; خواص بامیه برای مردان و سنگ کلیه و دیابت و تیروئید و اسپرم به همراه مضرات - فال و خواب
هلو برای سگ مفید است ؛ از چه سنی به سگ میوه هلو بدهیم

هلو برای سگ مفید است ؛ از چه سنی به سگ میوه هلو بدهیم

هلو برای سگ مفید است هلو برای سگ مفید است ؛ از چه سنی به سگ میوه هلو بدهیم همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

ماست ایسلندی برای لاغری و روش مصرف ماست ایسلندی برای کاهش وزن

ماست ایسلندی برای لاغری و روش مصرف ماست ایسلندی برای کاهش وزن

ماست ایسلندی برای لاغری ماست ایسلندی برای لاغری ؛ روش مصرف ماست ایسلندی برای کاهش وزن همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص گزنه لاغری ؛ فواید مصرف گزنه برای چربی سوزی شکم و پهلو

خواص گزنه لاغری ؛ فواید مصرف گزنه برای چربی سوزی شکم و پهلو

خواص گزنه لاغری خواص گزنه لاغری ؛ فواید مصرف گزنه برای چربی سوزی شکم و پهلو همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص بامیه

خواص بامیه ؛ برای مردان و سنگ کلیه و دیابت و تیروئید و اسپرم به همراه مضرات

خواص بامیه ؛ برای مردان و سنگ کلیه و دیابت و تیروئید و اسپرم به همراه مضرات همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص برنج ؛ کته در بدنسازی و برای مو سفید هندی و ایرانی برای لاغری

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص بامیه

بامیه گیاهی گلدار از خانواه پنیرکیان است که قدمت کشت بسیار زیادی دارد ، جالب است بدانید که بامیه قرن ۱۲ یا ۱۳ پیش از میلاد توسط انسان ها کشت می شده است. زادگاه اصلی بامیه در قاره های آسیا و آفریقا می باشد.گیاه بامیه که به نام های لیدی فینگر یا بیهندی هم شناخته می شود گیاهی گلدار از خانواده ی پنیرکیان است و تحقیقات نشان داده که منشا آن جنوب آسیا، غرب آفریقا و یا اتیوپی بوده است.

بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. بامیه به طور رایجی در کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا استفاده می شود. این گیاه یکی از مهمترین سبزیجاتی است که در هند توسط مردم در طبخ غذاهای بسیاری استفاده می شود. این یک چاشنی خوب است که برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب شود. حتی ژاپنی ها نیز از بامیه به عنوان یکی از اجزای سوشی و تمپورا استفاده می کنند. تمامی قسمت های بامیه قابل خوردن بوده و از برگ های آن می توان در سالاد استفاده کرد.

خواص بامیه در طب سنتی

طبع بامیه سرد و تر است و مصلحات این گیاه پرخاصیت ادویه جات گرم است. ادویه جات گرم شامل فلفل، دارچین، زنجبیل، هل و سیر می‌باشند. ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته: ۲۵کالری دارد؛ پس کم کالری است. ۲ گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است. ۴۶۰ واحد ویتامینA دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است. ۱۳۰ میلی گرم ویتامینC دارد. ۵۰ میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است. ۲۵۶میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.تحقیقات نشان داده که فیبر موجود در بامیه خورشتی باعث بهبود گلیسمی و حساسیت به انسولین شده و باعث کاهش قند خون می شود.

نوشیدن آب بامیه روش جدیدی برای درمان بیماران دیابتی می باشد، بامیه ها را خوب بشویید و غلاف آن را جدا کنید، بامیه ها را در یک ظرف لیوان آب بریزید و بگذارید یک شب بماند تا عصاره ی آن در بیاید و هر روز صبح ناشتا آب بامیه را بنوشید.فولات موجود در بامیه باعث کاهش نقایص لوله عصبی در جنین می شود، همچنین فولات یکی از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار در دوران بارداری می باشد که از سقط جنین و زایمان زودرس پیشگیری می کند. فولات برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی ضروری می باشد.

بامیه مملو از فیبر: این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند. مطالعاتی نشان می دهند که فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش می دهد. بامیه برای دفع سموم: این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.

بامیه از آن دست خوراکی هایی است که خیلی از افراد ترجیح می دهند در مهمانی های خود از آن استفاده نکنند. چرا که بعضی ها به خصوص کودکان و جوانان از آن استقبال نمی کنند! در حالی که اگر بدانید این خوراکی کوچک چه تاثیراتی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می گذارد، مطمئنا آن را جزء برنامه غذایی هفتگی تان قرار خواهید داد!

