; خواص تره فرنگی در طب سنتی و کدام قسمت تره فرنگی خوراکیست؟ - فال و خواب
فواید و مضرات کلاهک بادمجان ؛ جوشانده کلاهک بادمجان در بارداری

فواید و مضرات کلاهک بادمجان ؛ جوشانده کلاهک بادمجان در بارداری

فواید و مضرات کلاهک بادمجان فواید و مضرات کلاهک بادمجان ؛ جوشانده کلاهک بادمجان در بارداری همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص سویا ماکارونی در بدنسازی و دانه سویا گوشتی برای مردان و لاغری

خواص سویا ماکارونی در بدنسازی و دانه سویا گوشتی برای مردان و لاغری

خواص سویا خواص سویا ؛ ماکارونی در بدنسازی و دانه سویا گوشتی برای مردان و لاغری همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب …

خواص و مضرات سداب ؛ ایا خوردن سداب برای لاغری مفیده یا مضر

خواص و مضرات سداب ؛ ایا خوردن سداب برای لاغری مفیده یا مضر

خواص و مضرات سداب خواص و مضرات سداب ؛ ایا خوردن سداب برای لاغری مفیده یا مضر همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

خواص تره فرنگی

خواص تره فرنگی ؛ در طب سنتی و کدام قسمت تره فرنگی خوراکیست؟

خواص تره فرنگی ؛ در طب سنتی و کدام قسمت تره فرنگی خوراکیست؟ همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص تربچه ؛ در طب سنتی و بدنسازی و برای لاغری و دیابت و برگ تربچه

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با خواص تره فرنگی

تره‌فرنگی یا گندنا یا نوش پیاز یک سبزی از سرده والک و از خانواده نرگسیان است. این سبزی که مصارف گوناگون خوراکی دارد معمولاً بدون طبخ مصرف نمی‌شود و لازم است که تفت داده شود. تره فرنگی از مهمترین سبزی‌ها با ارزش غذایی بالا و اثرات دارویی قابل توجه به شمار می‌رود و اثرات ضدسرطانی و آنتی‌بیوتیکی در مقابله و پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های روده دارد. با این‌حال، عصارهٔ این سبزی سمی است و مصرف این عصاره، ممکن است موجب سردرد، تهوع و در موارد حاد مرگ شود.

تره فرنگی که به نام گندنا هم شناخته می شود (به انگلیسی : Leek و با نام علمی : Allium ampeloprasum) نوعی سبزی خوراکی از سرده والک و مانند سیر و پیاز از خانواده نرگسیان می باشد که در فصل بهار می روید.تره فرنگی خوب دارای ساقه ی سفید با اندازه ی متوسط و برگ های سبز و صاف بدون لکه می باشد. پیشنهاد می کنیم که تره فرنگی را بشویید، خشک کنید و لای یک پارچه ی نخی به مدت یک هفته درون یخچال نگهداری کنید.

طبیعت تره فرنگی گرم و خشک می باشد. تره فرنگی منبع خوب انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها، ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، فولات، تیامین، منگنز، مس، آهن، منیزیم، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. تره فرنگی یکی از گیاهان بومی مدیترانه و خاورمیانه می باشد. تره فرنگی خام و پخته را می توان برای تهیه سوپ تره فرنگی، انواع سس و سالاد، تره فرنگی پلو، خورش تره فرنگی، کوکو تره فرنگی و املت سبزیجات استفاده کرد.

تره فرنگی سرشار از املاح معدنی بسیاری مهمی است که برای سلامتی ما مفید هستند؛ در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود: * آهن: مفید برای گلبول‌های قرمز خون * منیزیم: ضد سرطان و مفید برای اعصاب و تعادل عمومی بدن * گوگرد: برای مقابله با عفونت‌ها * سیلیس: برای انعطاف و نرمی استخوان‌ها و پوست * منگنز: برای هضم و جذب بهتر غذا * اسید فسفریک: تقویت کننده‌ی سیستم عصبی * کلسیم: برای استخوان‌ها و متابولیسم عمومی بدن

خواص تره فرنگی در طب سنتی

طبع تره فرنگی، در طب سنتی گرم و خشک است.کاسنی و گشنیز مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج تره هستند و از عوارض آن کم می‌کنند.ارزش غذایی تره فرنگی (۱۰۰ گرم) کالری : ۶۱ چربی : ۰٫۳ گرم کربوهیدرات : ۱۴ گرم پروتئین : ۱٫۵ گرم فیبر : ۱٫۸ گرم قند : ۳٫۹ گرم .

