; خواص کاکائو شیرین در لاغری و بدنسازی برای کودکان و پوست و موی سر و مغز - فال و خواب
طریقه مصرف شکر تیغال برای سرفه ؛ دستور مصرف شکر تیغال در خانه

طریقه مصرف شکر تیغال برای سرفه ؛ دستور مصرف شکر تیغال در خانه

طریقه مصرف شکر تیغال برای سرفه طریقه مصرف شکر تیغال برای سرفه ؛ دستور مصرف شکر تیغال در خانه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا و نحوه صحیح خوردن آلوئه ورا

طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا و نحوه صحیح خوردن آلوئه ورا

طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا طریقه مصرف خوراکی آلوئه ورا ؛ نحوه صحیح خوردن آلوئه ورا همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

دارچین برای سرماخوردگی کودکان و خواص و مضرات دارچین برای سرماخوردگی

دارچین برای سرماخوردگی کودکان و خواص و مضرات دارچین برای سرماخوردگی

دارچین برای سرماخوردگی کودکان دارچین برای سرماخوردگی کودکان ؛ خواص و مضرات دارچین برای سرماخوردگی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

خواص کاکائو

خواص کاکائو ؛ شیرین در لاغری و بدنسازی برای کودکان و پوست و موی سر و مغز

خواص کاکائو ؛ شیرین در لاغری و بدنسازی برای کودکان و پوست و موی سر و مغز همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص روغن کنجد ؛ برای پوست و مو در طب سنتی و لاغری و رحم و بیضه و بواسیر

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص کاکائو

کاکائو درختی از تیره پنیرکیان است که دارای میوه هایی زرد رنگ و به اندازه یک خیار و حاوی ۲۵ تا ۴۵ دانه است، میوه‌ های کاکائو را پس از چیدن انبار می‌کنند تا بپوسد و پس از آن دانه‌ ها را جمع‌ آوری کرده و پودر کاکائو را تهیه می کنند. کاکائو میوه درختی است که بومی جنگل های مرطوب استوایی می باشد. کاکائو به همراه گیاهان شناخته شده ای مانند بامیه و خارگیل در تیره پنیرکیان دسته بندی می شود. میوه کاکائو پس از چیدن انبار می شوند و پس از پوسیدن مصرف می شوند.

کاکائو از محبوب ترین مواد غذایی در جهان است که از میوه درخت گرمسیری کاکائو به دست می آید و علاوه بر طعم دوست داشتنی دارای خواص زیادی برای سلامتی می باشد.از جمله خواص کاکائو می توان به کاهش فشار خون و کلسترول بالا، سلامت قلب و مغز، درمان کم خونی و یبوست، بهبود حافظه و لاغری اشاره کرد. کاکائو برای دیابت، بارداری، کودکان، آسم و سرفه نیز مفید است.

نام لاتین کاکائو Theobroma cacao به معنای “غذای خدایان” است. درخت کاکائو بومی آمازون است و از ۱۰۰ میلیون سال پیش در نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کرده و امروزه در آفریقا، کوبا و جزایر کارائیب نیز دیده می شود. دانه های کاکائو در گذشته بسیار ارزشمند بودند و اولین بار توسط آزتک ها در مکزیکو به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفتند، در برخی نقاط مالیات نیز با دانه کاکائو پرداخت می شده است.

خواص کاکائو در طب سنتی

طبع کاکائو گرم و خشک می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کاکائو از دسته محصولاتی می باشد که از طبع گرم برخوردار است.ارزش غذایی کاکائو (۱۰۰ گرم) کالری : ۲۲۸ چربی : ۱۴ گرم کربوهیدرات : ۵۸ گرم قند : ۱٫۸ گرم فیبر : ۳۳ گرم پروتئین : ۲۰ گرم . زعفران، روغن پسته و گلاب از مصلحات کاکائو هستند.کاکائو با تولید هورمون ها و مواد شیمیایی از جمله اندروفین در بدن به تقویت قوای جنسی در مردان کمک کرده و ناتوانی جنسی و ناباروری را در آقایان درمان می کند.