درحالیکه این تحقیق ادامه دارد، مطالعات فوق الذکر به صورت ویژه ای بیان می دارد که فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال های اکسایشی مقابله کند.اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند.

بامیه متعلق به خانواده mallow (از نظر علمی Abelmoschus esculentus) است که ختمی، چای ترش، کاکائو و پنبه نیز درهمین خانواده قرار می گیرند. بامیه در آب و هوای معتدل می روید. این گیاه دارای گل های بزرگی است که در نهایت به گیاه سبزغلاف مانند پر از دانه ای تبدیل می شود. بامیه از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر استفاده شده است.

علاوه براین، بامیه که از آن به عنوان «بمب خاصیت» هم یاد می شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می کند. بامیه می تواند ناراحتی های روده و معده ازجمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می کند.

دیگر کاربرد خارق العاده پلی ساکارید های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین های C ,A و گروه B و عناصری از قبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج خواص فراوانی بر سلامت انسان دارد.طعم بامیه ملایم است و غلاف و دانه های آن خوراکی می باشند. این سبزی سابقه ای طولانی در طب سنتی دارد. در گزارش باغ های سلطنتی کیو نوشته شده است درطب سنتی شرق، برگ‌ها و میوه‌ی بامیه برای کاهش درد، به عنوان مرطوب کننده و درمان کننده‌ی اختلالات ادراری استفاده می گردید. در طب کنگو از بامیه برای زایمان ایمن استفاده می شد.

مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، تیامین، نیاسین، فولات و ویتامین E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و روی موجود در بامیه نقش مهمی در رشد جسمی و روحی نوزادان و کودکان دارند. فیبر موجود در بامیه باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند. آهن و مس موجود در بامیه باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند. در طب آیورودا، بامیه به عنوان یکی از بهترین دارو ها برای درمان اسهال در کودکان شناخته می شود.

بیشتر بخوانید : خواص بادام هندی ؛ در طب سنتی و بارداری برای کودکان و معده و لاغری

خواص بامیه برای دیابت

مانند کیوی، بامیه نیز به طور خاصی برای آنهایی که دردسر کنترل سطح گلوکز خود را دارند، مفید است. مطالعه دیگری تاثیر بامیه بر روی دیابت و همچنین کاهش مقدار کلسترول و چربی های داخل خون را اثبات کرده است. فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد و سرعت جذب قند را کاهش داده و قند خون را حفظ می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن آن را خیلی کم با حرارت کم یا با بخار ملایم بپزید. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.بامیه میتواند سطح گلوکز را در افراد دیابتی کاهش می دهد؛ اما مصرف آن به همراه داروی متفورمین توصیه نمی شود.

جالب است بدانید که فیبر موجود در بامیه باعث کاهش سرعت جذب قند در دستگاه گوارش شده و در نتیجه میزان قند خون را تثبیت می کند.تحقیقات نشان داده است که بامیه علاوه بر اثرات تثبیت کننده قند خون، سطح قند خون را نیز کاهش می دهد و می تواند گزینه ای برای پیشگیری از ابتلا به دیابت باشد.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی به مدیریت قندخون در مبتلایان به دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری کمک زیادی می‌کند.

خواص بامیه برای نعوظ و اسپرم و مردان

در برخی از منابع ذکر شده که گیاه بامیه برای بهبود اختلالات نعوظ در مردان و افزایش میزان مایع منی مفید می باشد.

خواص بامیه برای لاغری

فیبر موجود در بامیه برای لاغری موثر است چرا که باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری شده و باعث لاغری می شود. بامیه را می توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده میل کرد.بامیه از مواد غذایی محسوب می شود که می تواند تقریبا در هر رژیم غذایی قرار بگیرد. بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث می شود به فرد احساس سیری دست بدهد. ضمن اینکه بامیه می تواند باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

مقادیر بالای فیبر موجو در بامیه باعث سیری در افراد شده و با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. مصرف بامیه به صورت بامیه خام و بامیه پخته شده برای لاغری مفید می باشد.در پروسه کاهش وزن، همیشه غذایی که بتواند شما را سیر کند و بعد از آن احساس گرسنگی نکنید، کم پیدا می شود. یکی از خواص بامیه این است که باعث افزایش احساس سیری شما می شود، بدون آنکه کالری زیادی مصرف کرده باشید. شما می توانید چند قاشق بیشتر بامیه بخورید بدون آنکه نگران افزایش کالری باشید.

