; خواص یونجه در طب اسلامی برای چشم و چاقی و مرغ و لاغری و سرطان - فال و خواب
فواید گیاه مرزه و تاثیر خوردن سبزی مرزه برای سلامتی بدن

فواید گیاه مرزه و تاثیر خوردن سبزی مرزه برای سلامتی بدن

فواید گیاه مرزه فواید گیاه مرزه ؛ تاثیر خوردن سبزی مرزه برای سلامتی بدن همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

فواید پنیر پیتزا برای بدن و بررسی خواص و ارزش غذایی پنیر پیتزا برای سلامتی

فواید پنیر پیتزا برای بدن و بررسی خواص و ارزش غذایی پنیر پیتزا برای سلامتی

فواید پنیر پیتزا برای بدن فواید پنیر پیتزا برای بدن ؛ بررسی خواص و ارزش غذایی پنیر پیتزا برای سلامتی همگی در سایت فال و …

خواص شکلات داغ اکشن ؛ فواید شکلات داغ اکشن برای جوانان چیست

خواص شکلات داغ اکشن ؛ فواید شکلات داغ اکشن برای جوانان چیست

خواص شکلات داغ اکشن خواص شکلات داغ اکشن ؛ فواید شکلات داغ اکشن برای جوانان چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص یونجه

خواص یونجه ؛ در طب اسلامی برای چشم و چاقی و مرغ و لاغری و سرطان

خواص یونجه ؛ در طب اسلامی برای چشم و چاقی و مرغ و لاغری و سرطان همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص جوانه ماش ؛ در بدنسازی برای کودکان و پوست صورت و لاغری

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با یونجه

یونجه از جمله گیاهان علفی شکل است. یعنی ساختار رشد و تکامل آن به مانند علف ها عاری از تنه های ضخیم و یا سترگ می باشد. یونجه گیاهی است پایا از تیره پروانه داران که هم دسته شبدر ها قرار می ‌گیرد. این گیاه در زمان بلوغ می تواند تا یک متر ارتفاع داشته باشد. گیاه یونجه در فصل گلباران، زیبایی‌ های خودش را نشان می دهد. گل های یونجه کوچک اما بنفش و زیبا هستند. در گونه هایی نیز می توانید شاهد گل های زرد رنگی در یونجه باشید. جالب است بدانید که یونجه میوه هم دارد. یک میوه لوبیا شکل کوچک که شبیه به صدف می باشد.

اما یکی از برتری های یونجه در قبال طیف گسترده گیاهان دیگر با اهداف تغذیه دام ها، ریشه های قدرتمند آن است که گاهی تا سه متر می توانند عمق زمین را شکافته و به پیش بروند. این ریشه های عمیق موجب دوام مطلوب یونجه است. از این رو یونجه و کاشت آن می ‌تواند به راحتی خشکسالی ها را طی کرده و در هر صورتی تغذیه دام را تامین سازد. از طرفی این ریشه های عمیق به خوبی می ‌توانند منابع غنی غذایی را از عمق خاک راهی ساقه ها و برگ های گیاه یونجه سازند. از این رو به یقین می توان یونجه را در جمع پرمغزترین گیاهان علفی شکل قرار داد.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات یونجه را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص یونجه و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

خواص یونجه در طب سنتی

طبیعت گیاه یونجه در طب سنتی گرم و تر است.

مصرف یونجه خونی صاف و پاک تولید مى‌کند، ترشح شیر را در زنان زیاد مى‌کند، استخوان بندى بدن را در کودکان محکم مى‌کند، قاعده آور است، خستگى و کوفتگى بدن، خونریزى لثه و سستى استخوان‌ها و عوارض ناشى از کمبود ویتامین Cرا برطرف می‌کند.

یونجه از نظر اینکه دارای بسیاری از مواد معدنی می باشد شیره آن برای بچه هایی که در حال رشد هستند و اسخوان بندی محکمی ندارند بسیار مفید است .