شکلات تلخ بسیار مغذی است و سرشار از مواد معدنی است مانند اهن و منیزیم و مس و منگنزو پتاسیم و … شکلات تلخ، منبع قدرتمندی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. شکلات تلخ می‌تواند جریان خون را بهتر کند و فشار خون را پایین بیاورد. مصرف این نوع شکلات کلسترول خوب خون را بالا می برد و کلسترول بد خون را کم می کند. شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

آلکالوئید هایی از جمله زانتین و تئوفیلین موجود در کاکائو به باز شدن ناِیژه ها کمک کرده و برای درمان واکنش های آلرژیک از جمله آسم مفید می باشند.مصرف کاکائو به کاهش آرتریت و بیماری‌های دیگر که باعث انعقاد خون می‌شوند کمک می‌کند. کاکائو به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. برای لاغری، به‌جای شکلات از کاکائو استفاده کنید. فیبر موجود در کاکائو به گوارش مناسب غذا و کنترل وزن کمک می‌کند. به کاهش استرس کمک می کند.

مطالعات نشان داده که کاکائو به دلیل مقادیر بالای فلاونول ها و سروتونین، تریپتوفان، تیروزین و فنیل اتیلامین که دارد به بهبود خلق و خو و درمان افسردگی کمک می کند.کاکائو حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن را بهبود بخشیده و به تامین انرژی بدن کمک می کند. مصرف ۱ فنجان کاکائو داغ هنگام صبح تاثیر زیادی در افزایش انرژی دارد.

شکلات تلخ، به دلیل داشتن مواد مفید برای مو، سلامت کلی موها را بهبود بخشیده و آنها را فوق ‌العاده درخشان و حجیم می‌کند. پژوهش های اخیر نشان داده اند که این اعتقاد درست است و شکلات، به ویژه شکلات تلخ، در بهبود خلق و خو بسیار موثر است. شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است.

تحقیقات نشان داده که فلاونول ها و پروسیانیدین های موجود در کاکائو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات مفید هستند.مصرف روزانه کاکائو برای افرادی که دچار بیماری کبد مزمن هستند توصیه نمی شود اما مصرف گاه به گاه کاکائو به دلیل فیبر فراوان برای کبد مفید است و به سم زدایی کبد کمک می کند.

کاکائوی خام به لطف فیبر موجود در آن، آنزیم‌های گوارشی بدن را تحریک می‌کند. کاکائو چه به صورت پودر و چه به صورت شکلات سیاه می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند. خواص ضدمیکروبی و تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی آن برای پوست و دندان‌ها سودمند است. مصرف روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد وسبب افزایش حافظه نیز می‌شود.

کاکائو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و به ترمیم و جوانسازی پوست کمک می کند و چین و چروک را کاهش می دهد. ماسک صورت پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و ۲ قاشق غذاخوری ماست یونانی مخلوط کرده و خمیر حاصل را روی پوست صورت و گردن بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

کاکائو حاوی یک ماده‌ی روحیه بخش به نام آناندامید است – که به عنوان مولکول سعادت شناخته می‌شود و احساس سرخوشی ایجاد می‌کند. ترکیب روحیه بخش دیگری که در کاکائو وجود دارد PEAیا فنتیل آمین است که ترشح آندروفین و مواد شیمیایی عصبی مخدر گونه‌ی نشاط بخش را تحریک می‌کند. به عنوان منبع طبیعی آنتی اکسیدان‌ها مطمئنا کاکائو نقش یک ضد سرطان را ایفا می‌کند. کاکائو خواصی دارد که به عنوان ضد انسدادی مانند فلاونوئید عمل می‌کند که به کاهش خطر سکته کمک می‌کند.

کاکائو چه به‌صورت پودر و چه شکلات تلخ، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. نخستین بار جزیره‌نشین‌های آمریکای مرکزی متوجه این خاصیت شدند. آن‌هایی که کاکائو می‌نوشیدند، نسبت به کسانی که از کاکائو استفاده نمی‌کردند، فشارخون بسیار پایین‌تری داشتند. فلاوانول موجود در کاکائو، سطح نیتریک اکسید (Nitric Oxide) خون را متعادل می‌کند. در نتیجه، عملکرد رگ‌های خونی را بهتر می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.

سرشار از چربی، فیبر غذایی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است افزایش احساس آرامش و رضایتمندی در افراد می‌شود. برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، مفید است. مطالعات اخیر انجام شده در دانشگاه تولین نشان دادند که عصاره‌ی پودر کاکائو در محافظت دندان در برابر پوسیدگی حتی از فلوراید نیز موثرتر عمل می‌کند. این عصاره‌ی کریستالی شبیه کافئین به استحکام مینای دندان کمک می‌کند. کاکائو سرشار از منیزیم است.