خواص تره فرنگی برای پوست و مو ۱٫ پاک سازی پوست صورت تره فرنگی یک دیورتیک طبیعی بوده که با سم زدایی و پاک سازی بدن به ویژه کبد به پاک سازی پوست صورت هم کمک کرده و به درمان آکنه و جوش صورت و جوان سازی پوست صورت کمک می کند. ۲٫ ضد آفتاب طبیعی مقادیر بالای بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در تره فرنگیبه عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست صورت و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد و اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. ۳٫ تقویت و افزایش رشد مو ویتامین C و آهن موجود در تره فرنگی به بهبود گردش خون در بدن و پوست سر کمک کرده و به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

تره فرنگی از میزان زیادی آب تشکیل شده است. بنابراین کالری اندکی دارد و در عین حال سرشار از فیبرهای غذایی است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۸۳ گرم آب، ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این تره فرنگی حاوی مواد مغذی فوق العاده ای از جمله ویتامین A ،B6 ،C ،K و مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز است. اگر این سبزی را به پروتئین و دیگر مواد غذایی کم کالری اضافه کنید گام بزرگی در جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بر می دارید.

مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در تره فرنگی با افزایش تولید اکسید نیتریک باعث رقیق شدن خون و آرام شدن رگ های خونی شده و به درمان فشار خون بالا کمک می کند. فیبر موجود در تره فرنگی نقش مهمی در کاهش کلسترول بالای خون دارد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد. فولات موجود در تره فرنگی باعث کاهش سطح بالای هموسیستئین موجود در خون شده و به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس کمک می کند.

به درمان کم خونی کمک می کنند. از لحاظ خاصیت ادرارآوری در درجه اول قرار دارد. تره فرنگی مانند سیر و پیاز از خانواده گیاهی به‌نام آلیوم (Allium) می‌باشد. به دلیل یکی بودن خانواده تره‌فرنگی و سیر و پیاز،‌ حاوی موادی یکسان می‌باشند که برای سلامتی مفید است. علاوه بر فوایدی که خانواده آلیوم دارد، تره فرنگی حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، فولات و آهن می‌باشد. ترکیب این مواد مغذی بایکدیگر باعث تثبیت قند خون می‌شود.

تره فرنگی منبع خوب ویتامین A است. این ویتامین که با نام رتینول نیز شناخته می شود یک ویتامین محلول در چربی است و در ساخت و حفاظت سلول ها نقش مهمی دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. علاوه بر این، ویتامین K، ویتامین C و منگنز موجود در آن به تقویت گلبول های سفید کمک می کنند. همچنین با مصرف تره فرنگی می توانید میزان هوموسیستئین خون را کاهش دهید که عامل لخته شدن خون، سکته قلبی و مغزی است.

برای پیشگیری و درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت، التهاب پوست و استخوان مفید می باشد. ترکیب این سبزی با غذایی که حاوی پروتئین و دیگر سبزیجات سبک است، به شما کمک می کند وزن خود را به روش سالمی کاهش دهید. تره فرنگی یکی از معدود غذاهایی است که حاوی پری بیوتیک می باشد، نوعی باکتری خوب که به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند. همچنین از فلور روده مراقبت می کند و ترشح صفرا را تحریک می کند، تا هضم ما را بهبود بخشد. ترکیب آب تره فرنگی و آب کرفس تاثیر شگفت انگیزی در افزایش میل جنسی دارد.

تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها است. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد. توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود. باید بدانید که پخت و پز طولانی‌مدت، حدود ۲۰ درصد از ترکیبات مغذی تره‌فرنگی را از بین می‌برد.

تره فرنگی یک ماده غذایی حاوی میزان زیادی پروبیوتیک است. این ترکیبات همان باکتری های مفیدی هستند که به جذب مواد مغذی کمک زیادی می کنند. علاوه بر این باکتری ها از فلور روده محافظت کرده و ترشح صفرا را فعال می کنند. در نتیجه کمک زیادی به هضم غذا می شود. بنابراین به داشتن خوابی راحت، بدون مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ یا احساس سنگینی کمک می کند.