یونجه دو برابر اسفناج آهنم درد بنابراین خونساز است و برای کسانیکه به کم خونی مبتلا هستند مفید است.

یونجه بعلت درا بودن آهن برای درمان بیمایر راشیتیسم بکار می رود .

عوارض کمبود ویتامین ث با خوردن یونجه از بین میرود.

یونجه تازه در بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه و آمریکا به مقدر زیاد بجای اسفناج مصرف می شود .

یونجه را در داروخانه ها و فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها بصورت پودر ، کپسول و قرص بفروش می رسانند . مقدرمصرف آن سه قرص در روز است.

ضماد پخته یونجه را اگر روزی چند بار روی اعضایی که رعشه دارند بگذارید آنها را شفا می دهد .

تخم یونجه قاعده آور است و برای این منظور تخم یونجه را بصورت دم کرده مصرف کنید .

دم کرده یونجه درمان اسهال است.

برای نرم کردن سینه و تسکین سرفه دم کرده تخم یونجه را مصرف کنید .

برای درمان رعشه تخم یونجه را در روغن زیتون بریزید و مدت یک هفته جلوی آفتاب بگذارید سپس آنرا صاف کنید و روزی چند قاشق از آنرا بخورید و همچنین روی اعضایی که رعشه دارند بمالید.

یونجه حاوی مقدرزیادی ویتامین است . کوبیده آن زخم را به سرعت التیام داده و از خونریزی جلوگیری می کند .

خواص یونجه برای دیابت

مصرف یونجه می تواند از دیابت نوع دو پیشگیری کند و حتی آن را درمان کند، چون باعث کاهش سطوح قند خون می شود. ترکیبات موجود در یونجه برای سلامتی بسیار مفید می باشند.،همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین می شود.

خواص یونجه برای درمان سریع زخم ها

یونجه به دلیل داشتن ویتامین کا فراوان می‌تواند باعث جلوگیری از اختلال لخته شدن خون در بدن می شود و برای بهبود سریع زخم‌ها و کاهش خون‌ریزی‌های دهان و بینی مؤثر است.

یونجه برای سلامت کلیه ها

یونجه و جوانه یونجه یک ماده غذایی دیورتیک بوده که از بیماری‌های کلیوی مانند تجمع آب پیشگیری کرد و از عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

خواص یونجه برای بهبود کم خونی

یونجه دارای آهن و کلروفیل فراوان بوده که به تولید سلول‌های خونی کمک کرده و باعث بهبود جریان خون می‌شود.

بیشتر بخوانید : خواص وانیل ؛ برای چاقی و پوست صورت در کیک و لاغری را چگونه مصرف کنیم

همچنین برای کاهش کم‌خونی و علائم آن مانند حالت تهوع، اختلالات خواب و خستگی مؤثر است.

خواص یونجه برای سلامت پوست و مو

یونجه ترکیباتی دارد که در برداشتن علائم کشش پوست موثر هستند ؛ همچنین، مصرف منظم یونجه نیز در کمال شگفتی با بیماری های پوستی مبارزه می کند. این جوانه در درمان اگزما و پسوریازیس بسیار موثر است. برای کسانی که در حال مبارزه با خشکی پوست هستند، مصرف کمی یونجه کمک بزرگی خواهد بود محتوای کلروفیل و محتوای ویتامین A، پوست را نرم و مطمئن می سازد که پوست به خوبی مرطوب شود.

ویتامین ها و هورمون های تشکیل دهنده گیاه یونجه گردش خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان ها را برای فولیکول های مو فراهم می کند. و محکم و سالم بودن مو را تضمین می کند. مواد مغذی دیگر نیز در بهبود و درمان ریزش مو بسیار عالی هستند یکی دیگر از مواد مغذی مفید موجود در یونجه، سیلیس است که باعث رشد موهای سالمتر می شود.