کاکائو حاوی ویتاوین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که در روبرو آمده‌اند: – پروتئین – ویتامین A – ریبوفلاوین – تیامین – کلسیم – پتاسیم – فسفر – آهن – مس – منیزیم . چندین مطالعه نشان داده‌اند که پلی‌فنل‌هایی مانند آنچه در کاکائو وجود دارد، با بهبود عملکرد مغز و جریان خون، خطر بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهد. فلاوانول‌ها می‌توانند از سد خونی مغزی (BBB) عبور کرده و در فعل‌وانفعالات بیوشیمیایی شرکت کنند که نورون‌ها و مولکول‌های مهمی برای عملکرد مغز تولید می‌کنند.

خوردن کاکائو تلخ می‌تواند دفعات سرفه و تاثیر سوء‌ آن بر سیستم قلبی عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش ‌دهد. آب مروارید یکی از ناراحتی‌هایی است که می‌توان با مصرف کاکائو به صورت طبیعی از آن پیشگیری کرد. کاکائو به افزایش گردش خون در پوست سر کمک‌کرده و رشد موهای سالم و براق را افزایش‌می‌دهد. خون را بهبود می‌بخشد که این امر موجب شل شدن شریان‌ها و عروق خونی شده و جریان خون را افزایش می‌دهد.

کاکائو می‌تواند با تنظیم مصرف انرژی، کاهش اشتها و التهاب، افزایش اکسیداسیون چربی و احساس پری به کنترل وزن کمک کند. صرف متعادل آن برای پوست مفید است. به طور کلی آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو از پوست در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا محافظت می کند و از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند.

مسلما مصرف بیش از اندازهٔ شکلات برای قند خون خوب نیست، اما کاکائو چند اثر ضددیابتی هم دارد. مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن هستند که فلاوانول‌های کاکائو می‌توانند هضم و جذب کربوهیدرات در روده را کُند کند، ترشح انسولین را بهبود ببخشد، التهاب را کاهش بدهد و باعث جذب شکر از خون به عضلات شوند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر فلاوانول‌ها، مانند آنچه در کاکائو وجود دارد، می‌تواند منجر به خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

خواص کاکائو تلخ

شکلات تلخ (Dark chocolate)، که به نام شکلات سیاه نیز شناخته می شود، از کره کاکائو به جای کره ی شیری ساخته شده است. حاوی سطح بالایی از کاکائو است، حدود ۶۰ تا ۹۹ درصد. کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های فنلی بیشتری نسبت به اکثر غذاها است و محتوای کاکائو در این شکلات ها پر از آنتی اکسیدان است.

شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است این آنتی اکسیدان ها واقعا رادیکال های آزاد و دیگر مولکول های خطرناک را که ممکن است خطرات بالقوه برای سلامتی را ایجاد کنند و باعث بیماری هایی مثل سرطان، پیری زودرس و بیماری های قلبی می شوند را نابود می کنند.شکلات تلخ غنی از مواد معدنی مانند منیزیم و مس است ؛ این مواد معدنی در تنظیم فشار خون طبیعی و سپس حفظ ضربان قلب مفید است.

خواص کاکائو برای پوست

پودر کاکائو به عنوان یک لایه بردار طبیعی محسوب شده و برای پاک‌سازی صورت مناسب می باشد.شما برای این امر می‌توانید شش قاشق غذاخوری روغن زیتون را با چهار قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو و شش قطره روغن اسانس نعناع و مقداری آب و شکر ترکیب کرده و بر روی صورت خود بمالید. پس از گذشت بیست دقیقه صورت خود را با آب سرد آبکشی کنید.

ویتامین سی و منیزیم در کاکائو به مقدار فراوان وجود دارد که باعث بهبود جریان خون به پوست شده و باعث حفظ الاستیسیته پوست می شود. اگر می‌خواهید از چین‌وچروک پوست خود جلوگیری کنید می توانید کاکائو میل کنید.برای این امر چهار قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با چهار قاشق غذاخوری پودر قهوه و هشت قاشق غذاخوری شیر بادام و دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و بر روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید تا ترکیب روی صورت شما خشک شود ، سپس با آب گرم بشویید.