تره فرنگی قدرت زیادی در دفع اسید اوریک دارد و از این جهت برای افرادی که به نقرس یا آرتریت مبتلا هستند مفید است. از خواص درمانی تره‌فرنگی این است که فشارخون را کاهش می‌دهد و از حملات قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. این سبزی خوراکی در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجی تراوش می ‌کند که به همراه تار و پود سلولزی‌ اش می ‌تواند بقایای مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند. لذا برای مبتلایان به یبوست و بواسیر بسیار نافع است. این سبزی ماده غذایی کم کالری و منبع غنی فیبر محسوب می شود که با ایجاد احساس سیری طولانی مدت به کاهش اشتها و لاغری کمک می کند. منبع غنی ویتامین A است که از مواد ضروری برای سلامت چشم می باشد و به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک می کند.

تره فرنگی، بلعکس ظاهر سبز و سرد خود دارای طبعی گرم و نسبتاً خشک است. این گیاه معمولا برای بهبود و تسکین مشکلات تنفسی، خواص ادرارآور و خاصیت تصفیه گری که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بدانید که؛ تره فرنگی قدرت بسیاری زیادی در دفع اسید اوریک دارد و از این جهت برای افرادی که به نقرس یا آرتریت مبتلا هستند، مفید است. از مهمترین خواص تره فرنگی، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است که از بدن در برابر آلودگی و هرگونه عفونت محافظت می‌کند. مصرف تره و تره فرنگی به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان، خاصیت ضد سرطان دارد. این گیاه خوش طعم سبب کاهش کلسترول بد خون شده و به همین دلیل مصرف آن در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. خوردن تره به افراد دیابتی توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند قند خون را در حد متعادل نگه دارد.

خواص تره فرنگی برای نوزادان و  کودکان

در تره فرنگی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد که باعث رشد نوزادان و کودکان می شود.فیبر موجود در تره‌فرنگی حرکات روده نوزادان و کودکان را بهبود بخشیده و خطر یبوست را در آن‌ها به شکل ویژه‌ای کاهش می‌دهد.

خواص تره فرنگی برای تیروئید

تره فرنگی همچنین منبع خوبی از منگنز است ، و سلامت تیروئید را ارتقا بخشد. علاوه بر این ، آنها مقادیر کمی مس ، ویتامین B6 ، آهن و فولات(اسید فولیک) را فراهم می کنند.اگر فردی کمبود ید و کم کاری تیروئید دارد تره فرنگی مصرف کند.ید در گیاهان دریایی و به مقدار زیاد در هویج، در شاهی (تره تیزک) سیر، لوبیای سبز، پیاز، آناناس، اسفناج، شلغم، مارچوبه، کلم، قارچ، توت فرنگی، گوجه فرنگی، تمشک، برنج، ترشک، تره، انگور، تره فرنگی، فلفل سبز، کنگر، کاهو، لوبیای خشک، گلابی، تربچه وجود دارد.

خواص تره فرنگی برای دیابت

تره فرنگی با مهار آنزیم آمیلاز که کربوهیدرات های پیچیده را به قند تبدیل می کند باعث کاهش سرعت گلوکز در خون شده و خطر افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. آلیسین موجود در تره فرنگی احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و نوروپاتی دیابتی را کاهش می دهد. فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در تره فرنگی به تقویت عملکرد قلب در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

خواص تره فرنگی برای کبد

تره فرنگی یک دیورتیک طبیعی بوده که با سم زدایی و پاک سازی بدن به ویژه کبد به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.

خواص تره فرنگی برای بواسیر

این سبزی خوراکی در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجی تراوش می ‌کند که به همراه تار و پود سلولزی‌ اش می ‌تواند بقایای مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند. لذا برای مبتلایان به یبوست و بواسیر بسیار نافع است.

خواص تره فرنگی برای یبوست و معده

فیبر موجود در تره فرنگی به بهبود هضم غذا، تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. مقادیر بالای فیبر موجود در تره فرنگی به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.این سبزی خوراکی در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجی تراوش می ‌کند که به همراه تار و پود سلولزی‌ اش می ‌تواند بقایای مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند. لذا برای مبتلایان به یبوست و بواسیر بسیار نافع است.