خواص بامیه برای سنگ کلیه

استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، تشخیص داده شد که بامیه می تواند ریسک آسیب کلیه را کاهش دهد. آسیب های کلیدی معمولا در افرادی رخ می دهد که از دیابت رنج می برند. لذا مصرف منظم بامیه به افراد دیابتی کم و می کند تا کلیه سالمی داشته باشند.مصرف منظم گیاه بامیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و درمان سنگ کلیه مفید می باشد.

در مطالعه ای که بر روی ۴۱۷ بیمار مبتلا به بیماری کلیوی انجام شد، مشخص شد که بامیه میزان دفع پروتئین از طریق ادرار را که نشانه آسیب به کلیه است کاهش می دهد.در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی ناشی از دیابت، بامیه به عنوان نوعی آنتی اکسیدان عمل می کند و میزان دفع پروتئین با ادرار را کاهش می دهد و عملکرد کلیه ها را افزایش می دهد. همچنین در مطالعه ای دیگر مشخص شد که بامیه می تواند به عنوان یک درمان اضافه در افراد مبتلا به آسیب کلیوی ناشی از دیابت استفاده شود.در تحقیقی به اثبات رسید که بامیه و ترکیبات فعال موجود در آن با کاهش التهاب و آسیب های کلیه در موش های مبتلا به دیابت، وضعیت آن ها را بهبود می بخشد.

خواص بامیه برای نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، تیامین، نیاسین، فولات و ویتامین E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و روی موجود در بامیه نقش مهمی در رشد جسمی و روحی نوزادان و کودکان دارند.فیبر موجود در بامیه باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.آهن و مس موجود در بامیه باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

در طب آیورودا، بامیه به عنوان یکی از بهترین دارو ها برای درمان اسهال در کودکان شناخته می شود.چگونگی مصرف بامیه در کودکان :شما می توانید بامیه را از سن ۱۸ ماهگی برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید، بامیه را مانند سبزیجات دیگر بخارپز کرده و به نوزاد و کودک خود بدهید.

خواص بامیه برای تیروئید

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه کرده که اگر تیروئید کم کار دارید از مصرف سبزیجاتی مانند بامیه خودداری کنید چون عملکرد تیروئید را کاهش داده و ممکن است با دارو های تیروئید تداخل داشته باشند

خواص بامیه در دوران بارداری و شیردهی

در بامیه فولات وجود دارد که باعث کاهش نقص لوله عصبی در جنین می شود. فولات موجود در بامیه برای زنان باردار موثر است و از زایمان زودرس و سقط جنین جلوگیری می کند. همچنین فولات برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی موثر است.فولات موجود در بامیه باعث کاهش نقایص لوله عصبی در جنین می شود، همچنین فولات یکی از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار در دوران بارداری می باشد که از سقط جنین و زایمان زودرس پیشگیری می کند. فولات برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی ضروری می باشد.

پوسته تازه بامیه حاوی مقداری فولات است. این مقدار حدود ۲۲٪ در صد گرم است. مصرف منظم فولات در حین بارداری می تواند به رشد جنین کمک کرده و مانع از آسیب عصبی و دیگر مشکلات برای نوزاد شود.

گرچه خوردن بامیه در دوران بارداری بسیار لذت بخش است اما باید از مصرف بی رویه بامیه در بارداری خودداری کنید. زیرا حتی افراط در مصرف مواد غذایی مفید نیز با اثرات سوء و زیانباری بر سلامت انسان همراه است و رعایت این مساله به خصوص در دوران حساس بارداری از اهمیت و ضرورت دوچندانی برخوردار است!

خواص بامیه برای چربی خون

جالب است بدانید بامیه می تواند باعث کاهش چربی خون نیز شود. فیبر موجود در بامیه باعث می شود کلسترول اضافی موجود در بدن دفع شود. در نتیجه به درمان تری گلیسیرید ، کلسترول و چربی خون بالا کمک می کند.فیبر موجود در بامیه باعث دفع کلسترول زیادی بدن شده و به درمان کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا کمک می کند.بامیه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم است که فشار خون بالا را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروز را کاهش می دهد.پکتین موجود در بامیه باعث کاهش LDL یا کلسترول بد خون می شود که عملکرد قلب را بهبود می بخشد.