خواص کاکائو برای موی سر

کاکائو گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و با تقویت موها به درمان ریزش مو کمک می کند. ماسک کاکائو برای مو ۲ قاشق غذا خوری پودر کاکائو، ۱ زرده تخم مرغ، یک فنجان خامه ترش و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

کاکائو با تقویت موی سر باعث افزایش رشد مو و پرپشت شدن موی سر می شود، همچنین پودر کاکائو مو ها را براق و درخشان می کند.ماسک مو با کاکائو ۲ قاشق غذا خوری پودر کاکائو، ۲ زرده تخم مرغ و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید ۱-۲ ساعت بماند و سپس مواه را با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

خواص کاکائو برای مغز

کاکائو حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها از جمله فلاونول است که به حفظ عملکرد مغز کمک کرده و اثر مطلوبی روی یادگیری و حافظه می گذارد. تحقیقات نشان می دهد مصرف محصولات کاکائو باعث افزایش جریان خون به مغز می شود و برای درمان اختلالات عروقی مفید است. کاتچین و اپیکاتچین موجود در کاکائو نیز به کاهش استرس اکسیداتیو در مغز کمک کرده و از بیماری های عصبی همچون آلزایمر پیشگیری می کند.

خواص کاکائو برای زنان و پریودی

نوسانات خلق و خو در دوران پیش از قاعدگی به دلیل کاهش سطح سروتونین بسیار شایع است، مصرف کاکائو در این دوران، با افزایش آزادسازی هورمون های مرتبط با خلق و خو اثر مثبت در کاهش علائم آن دارد.یکی از شایع ترین بیماری ها در زنان کم خونی است که شکلات تلخ راه درمان آن است. تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ در زنان باعث کاهش ابتلای آنها به سکته مغزی می شود. مصرف شکلات تلخ به کاهش دردهای قاعدگی و همچنین بهبود خلق و خو در این دوران کمک می کند.

شکلات تلخ می‌تواند به جلوگیری از پره اکلامپسی کمک کند. پره اکلامپسی یکی از چندین علل تولد نوزاد نارس است که متأسفانه جان بسیاری از نوزادان را می‌گیرد. دانشمندان دو دانشگاه آمریکایی تأکید کردند که خلق‌وخوی رمانتیک زنان پس از خوردن شکلات تشدید می‌شود. محققان دانشگاه درکسل و پنسیلوانیا در آمریکا ثابت کردند که خوردن شکلات سبب تقویت خلق‌وخوی رمانتیک زنان می‌گردد و به مردان پیشنهاد دادند که از این واقعیت برای جلب توجه زنان استفاده کنند.

شکلات می‌تواند خطر بروز حمله قلبی در خانم‌ها را کاهش دهد. با توجه به اهمیت جوان ماندن برای خانم ها، می توانند با مصرف به اندازه شکلات های تلخ، روند پیری خود را کاهش دهند و در این زمینه دارا بودن فلانوئیدها و آنتی اکسیدان ها از جمله مواردی هستند که می تواند عاملی برای جوان ماندن باشند. توجه داشته باشید که این خواص بیان شده برای شکلات های تلخ می باشند و شکلات های شیری و سفید از این مسئله برخوردار نیستند

خواص کاکائو برای قلب

مطالعات نشان داده که فلاونوئید های موجود در کاکائو که شامل پروسیانیدین، کاتچین و اپیکاتچین هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.فلاونوئید های موجود در کاکائو خاصیت ضد لخته شدن خون دارند و از ابتلا به آترواسکلروز و ترومبوز که از علل اصلی بیماری های قلبی و عروقی هستند، جلوگیری می کنند.همچنین کاکائو باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون شده و با کاهش چربی خون به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو منجر به تپش قلب میشود .

خواص کاکائو در لاغری

کاکائو بهترین گزینه برای افزایش متابولیسم بدن و کمک به کاهش وزن است. به همین علت به ورزشکاران و مربیان بدنسازی توصیه می شود قبل از شروع تمرین مقداری پودر کاکائو را به یک نوشیدنی پروتئین اضافه کنند و میل کنند.

به از بین بردن سموم بدن کمک می کند، زیرا حاوی فلاونوئیدها است که عامل اصلی از بین بردن تمام سموم است.هر فرد باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر رژیم غذایی بخورد. پودر کاکائو حاوی درصد زیادی فیبر است که باعث می شود تا فرد با مصرف آن احساس سیری داشته باشد همچنین به درمان یبوست و تنظیم قند خون کمک می کند؛ توجه کنید که هر قاشق چایخوری پودر کاکائو حاوی ۱ گرم کربوهیدرات است و شما باید کمتر از ۲۵ گرم کربوهیدرات در روز میل کنید. درباره رژیم کاکائو برای لاغری اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

خواص کاکائو در بارداری و شیردهی

کافئین موجود در کاکائو خطر ابتلا به فشار خون بالا و پره اکلامپسی را در زنان باردار کاهش می دهد.کافئین موجود در کاکائو جذب کلسیم و آهن بدن زنان باردار در دوران بارداری را بهبود می بخشد و باعث افزایش رشد جنین می شود.فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو به سلامت قلب زنان باردار کمک می کند.توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو منجر به تپش قلب و سردرد شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد، قبل از مصرف کاکائو با پزشک خود مشورت کنید.

