن دارد.

خواص تخمه هندوانه برای باروری

همان‌طورکه اشاره شد تخم هندوانه دارای روی بوده که نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه تولید مثل داشته و باعث افزایش کیفیت اسپرم در مردان می شود و همچنین اسیدآمینه‌های موجود در تخمه هندوانه از جمله لیزین، اسید گلوتامیک و آرژینین باعث افزایش میل جنسی در مردان شده و برای سلامت باروری مفید می باشد. تخمه هندوانه دارای منبع خوب منگنز بوده که به درمان ناباروری کمک می‌کند.

تخمه هندوانه برای کاهش کلسترول

در تخمه هندوانه فیبر و اسیدهای چرب وجود داشته که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و از اختلالاتی مانند رسوب پلاک در خون، حمله قلبی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند و باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود.

تخمه هندوانه برای کاهش فشار خون بالا

منیزیم ، پتاسیم و برخی اسیدآمینه‌های موجود در تخمه هندوانه به سلامت قلب کمک کرده و فشارخون را کاهش می دهد. شما برای کاهش فشارخون می توانید تخمه هندوانه را خشک کرد و پس از جوشاندن در آب میل کنید.

خواص تخمه هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی

تخمه هندوانه بخصوص تخمه بو داده دارای مقادیر زیادی از آهن بوده که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد. منیزیم و ویتامین ب موجود در تخمه هندوانه می‌تواند در برابر واکنش‌های آلرژیک واکنش مناسبی نشان دهد.

خواص تخمه هندوانه برای تقویت حافظه

منیزیم موجود در تخمه هندوانه نقش حیاتی و مهمی در بهبود حافظه و توانایی‌های شناختی داشته و از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص پنیر ؛ چدار و لیقوان و تست و بلغاری و گوسفندی و کم چرب و لاکتیکی و خامه ای

این تنقلات باعث جلوگیری از زوال عقل شده و قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد.

روی موجود در تخمه هندوانه برای کاهش بیماری‌های مغزی و روانی و حتی برخی از انواع اسکیزوفرنی مفید بوده و کمبود آن می‌تواند به زوال عقل و کاهش توانایی‌های شناختی منجر شود.

جوانه تخم هندوانه

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده‌ی تمام‌و‌کمال از خواص تخم هندوانه این است که اجازه بدهید تا دانه‌ها جوانه بزنند.

برای بهره‌مند شدن از پروتئین کاملِ انباشته‌شده در تخم هندوانه، باید آن را درطول شب خیس کنید

و دو تا سه روز به آن زمان بدهید. بعد از این مدت دانه‌ها جوانه می‌زنند.

درنهایت می‌توانید جوانه‌ها را زیر آفتاب یا با کمک دستگاه‌های خشک‌کن، خشک کنید و از آنها به‌عنوان ماده‌ای مغذی و مفید استفاده کنید.

مضرات تخم هندوانه

مصرف زیاد تخم هندوانه بو داده به دلیل داشتن نمک باعث افزایش فشارخون می‌شود پس بهتر است از تخمه هندوانه فراوری نشده استفاده کنید یا اینکه در مصرف آن احتیاط کنید.همچنین افراط و زیاده روی در تخم هندوانه موجب افزایش وزن نیز می‌شود.درباره مضرات مصرف تخمه هندوانه ابوجهل اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود. پروتئین و کربوهیدرات های آن نیز به علت قهوه ای شدن افت تغذیه ای پیدا می کند. اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد شروع به تجزیه شدن و سوختن می کنند بنابراین توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید یا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که دارای مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف هستند، تهیه کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.