خواص بامیه در بدنسازی

بدن ما ساخته شده از انواع پروتئین‌ها است. اگر پروتئین را از بدن ما حذف کنند، همه ماهیچه‌ها و بخش بزرگی از اندام‌هایمان حذف خواهد شد. لذا لازم است که سعی کنید مقدار پروتئین کافی به بدن خود برسانید. شرط لازم برای پروتئین مصرف کردن آن است، اما شرط کافی استفاده از پروتئین‌های مکمل با هم است.

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین خواص بامیه در این است که مقدار کافی پروتئین در بافت‌های خود دارد. این پروتئین در کنار پروتئین‌های دیگر به مانند زنجیر همدیگر را کامل می‌کنند. مصرف کردن این دسته از پروتئین‌ها برای هر یک از ورزشکاران و افرادی که به دنبال سلامتی هستند، توصیه شده است.

بر اساس ارزش غذایی، پروتئین موجود در هر ۱۰۰ گرم بامیه، ۲ گرم است. این مقدار از پروتئین می‌تواند بخش بزرگی از نیاز بدن شما به پروتئین‌ها را به صورت روزانه یا هفتگی تأمین کند. سعی کنید با استفاده از فراوری های مناسب از حذف پروتئین‌ها به دلیل فراوری جلوگیری کنید.

هیچ وقت از خواص بامیه به عنوان یک معجزه که فقط شما از آن خبر دارید، استفاده نکنید. پروتئین موجود در بامیه به اندازه‌ای نیست که نیاز کامل بدن شما به انواع پروتئین‌ها را تأمین کند. همیشه مصرف کردن دیگر پروتئین‌ها را نیز در وعده‌های غذایی خود قرار دهید.

فواید بامیه برای زنان

در مطالعات اخیر دانشمندان متوجه شده‌اند که لکتین موجود در بامیه می‌تواند با سلول‌های سرطان سینه مبارزه کند و به درمان این سرطان کمک کند.بامیه سرشار از فولات و آهن است و بنابراین مصرف آن برای رفع کم‌خونی مفید می‌باشد. کسانی که دچار کم‎خونی هستند به خصوص بانوان حتماً بامیه استفاده کنند چون بامیه دارای لعاب غنی از مواد اصلی خون می‌باشد.

– فولات موجود در بامیه باعث کاهش نقایص لوله عصبی در جنین می‌شود، همچنین فولات یکی از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار در دوران بارداری می‌باشد که از سقط جنین و زایمان زودرس پیشگیری می‌کند. – بامیه به درمان کم‌خونی دوران بارداری کمک کرده و از یبوست زنان باردار جلوگیری می‌کند. – فولات برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی ضروری می‌باشد.

بامیه برای سگ

بامیه حاوی پتاسیم و منیزیم و کلسیم است و می توان آن را به سگ داد . مصرف بیش از حد بامیه موجب نفخ و دل درد و مشکلات گوارشی در سگ ها می شود . اگر می خواهید به سگتان بامیه بدهید مصرف روزانه پیشنهاد نمی شود و بهتر است مقدار کمی از آن را به سگ بدهید . بامیه هم به شکل خام و هم به شکل پخته برای سگ ها مناسب است.

بامیه در رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی محبوب و شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند. رژیم کتوژنیک شاید در نگاه اول یک رژیم لاغری به‌نظر نرسد، چون یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است.در این رژیم غذایی منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می‌کند که به آن کتوزیس گفته می‌شود. یعنی شما چربی سالم (چربی‌های اشباع نشده) می‌خورید تا چربی بسوزانید.

سبزیجات توصیه شده در این رژیم غذایی، سبزیجات غیر نشاسته ای هستند. سبزیجات نشاسته دار حاوی کربوهیدرات هستند و جزو رژیم کتوژنیک نیستند.بادمجان و بامیه نمونه هایی از سبزیجات غیر نشاسته ای هستند.

بامیه و یبوست

بامیه حجم زیادی خواص ملین دارد که روده بزرگ را نرم و لزج می کند. محتوای فیبری بامیه می تواند آب را جذب کرده و روده بزرگ را منعطف تر کند. این کار به رفع یبوست کمک می کند. بر خلاف دیگر فیبرها مانند فیبر موجود در گندم؛ که می تواند دستگاه گوارشی را تحریک یا زخم کند، موسیلژ بامیه آن را التیام می دهد. همچنین بامیه عمل دفع را با لغزنده ساختن روده بزرگ، تسهیل می کند.فیبر موجود در این خوراکی خوشمزه باعث می شود تا حرکات روده بهتر شده و یبوست درمان شود. بامیه از اسهال جلوگیری می کند.