در هنگام خوردن شکلات در شیردهی، اگر قرار باشد بدن شیرخوار نسبت به شکلات واکنش نشان بدهد، نشانه‌های زیر تاثیرات جانبی احتمالی آن خواهد بود: نفخ استفراغ اسهال تهوع بی‌قراری کهیر بیش‌فعالی بی‌خوابی امتناع از خوردن شیر اگر شیرخوار هر کدام از این اثرات جانبی را نشان داد از مصرف شکلات بطور موقت خودداری کنید و ببینید آیا شیرخوار بهتر می‌شود یا خیر؛ در غیر اینصورت به متخصص اطفال مراجعه کنید.

خواص کاکائو در بدنسازی

کاکائو یک منبع عالی از منیزیم بوده که شما می‌توانید برای تقویت بدن از آن استفاده کنید. نوشیدن یک فنجان کاکائوی گرم قبل از ورزش انرژی بدن را زیاد کرده و باعث اکسیژن‌رسانی بهتر می شود.مصرف پودر کاکائو طبیعی مکمل بدنسازی برای ورزشکاران بسیار مهم است.

پودر کاکائو استقامت بدن را افزایش داده و باعث می شود افراد در هنگام ورزش، صلابت و انرژی بیشتری داشته باشند به همین خاطر در مکمل های بدنسازی درجه یک افزوده می شوند. در واقع، مصرف مکمل های ورزشی جنبه تقویتی دارد و میل نمودن آن برای اشخاصی که فعالیت ورزشی خود را حرفه ای انجام می دهند و ورزش کردن از برنامه های روزانه آنها محسوب می شود یک نیاز اساسی به شمار می آید.

خواص کاکائو و قهوه

علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی کاکائو، خوردن کاکائو به شکل شکلات تیره می تواند برای قلب شما مفید باشد. فلاوانول های کاکائو با کاهش فشار خون موجب سلامت قلب و عروق شما می شوند، که در یک مطالعه منتشر شده در ژوئن ۲۰۰۸ “مجله تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه” منتشر شده است این موضوع بررسی و اثبات گردیده است.

قهوه دومین نوشیدنی پر مصرف پس از آب است. قهوه به دلیل خاصیت “فیتوشیمی غنی” ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها، بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر یا پارکینسون را کاهش دهد و فرد به طور موقت می تواند هوشیارتر شود. از آنجا که قهوه اساساً نوشیدنی با کالری صفر است، می توانید بدون ترس از افزایش وزن در طول روز، قهوه سیاه رو بنوشید.

خواص کاکائو و عسل

ماسک شکلات تلخ برای صورت ۱/۸ فنجان عسل طبیعی را با ۵ تکه شکلات تلخ، ۲ قاشق چای خوری آرد جو دوسر و ۱ قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت ماساژ دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

ماسک مو شکلات تلخ ۳ تکه شکلات تلخ را در مایکروویو یا درون ظرف آب داغ ذوب کنید، نصف فنجان ماست و ۱٫۵ قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید و محلوط را بر روی پوست سر و مو های خود بمالید. موها را با کلاه بپوشانید و بگذارید یکساعت بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

خواص کاکائو و شیر

کلسیم و ویتامین دی موجود در شیر مهمترین عوامل برای رشد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و سلامت دندان‌ها در سنین پایین هستند. حذف کامل شیر می‌تواند کودکان را با کمبود جدی مواجه کند. به همین دلیل تا زمانی که کودکان آن را به‌جای شیر ساده می‌نوشند، بهتر است که شیر کاکائو را به‌صورت میان‌وعده برای آنها در نظر بگیرید.