یونجه و فشار خون

قرار گرفتن در فشار خون بالا باعث می شود که بیماری های مختلف قلبی شما را تهدید کند. می توان برای کاهش فشار خون از یونجه استفاده کرد. یونجه از اختلالات قلبی مانند سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند. برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز مقداری یونجه را به صورت دمنوش میل کنید.

یونجه برای تقویت سیستم ایمنی

یونجه به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با تحریک کردن گلبول‌های سفید و مقابله با استرس از بروز انواع بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. در یونجه مواد مغذی مانند ال کاناوانین وجود دارد که باعث افزایش مقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها شده و به جلوگیری از دیابت و سرطان کمک می‌کند.

خواص یونجه برای افسردگی

اگر می‌خواهید سیستم عصبی بدن خود را آرام کنید و استرس را از خود دور نگه دارید می‌توانید از دمنوش یونجه استفاده کنید. دمنوش یونجه برای درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی مؤثر است.

یونجه و چاقی

 مداومت در خوردن شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و ضماد کوبیده آن با عسل محلل ورم سرد و با سرکه محلل ورم گرم است.

عرق یونجه باعث افزایش وزن می‌شود.طریقه مصرف عرق یونجه برای چاق شدن صورت در یک دوره ۱۴ روزه می‌باشد؛ شما در این مدت می‌بایست مقدار یک استکان از عرق یونجه را هر روز صبح و همچنین نصف استکان از این عرق گیاهی را هر روز عصر مصرف کنید. همانطور که گفته شد دقت داشته باشید که استفاده از این عرق بیشتر از ۱۴ روز نتیجه عکس خواهد داشت و مضر خواهد بود.

یونجه برای لاغری و کاهش وزن

یونجه به دلیل داشتن پروتئین و فیبر فراوان به کاهش اشتها در بدن کمک کرده و به‌‌ عنوان یک میان وعده عالی برای کسانی که به دنبال لاغر شدن هستند محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : خواص ماش ؛ در طب سنتی و بدنسازی برای پوست صورت و کودکان و فشار خون

جوانه یونجه دارای کالری، قند و چربی کمی می باشد و فیبر موجود در آن از آزادسازی هورمون گرلین که در گرسنگی نقش به سزایی دارد جلوگیری کرده و باعث سیری طولانی‌مدت می‌شود.

خواص یونجه برای دوران یائسگی

فیتواستروژن هایی مانند کومسترول، ژنیستئین و بیوکانین موجود در یونجه باعث تنظیم سطح استروژن شده و به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه و پوکی استخوان کمک می کند.

یونجه برای سلامت قلب

یونجه به دلیل داشتن ترکیبات مختلفی مانند فیبر و سابینین ها به کاهش کلسترول بد خون در بدن کمک کرده و باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود.

بیشتر بخوانید : خواص ریواس ؛ کردستان در طب سنتی برای لاغری و دیابت و خواص ریشه ریواس

فیبر موجود در یونجه به کلسترول موجود در خون چسبیده و مانع مسدود شدن دیواره شریانی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد.

یونجه در بارداری و شیردهی

استفاده از یونجه در مقادیر بیش از آنچه که معمولا در یک وعده غذایی باید مصرف شود، احتمالا در طول بارداری و شیردهی، بدون ریسک نیست. شواهدی وجود دارد که یونجه ممکن است مانند منبع استروژن عمل کند و این بر روی بارداری تاثیر می گذارد.

عرق یونجه به علت دارا بودن بیشتر ویتامین‌ها و املاح معدنی، برای افزایش و بهبود ارزش غذایی شیر مادر بسیار مفید است. از این رو توصیه می‌شود که مادران در دوران شیردهی، از عرق یونجه به اعتدال استفاده کنند.

خواص یونجه برای سرطان

در یونجه اسید آمینه کاناوانین وجود دارد که دارای خاصیت ضدسرطانی بوده که از تولید سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خواص خارگیل ؛ همه چیز در مورد خواص و مضرات میوه خارگیل

فیتواستروژن های موجود در یونجه از جهش سلول های سالم و سرطانی شدن آن پیشگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فواید یونجه برای دام

یونجه به عنوان یکی از بهترین و مهمترین مواد غذایی برای دام شناخته می‌شود. این ماده غذایی دارای انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای رشد حیوانات می‌باشد.