خواص تره فرنگی برای لاغری

تره فرنگی به‌‌عنوان یکی از سبزیجات کم‌کالری و بدون چربی شناخته شده که می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.فیبر موجود در تره‌ فرنگی باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.وقت آن است که تره فرنگی را به شام خود اضافه کنید. آن ها از درصد زیادی آب تشکیل شده اند. کالری خیلی کمی دارند, اما حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. جالب است این نکته را بدانید که در هر ۱۰۰ گرم تره فرنگی، ۳۸ گرم آب, ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر رژیمی وجود دارد. مواد مغذی کافی از جمله ویتامین A, ویتامین B6, ویتامین C و ویتامین K را به شما می دهد. همچنین مواد معدنی مانند آهن, کلسیم, منیزیم و منگنز را از تره فرنگی نیز دریافت می کنید. ترکیب این سبزی با غذایی که حاوی پروتئین و دیگر سبزیجات سبک است، به شما کمک می کند وزن خود را به روش سالمی کاهش دهید.

خواص تره فرنگی در بارداری و شیردهی

مقادیر بالای ویتامین B9 (که به نام های فولیک اسید و فولات هم شناخته می شود) موجود در تره فرنگی از بروز نقص سیستم عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند. فیبر موجود در تره فرنگی خطر ابتلا به یبوست را که یکی از مشکلات رایج زنان باردار در دوران بارداری است، کاهش می دهد.روزانه توصیه‌های زیادی از اطرافیان درباره غذاهای مختلف و ممنوعیت آن در زمان بارداری می‌شنوید؛ مانند مصرف شلغم، کرفس، شاهی، تره فرنگی و گل کلم که باعث ایجاد نفخ و تغییر مزه شیر برای شیرخوار می‌شود. هر کودکی واکنشی متفاوت به مصرف غذا توسط مادرش نشان می‌دهد. اگر مشاهده کردید که کودکتان در یک روز ناراحت و آشفته است، سعی در به خاطر آوردن مصرف غذاهای روز گذشته داشته باشید و اگر غذایی را عامل آن می‌دانید، برای مدتی آن را از رژیم غذایی حذف کنید.

خواص تره فرنگی و عسل

ضماد تره برای گزیدن مار افعی و خوردن آن همراه با آب عسل برای خنثی سازی سموم جانوران از بدن مفید است.تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است لذا باید همراه با عسل مصرف شود.

مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر است.

خوردن تره بعد از غذا مانع از ترش شدن آن شده و از ترشی معده جلوگیری می‌کند. ملین و برطرف کننده قولنج است. اگر با عسل خورده شود، برای رفع، کلیه عوارض مربوط به سردی غذا موثر می‌باشد و پخته آن با عسل برای رفع درد سینه مفید است.

تره فرنگی برای کرونا

مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر است.تره فرنگی یه سبزی با خواص خیلی زیاد هست، مخصوصا برای دوران شیوع کرونا که باید ریه‌های قوی داشته باشیم، این سوپ سرشار از خاصیت هست. تره فرنگی دارای مواد گوگردی با خاصیت ضدعفونی ریه هست، همینطور برای دفع سموم روده و رفع یبوست هم بسیار مفید هستش.

تره فرنگی برای فشار خون

در تره ‌فرنگی مقادیر زیادی فلاونوئید وجود دارد که با افزایش تولید اکسید نیتریک باعث رقیق شدن خون شده و می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد که این امر باعث آرام شدن رگ‌های خونی می‌شود.

تره فرنگی برای سرماخوردگی

تره فرنگی یکی از گیاهان طبیعی برای درمان سرماخوردگی، تب و آنفولانزا می باشد.ویتامین آ و ویتامین سی موجود در تره فرهنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده که از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی پیشگیری می کند.