کلسیم موجود در شیرکاکائو ۲۵ درصد نیاز کودکان را برطرف می‌کند. به همان اندازه که شیر ساده مواد مغذی دارد، شیر کاکائو هم سرشار از ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین د و پتاسیم است. این مواد مغذی به رشد کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان شیر کاکائو بعد از ورزش به تامین انرژی از دست رفته شما کمک می‌کند. شیرکاکائو پروتئین خوبی دارد و به عضله‌سازی در ورزشکاران و بدنسازان کمک می‌کند. یک فنجان شیر کاکائو حدود ۱۱ گرم پروتئین دارد.

کاکائو کافئین دارد؟

نوشیدن کاکائو داغ آرامش بخش بوده و می تواند جایگزینی برای چای یا قهوه باشد. یک فنجان کاکائو برابر با ۱۵۰ میلی لیتر تنها ۱ تا ۸ میلی گرم کافئین دارد. درصورتیکه تمایل به قطع مصرف کاکائو داشتید این کار برای شما سخت نخواهد بود زیرا کاکائو حاوی مقدار کمی کافئین بوده بنابراین کنارگذاشتن آن راحت تر از قهوه و چای است. همچنین برای کاهش مقدار کاکائو می توانید آن را با شیربیشتر یا آب جوش مخلوط کنید.

کاکائو برای سگ

اگر حیوان خانگی مانند سگ و گربه دارید، مواظب باشید که شکلات نخورند چون شکلات برای آن ها بسیار سمی می باشد.

کاکائو برای کبد چرب

مصرف روزانه کاکائو برای افرادی که دچار بیماری کبد مزمن هستند توصیه نمی شود اما مصرف گاه به گاه کاکائو به دلیل فیبر فراوان برای کبد مفید است و به سم زدایی کبد کمک می کند. اینکه شکلات تلخ می‌تواند سطح چربی‌های نامناسب خون را پایین بیاورد، حتی قند خون را کنترل کند و برای بیماری‌های قلبی عروقی و افراد مبتلا به کبد چرب مفید باشد، مورد تایید همه متخصصان تغذیه است اما از آن جایی که تغذیه علم تعادل است، حداکثر مصرف روزانه برای این افراد ۳۰ تا ۴۰ گرم است.

کاکائو برای سرماخوردگی و گلو درد

تئوباریم موجود در کاکائو برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه مفید می باشد، هر شب قبل از خواب یک فنجان کاکائو گرم بنوشید تا سرفه شما درمان شود. تئوباریم موجود در دانه‌های کاکائو برای درمان سرماخوردگی ، گلودرد و سرفه بسیار مفید می باشد. هر شب قبل از خواب یک فنجان کاکائوی گرم میل کنید تا سرفه شما درمان شود.

کاکائو و شکلات

اگر شکلات با استفاده از کره کاکائو درست شود شکلات سفید نام می‌گیرد که طبعاً فاقد کاکائو و از این فواید بی‌بهره است. شکلاتی هم که با استفاده از کاکائو تهیه شود شکلات سیاه یا تلخ نامیده می‌شود، اما شکلات‌هایی که امروزه بیش از همه طرفدار دارند در حقیقت از نوع سومی هستند با نام شکلات‌های شیری.

کاکائو و سوسک

ز این پس در حال خوردن شکلات، به تمام عناصر آن فکر کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه می‌دهد هر ۱۰۰ گرم شکلات با ۶۰ قطعه حشره تولید شود. سوسک‌ها و فضولات آنها آفت اصلی میوه کاکائو هستند. بسیاری از افرادی که به شکلات آلرژی دارند، در اصل به آلودگی‌های ناشی از سوسک حمام واکنش نشان می‌دهند.

کاکائو و کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند و مصرف مواد قندی مانند شکر و شکلات عوارض ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد. یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به افرادی که پُرکاری تیروئید دارند توصیه کرد که مصرف شکلات را کم کنند.

خواص کاکائو برای معده و یبوست

فیبر موجود در کاکائو عملکرد روده را بهبود بخشیده و به درمان اسهال و یبوست کمک می کند.توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو باعث اسهال در برخی افراد می شود.کاکائوی خام دارای فیبر زیادی است. فیبرها عملکرد سیستم گوارشی فرد را بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن باید توجه داشت که این فیبرهای موجود در کاکائو می‌توانند با بهبود عملکرد روده‌ها و افزایش متابولیسم بدن به سلامتی روده بزرگ منجر شوند. فیبرهای موجود در کاکائو و پوسته آن از یبوست جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف کاکائو می‌تواند فعالیت‌های میکروبی در معده را کاهش دهد.