یونجه یکی از خوراک‌های بسیار قوی می‌باشد که شامل مواد معدنی، ویتامین و پروتئین بسیار زیادی می‌باشد. به این صورت که حدود ۵۰ درصد از پروتئین یونجه در داخل برگ‌های این علف وجود دارد. به این خاطر دامدارانی که قصد پروار بندی دام خود را دارند باید از جیره بندی یونجه و سایر خوراک و علوفه استفاده کنند، تا حیوان به وزن دلخواه شما دست پیدا کند.

خاصیت ضد التهابی

یونجه در طب سنتی برای درمان بیماری‌های التهابی و درمان آرتریت استفاده می شود چرا که دارای ویتامین سی ، ب و ترکیبات کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف می‌باشد که به کاهش التهاب در مفاصل کمک بسزایی می‌کند.

خواص یونجه برای سم زدایی بدن

یونجه به دلیل داشتن خاصیت دیورتیک باعث افزایش حجم ادرار شده که این امر باعث پاک‌سازی کلیه‌ها از نمک، چربی و آب اضافی می‌شود و به‌‌عنوان یک سم‌زدایی برای بدن عمل می کند.

یونجه و شبدر

برگ یونجه بیضی شکل ولی برگ شبدر گلابی شکل است.

رنگ برگ‌ها در شبدر سبز و شفاف و در یونجه سبز تیره‌ است.

میزان قند در شبدرها بیش از یونجه‌ است و سطح برگ بیشتری نسبت به یونجه دارند اما مقاومت شبدرها به شوری کمتر از یونجه‌ است و نیاز آبی شبدرها نیز کمتر از یونجه‌ است.

البته باید توجه داشت که شبدرها به لحاظ کمیت تولید در سطح پایین‌تری از یونجه قرار دارند و میزان مواد غذایی قابل هضم یونجه از شبدرها بیشتر است.

یونجه و عسل

غذایی مغذی و درمانی طبیعی و فوق ‌العاده برای بسیاری از بیماری ‌ها است. بیماری هایی که شامل مشکلات پوستی، مشکلات هضم غذا و عفونت ‌های دستگاه تنفسی می‌ شود.

عسل یونجه مقوی مغز و اعصاب بوده و حافظه را افزایش می دهد، بیشترین ویتامین های A و K را دارد و برای افرادی که خون دماغ می شوند بسیار موثر است. همچنین برای بیماری های قلبی عروقی علاوه بر خواص ضد التهابی، ضد اکسید کننده و ضد باکتری نیز درمان طبیعی خوبی است. برای افرادی که دچار پارکینسون (لرزش اندام) شده اند هم می تواند مفید باشد.

خوردن عسل یونجه می ‌تواند به بهبود معده‌ تحریک ‌پذیر کمک کند و به همین دلیل می ‌تواند برای التهاب معده مفید باشد.

عسل یونجه به پیشگیری هیپوگلوسمی و بهبود اشتها کمک می ‌کند اما در این زمینه توانایی رقابت با ویتامین C را ندارد (ویتامین C بهترین درمان برای اشتهای کم است). همچنین جایگزین خوبی برای شکر فرآوری شده و شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی است اما به یاد داشته باشید که گرم کردن عسل هیچ وقت خوب نیست.

مضرات یونجه

دوران بارداری

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد یونجه باعث تحریک و انقباض های رحمی شده و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است زنان باردار از مصرف یونجه و فرآورده‌های آن خودداری کنند.

با همه مزایایی که یونجه دارد در خوردن تازه آن نباید زیاده روی کرد زیرا بسیار نفاخ است و حتی حیواناتی که به مقدر زیاد از آن می خورند بعلت گاز زیاد ممکن است تلف شوند .

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.