تره فرنگی از کجا بخرم

تره فرنگی را می توان از فروشگاه اینترنتی میوه و صیفی جات یا مکان عرضه سبزیجات و میوه جات تهیه کرد.موقع خرید تره‌فرنگی به دنبال ساقه‌های سفت و صاف باشید. ساقه‌ها باید سفید و بدون لک با برگ‌های سبز روشن باشند. از خرید تره‌فرنگی با ساقه‌های سبز تیره خودداری کنید چون نشان‌دهنده کهنگی تره‌فرنگی هستند. تره‌فرنگی‌های کوچک‌تر تازه‌تر و تردتر هستند. بدون اینکه آن را بشویید، ساقه‌های سبز تیره را جدا کنید اما بگذارید ریشه‌ها به گیاه متصل بمانند. سپس تره را در پلاستیک قرار دهید و در یخچال بگذارید. با این روش تره‌فرنگی به مدت ۵ روز تازه می‌ماند. موقع رشد تره‌فرنگی ممکن است خاک بین لایه‌های آن باقی بماند. برای تمیز کردن آن باید ۲ سانتی‌متر از پایین ساقه را قطع کنید چون بخش‌های سبز تلخ هستند. سپس ساقه را به تکه‌های مورد نظر برش بزنید. ساقه‌ها را در یک کاسه پر از آب سرد بریزید و گل‌و لای آن را جدا کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا تره‌فرنگی‌ها کاملا تمیز شوند.

فرق تره با تره فرنگی

تره و تره فرنگی هر دو دارای برگ های مسطح و صاف هستند اما تره فرنگی در انتهای برگ ها دارای یک پیاز سفید می باشد.

تفاوت تره فرنگی و پیازچه

پیازچه از نظر اندازه نسبت به تره فرنگی کوچکتر بوده و طعم تندی دارد، تره فرنگی از نظر اندازه نسبت به پیازچه بزرگتر است و طعم شیرین تر و ملایم تری دارد. کلاهک سفید سر پیازچه مانند پیاز دارای لایه های در هم تنیده است اما کلاهک سفید سر تره فرنگی لایه های زیادی ندارد. برگ های پیازچه لوله ای شکل ولی برگ های تره فرنگی صاف و مثل تره هستند.

خواص تره کوهی چریش

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده‌ است اما برگ های آن آبدار و درشت تر از تره و انتهای غلاف آن نیز زردرنگ است.اگر علاقه به خوردن و مصرف گیاهان و سبزیجات خود رو دارید گیاه چریش یکی از آن‌ها می‌تواند باشد. این سبزی خوش عطر و طعم را در فصل بهار می‌توانید در کوه‌ها و دشت‌های خراسان شمالی پیدا کنید. بوته‌ی چریش دارای برگ‌هایی شبیه به تره است و با عطر و طعمی شبیه به والک می‌تواند بهترین انتخاب برای انواع غذاها و میان وعده‌ها به مانند آش و تهیه‌ی انواع نان باشد. با مصرف این گیاه خود رو در غذای خود می‌توانید حالت لعاب دار به غذا دهید. چریش خاصیت سم زدایی در بدن دارد و می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش، سلامت گردش خون و تنفس شود.

کدام قسمت تره فرنگی خوراکیست؟

معمولا قسمت سفید رنگ تره فرنگی رو استفاده میکنند.تره فرنگی از خانواده ی پیاز، موسیر و پیازچه است. طعم آن مشابه موسیر اما کمی شیرین تر و خوش طعم تر است. شکل ظاهری آن بسیار شبیه به پیازچه خودمان است. اما اندازه آن معمولا بزرگتر از پیازچه است. این سبزی، کلاهگی سفید و ریشه هایی سبز دارد. اکثر افراد قسمت سفید آن را استفاده کرده و قسمت سبزش را دور می اندازند. تره فرنگی سبزی بومی کشورهای مدیترانه است اما در خاورمیانه و آسیا نیز به وفور از آن استفاده می شود.

طریقه مصرف تره فرنگی

تره فرنگی خام و پخته را می توان برای تهیه سوپ تره فرنگی، انواع سس و سالاد، تره فرنگی پلو، خورش تره فرنگی، کوکو تره فرنگی و املت سبزیجات استفاده کرد.روش های سالم برای خوردن تره فرنگی: _سینه بوقلمون با لیمو _ماهی سالمون با سس _برنج قهوه ای و بروکلی _ترکیب با میگو و سیر _خوردن با فلفل _سوپ پاکسازی کننده کرفس، پیاز و اسکواش _با خامه سبک و کم چرب سالادها گزینه های خوبی هستند.