خواص کاکائو سفید

در تولید کاکائو های سفید، تنها از چربی های گرفته شده از دانه کاکائو استفاده می شود و به طور کلی قرار دادن شکلات و کاکائو در رژیم های غذایی از خواص و فواید بسیاری همراه می باشد که مهم ترین آن مربوط به کاهش کلسترول بد خون است و در نتیجه از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های مختلف می توان جلوگیری نمود.

شخصیت کسانی که کاکائو دوست دارند

اگر بیسکویت های کاکائویی کرم دار را می پسندید: شما سرشار از الهامات و تفکرات تازه هستید، بهترین طریقی که دوست دارید شیرینی مورد علاقه تان را بخورید، کدام است؟ آن را به ۲ قسمت تقسیم می کنید؟ کرم آن را جدا می کنید؟ آن را در لیوان شیر خیس کرده و می خورید؟ به هر روشی که بیسکویت های کرم دار مورد علاقه تان را میل می کنید و از آن لذت خواهید برد. این شیرینی ها بیش از این که به دلیل مزه خوب شان معروف باشند، به دلیل تفکرات نوینی که شما پیرو آن هستید و از آن لذت می برید، معروفند! اگر شما این بیسکویت ها را دوست دارید، یک هنرمند با تصورات جالب هستید که این تصورات وذهنیات، لحظه ای شما را ترک نمی کنند، شما مسلما بارها و بارها از طرف دوستان تشویق می شوید و مورد توجه قرار می گیرید؛ شما پر از ایده های نو و جدید هستید و می توانید ایده های خوب خود را فروخته و ثروتمند شوید! امتحان کنید، حتما موفق می شوید!

شیرینی های خانگی با طعم کاکائو و نارگیل: شما بسیار مهربان و البته ساده دل هستید؛ این شیرینی های ساده و در عین حال خوشمزه، شما را به یاد روزهای خوب گذشته می اندازد و به خاطر همین است که شماعاشق آن هستید؛ شما به یاد گذشته ها بسیار دلتنگ می شوید و هر لحظه از خاطرات خود را در حد توان حفظ می کنید، ارزش هر لحظه گذشته برای شما برابر با یک موفقیت کاری است از آلبوم عکس تا نخستین نقاشی، شما تاریخچه یک فامیل را با خود یدک می کشید البته این به این معنا نیست که شما در گذشته زندگی می کنید، شما در حال زندگی می کنید و خاطرات نوینی را با دوستان و آشنایان خود می سازید!

شیرینی های مربایی (انجیر، آلبالو و…): شما مصمم و بااراده هستید؛ افرادی که عاشق این نوع شیرینی هستند، بسیار تمایل دارند بزرگسالانی مسئولیت پذیر باشند، یک مدیر استثنایی که به خانه نرسیده، به صورت حساب ها و نامه ها رسیدگی می کند. آماده شدن برای آینده و حوادث غیرمنتظره، تمام انرژی و تلاش شما را می گیرد اما فراموش نکنید در ازای کار سختی که انجام می دهید، سرمایه لازم را نیز برای زندگی خود پس انداز کنید. مزه شیرین این شیرینی، همیشه شیرینی یک زندگی راحت و بی دردسر را برای شما تداعی می کند.

ماسک کاکائو و قهوه جوان کننده پوست

مواد لازم برای تهیه ماسک: چهار قاشق غذاخوری قهوه فوری یا دانه های قهوه ، تفاله ریز و نرم چهار قاشق غذاخوری پودر کاکائو تلخ یک عدد تخم مرغ ( یا ۴ قاشق غذاخوری ماست معمولی، شیر یا شیره بادام برای ماسک های نازکتر) دو قاشق غذاخوری عسل گرم شده و کمی آب لیمو (برای پوست چرب) طرز تهیه ماسک صورت: پودر قهوه و کاکائو تلخ را در یک ظرف ریخته و سپس کاملا مخلوط کرده، سپس تخم مرغ (یا ماست یا شیر) را به مواد مخلوط شده اضافه کنید. کاملا مخلوط نمایید.