بامیه و نقرس

میزان بالای اگزالات موجود در بامیه باعث افزایش اسید اوریک خون شده و علائم بیماری نقرس را تشدید می کند

فواید بامیه برای مو

شما می توانید مقداری بامیه را جوشانده، خنک کرده و سپس با آب لیمو مخلوط کنید و بر روی موهایتان قرار دهید. انجام این کار باعث براق شدن و افزایش شادابی موها می شود.

خواص پودر بامیه

از پودر بامیه می‌توانید برای لعاب دار کردن و غلیظ کردن انواع غذاهای آبکی مانند سوپ و خورش استفاده کنید. یک قاشق چایخوری از پودر بامیه را یک ربع آخر پخت غذا به آن اضافه کنید. می‌توانید از پودر بامیه به عنوان یک تزئین عالی برای سالاد یا سوپ‌های گرم استفاده کرد.

پودر بامیه به‌طور چشم‌گیری در پیشگیری، کنترل و کاهش عوارض دیابت اثرگذار می‌باشد. خاصیت ملین دارد و به رفع یبوست کمک می‌کند. در بهبود عملکرد مغز و قلب مؤثر است. پتاسیم موجود در بامیه ضد فشار خون است. کلسیم موجود در بامیه ضد پوکی استخوان است. بامیه به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک کرده و باعث کنترل وزن می‌شود. بامیه حاوی مقداری آهن و مس است که در سالم نگاه داشتن گلبول‌های قرمز خون و تولید آن مهم هستند و با کم خونی مقابله می‌کنند.

طرز تهیه آب بامیه

پتانسیل ضد دیابت بودن آب بامیه احتمالا جالب توجه‌ترین دلیل برای مصرف این نوشیدنی ساده است. آب بامیه ممکن است نوشیدنی چندان خوش طعم و دلپذیری به نظر نرسد، اما فواید سلامت آن می تواند هر فردی را برای نوشیدن آب بامیه تشویق کند و حداقل ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

مواد تشکیل دهنده: ۴ تا ۵ غلاف بامیه با اندازه متوسط . یک پیمانه آب .  نمک (اختیاری) . فلفل . روش تهیه: غلاف های بامیه را به خوبی بشویید.سر و انتهای بامیه ها را جدا کرده و آنها را به دو قسمت تقسیم کنید. با استفاده از چاقو می تواند هر سمت غلاف را سوراخ کنید.

اکنون بامیه ها را درون یک پیمانه آب بریزید. اجازه دهید بامیه ها برای هشت ساعت در آب خیس بخورند. در صورت تمایل می توانید اجازه دهید این ترکیب برای ۲۴ ساعت به همین حالت باقی بماند.

صبح روز بعد، یا پس از ۲۴ ساعت، با فشار دادن بامیه ها آب باقی مانده در آنها را خارج کنید. پس از این کار، بامیه ها را می توانید دور بریزید.

آب را در یک لیوان ریخته و این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی را مصرف کنید. همچنین، شما می توانید برای بهبود عطر و طعم اندکی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

اگر محدودیت زمانی دارید، به جای خیس خوردن غلاف های بامیه به مدت یک شب در آب، آنها را بجوشانید. سپس، می توانید با استفاده از یک دستگاه مخلوط کن بامیه ها در آب ترکیب کنید. این ترکیب را می توانید به عنوان یک سوپ گرم مصرف کرده یا اجازه دهید سرد شود و به عنوان یک نوشیدنی مصرف کنید.

نکته : اگر طعم بامیه را دوست ندارید، بامیه های خیس خورده در آب را با مقداری پرتقال در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده تا یک نوشیدنی خوش عطر و طعم حاصل شود. در صورت تمایل می توانید به این نوشیدنی یخ اضافه کنید. این ترکیب به بهبود گوارش کمک خواهد کرد.

بامیه نفخ دارد

بامیه ادرار آور است . این خاصیت بامیه به این معناست که به بدن کمک می کند تا خود را سم زدایی کرده و وزن اضافه ناشی از تجمع آب در بدن را کاهش دهد. این ماده غذایی سلاحی فوق العاده در زرادخانه شما برای مقابله با نفخ شکم است.