نگهداری تره فرنگی در فریزر

تره فرنگی را می توان مانند اکثر سبزیجات دیگر منجمد کرد. این یک افزودنی عالی برای سوپ و غذاهای دیگر است ، که به ویژه در زمستان هنگامی که ویتامین های کمتری به بدن عرضه می شود بسیار مهم است. در بیشتر دستورها فقط از قسمت سفید پیاز لطیف استفاده می شود ، اما قسمت های سبز آن خیلی خوشمزه به حساب نمی آیند ، هرچند می توانید هر دو را فریز کنید

تره فرنگی را می‌توان برای چند روز بدون اینکه فاسد شوند در یخچال نگهداری نمود. تره فرنگیها را باید درکیسه‌ای قرار داد تا رطوبت خود را از دست ندهند. تره فرنگی پخته شده اگرچه زود فاسد می‌شود،‌ اما می‌توان آن را برای ۲ روز در یخچال نگهداری نمود. تره فرنگی را می‌توان برای ۳ ماه در فریزر نگهداری نمود.

بیشتر بخوانید : خواص تخم کدو ؛ برای مو و لاغری و نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات

خواص ضد سرطان

آنتی اکسیدان و پلی فنل های موجود در تره فرنگی از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان بویژه سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد.

خواص تره فرنگی برای پاک سازی پوست صورت

تره‌فرنگی به‌‌عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کرده که با سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن به‌ویژه کب به پاک‌سازی پوست صورت کمک کرده و برای جوان‌سازی پوست صورت بسیار مفید می باشد.

تره فرنگی برای ضد آفتاب طبیعی

در تره فرنگی ویتامین ای و ویتامین سی وجود دارد که می‌تواند از پوست صورت و بدن انسان در مقابل رادیکال‌های آزاد و اشعه ماورا بنفش محافظت کند.

بیشتر بخوانید : خواص تخمه آفتابگردان ؛ برای کبد و چاقی صورت و مو و لاغری و اسپرم در بدنسازی

همچنین تره فرنگی دارای بتاکاروتن و ویتامین‌های فراوان دیگر می‌باشد که به‌‌عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند.

تره فرنگی برای پیشگیری از پوکی استخوان

تره فرنگی موجود در سبزی‌ها باعث تقویت استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان و مردان کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : خواص تمبر هندی ؛ و خواص هسته تمبر هندی در طب اسلامی برای کبد چرب

تره فرنگی برای افزایش رشد مو

در تره‌فرنگی آهن وجود دارد که باعث بهبود گردش خون در بدن و پوست شده و به تقویت فولیکول‌های مو و افزایش رشد مو کمک می‌کند چرا که دارای ویتامین سی است که از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خواص تخمه هندوانه ؛ ژاپنی و محبوبی و خام و ابوجهل در طب سنتی برای لاغری

ایا تره فرنگی ید دارد

اگر فردی کمبود ید و کم کاری تیروئید دارد تره فرنگی مصرف کند.ید در گیاهان دریایی و به مقدار زیاد در هویج، در شاهی (تره تیزک) سیر، لوبیای سبز، پیاز، آناناس، اسفناج، شلغم، مارچوبه، کلم، قارچ، توت فرنگی، گوجه فرنگی، تمشک، برنج، ترشک، تره، انگور، تره فرنگی، فلفل سبز، کنگر، کاهو، لوبیای خشک، گلابی، تربچه وجود دارد.

مضرات تره فرنگی

تره فرنگی دارای فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد اما ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت و واکنش‌های آلرژیک شود.تره فرنگی ممکن است در برخی افراد حساس باعث ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک شود. تره فرنگی حاوی مقادیر قابل توجهی اگزالات است که باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه می شود.تره فرنگی از مهمترین سبزی‌ها با ارزش غذایی بالا و اثرات دارویی قابل توجه به شمار می‌رود و اثرات ضدسرطانی و آنتی‌بیوتیکی در مقابله و پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های روده دارد. با این‌حال، عصارهٔ این سبزی سمی است و مصرف این عصاره، ممکن است موجب سردرد، تهوع و در موارد حاد مرگ شود.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 6 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.