به خاطر داشته باشید ،چنانچه از تخم مرغ استفاده میکنید مخلوط باید کاملا غلیظ شود . مواد اطراف ظرف را همراه بقیه مواد قاطی کنید تا مواد کاملا مخلوط شود. حال عسل را به مخلوط اضافه کرده و مواد را آنقدر بزنید تا کاملا یک دست شود.اگر پوستتان چرب است کمی آبلیمو نیز اضافه کنید. برای استفاده از ماسک ابتدا پوست صورتتان را کاملا بشویید و خشک کنید سپس ماسک را روی پوست تمیز قرار داده و کمی صبر کنید تا خشک شود . از یک لیف حمام گرم و مرطوب برای پاک کردن ماسک استفاده کرده و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک کاکائو تلخ برای پوست

۱/۲ فنجان شکر قهوه ای، ۳-۵ تکه شکلات تلخ و ۱/۴ فنجان روغن زیتون را با هم ترکیب کنید، به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید و سپس با آب گرم خوب بشویید.۱/۸ فنجان عسل طبیعی را با ۵ تکه شکلات تلخ، ۲ قاشق چای خوری آرد جو دوسر و ۱ قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت ماساژ دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

بیشتر بخوانید : خواص روغن بادام ؛ شیرین و تلخ خوراکی در طب سنتی برای پوست و مو

خواص کاکائو برای کودکان

آهن و مس موجود در کاکائو برای درمان کم‌خونی و فقر آهن بسیار مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های کاکائو باعث سلامت قلب و عروق در کودکان می‌شود. همچنین فلاونوئید موجود در کاکائو خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

کاکائو برای کاهش فشار خون

کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید بوده که انعطاف‌پذیری عروق خونی را بهبود بخشیده و به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص کفیر ؛ در طب سنتی برای کبد و پوست و لاغری و دیابت و کولیت روده

کاکائو برای درمان کم خونی

به دلیل این‌که کاکائو دارای مس فراوان می باشد باعث زیاد شدن تعداد هموگلوبین خون شده و به درمان بیماری کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند.

خواص کاکائو برای قوای جنسی مردان

کاکائو با تولید هورمون و مواد شیمیایی زیاد مانند اندروفین در بدن به تقویت قوای جنسی در مردان کمک کرده و ناتوانی جنسی و ناباروری را درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص روغن نارگیل ؛ در ناف برای چروک صورت و پوست صورت و مو

خواص کاکائو برای تنظیم قند خون

مصرف کاکائو به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد باعث کاهش مقاومت به انسولین شده و متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد، که این امر به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند.

کاکائو برای رفع سیاهی دور چشم

کاکائو به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند باعث بهبود جریان گردش خون شده و سیاهی دور چشم را درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید : خواص شیر نارگیل ؛ عالیس برای کوردکان و دیابت و مو با شیر نارگیل چی درست کنم

برای این امر بهتر است در یک کاسه، یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با یک قاشق غذاخوری عسل و یه قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز و دو قاشق غذاخوری ماست ترکیب کرده و بر روی صورت و چشمان خود بمالید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

خواص کاکائو برای افسردگی

کاکائو به دلیل داشتن مواد معدنی زیاد مانند فلاونول ها و سروتونین، تریپتوفان، تیروزین و فنیل اتیلامین می تواند برای بهبود خلق و خو موثر باشد.

مضرات کاکائو

مصرف ناصحیح کاکائو باعث عوارض کبدی و قلبی می‌شود. کسانی که طبع گرمی دارند، باید از خوردن بیش از حد کاکائو و محصولات آن خودداری کنند. مقادیر بالای کافئین موجود در کاکائو می تواند منجر به عوارض جانبی از جمله تکرر ادرار، بی خوابی و افزایش ضربان قلب شود. کاکائو می تواند در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند واکنش های پوستی، سردرد میگرنی، ناراحتی گوارشی و تهوع شود. برای افراد دچار بیماری قند نیز خوردن کاکائو ممنوع است. مصرف طولانی کاکائو به دلیل داشتن برخی ترکیبات شیمیایی میتواند حالتی شبه به اعتیاد و در حقیقت ولع به خوردن شکلات را در افراد و به ویژه در خانمها و بیشتر در حوالی زمان قاعدگی ایجاد کند.

زیاده روی در مصرف کاکائو باعث اسهال در برخی افراد می شود.توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو منجر به تپش قلب و سردرد شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد، قبل از مصرف کاکائو با پزشک خود مشورت کنید.برای جلوگیری از کم خونی در کودکان از دادن تنقلاتی مثل کاکائو، شکلات و غیره به کودک اجتناب کنید.شکلات تلخ روی کبد تاثیر مثبت دارد و اگر زیاده روی نشود و حساسیت نداشته باشید مشکلی ایجاد نمی کند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.