بامیه برای سلامت قلب

بامیه از گیاهانی می باشد که برای سلامت قلب بسیار مفید است و توصیه می شود کسانی که می خواهند قلبی سالم داشته باشند حتما گیاهانی همچون بامیه را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بامیه حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم است

و به همین دلیل برای کاهش فشار خون بالا یک گزینه مناسب است. با تنظیم فشار خون فشار کمتری به قلب وارد می شود ، علاوه بر این مصرف بامیه می تواند تا حد زیادی از بروز بیماری های شایع قلبی و عروقی پیشگیری کند.

خواص بامیه برای درمان سرماخوردگی و سرفه

یکی از خاصیت های مهم بامیه این است که می تواند باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شود. همانطور که مطمئنا می دانید بامیه سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی می باشد.

بیشتر بخوانید : خواص بارهنگ ؛ و عرق نعنا در قاعدگی خیر اندیش برای کیست و میکروب معده

ویتامین ها و انتی اکسیدان های موجود در بامیه باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن می شوند و به همین جهت باعث پیشگیری از سرماخوردگی می شوند. علاوه بر اینکه ویتامین C موجود در بامیه باعث پاکسازی ریه ها می شود و علائم بیماری هایی مثل آسم را کاهش می دهد.

بامیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در بامیه فیبر به میزان زیاد وجود دارد که باعث رشد باکتری های مفید در روده می شود و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می کند. ویتامین های سی موجود در بامیه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مواد معدنی موجود در بامیه که شامل کلسیم ، آهن ، منگنز و منیزیم می باشد با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

بامیه برای سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در بامیه برای سلامت دستگاه گوارش مفید و به بهبود هضم غذا کمک می کند. اگر می خواهید از نفخ و ورم معده خلاص شوید بهتر است بامیه میل کنید.

بامیه برای کاهش کلسترول خون

بامیه دارای فیبر به نام پکتین می باشد که باعث ترشح بیشتر صفرا در روده شده و کاهش جذب کلسترول را به دنبال دارد که این امر باعث کاهش بیماری های قلبی می شود.

خواص بامیه برای درمان جوش و آکنه

بامیه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد و برای درمان آکنه موثر است.

بیشتر بخوانید : خواص برگ مو ؛ مضرات و مزاج و طریقه مصرف و طبع در طب سنتی

شما می توانید بامیه را نصف کنید و بر روی پوست خود قرار دهید.

این کار را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید و سپس با آب سرد بشویید.

بامیه برای تقویت استخوان

کلسیم و ویتامین کا۱۲ موجود در بامیه باعث استحکام استخوان ها شده و از پوکی استخوان و شکستگی استخوان پیشگیری می کند.

خواص بامیه برای کمک به بهبود آسم

یکی از خواص استثنایی بامیه این است که می تواند به درمان بیماری آسم کمک زیادی کند.

بامیه ضمن اینکه منبع غنی ویتامین C می باشد ، دارای خواص ضد التهابی قوی نیز است که برای مداوای بیماران مبتلا به بیماری آسم بسیار مفید است.

بامیه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

یک باور قدیمی وجود دارد که می گوید اکثر بیماری ها از روده بزرگ شروع می شوند. بامیه را به وعده غذایی خود اضافه کنید تا از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید.

مضرات بامیه

بسیاری از خانم ها به علت کمبود وقت بامیه را درون فریزر نگهداری می کنند اما نگهداری بامیه در فریزر سبب می شود که ویتامین و مواد مغذی بامیه کاهش یابد پس برای دریافت ویتامین و مواد مغذی سبزیجات آنها را به اندازه مصرف و تازه تهیه کنید.

بامیه حاوی مقادیر سرشاری از پتاسیم است که یکی از نکات مثبت این گیاه است. البته پتاسیم بالا برای افرادی که بیماری کلیوی دارند می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید حتما قبل از مصرف بامیه با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از مشکلاتی که مصرف بامیه می تواند برای بعضی افراد ایجاد کند این است که باعث زیاد شدن تعریق در بدن می شود و به همین جهت افراد که حساسیت دارند بهتر است در مصرف بامیه تعادل را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید : خواص بالنگ ؛ در بارداری و مضرات و خواص دانه بالنگ و مربای بالنگ برای معده

بامیه دارای اگزالات می باشد که اگر زیاد مصرف شود باعث ایجاد مشکل در معده و اسهال ، گرفتگی و نفخ شکمی می شود. کسانی که سندورم روده تحریک پذیر دارند بهتر است در مصرف بامیه احتیاط کنند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.